Løbetid
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-12-01 12:54

Jeg har fået opfattelsen af at når man har en hund der kommer i løbetid så
holder man den i snor og slipper den ikke hvor der er andre hunde ! normal
høflighed !eller er det mig der har forstået noget helt forkert ?
Jeg fik at vide den anden dag at det er et holdningsspørgsmål om man slipper
den blandt andre hunde!? og at det først var når den var i højt oppe i
løbetiden "tror jeg det blev kaldt" når tæven gerne selv ville pares , at
man tog den i snor ?

Så nu tænker jeg hvordan kan man vide hvornår tæven gerne vil parre sig og
ikke vil ?det kan vel komme ligepludselig når den er i løbetid eller hvad
?Men så fik jeg også at vide at hvis det skulle ske kunne man jo bare gå ned
og på en abortpille/sprøjte ?er det sådan man gør ?er det ikke usundt for
tæven ?

Bortset fra det så syntes jeg ikke at det er retfærdigt at jeg med min
hanhund skal stå med problemer som : 1.at min hund meget nemt kommer op at
slås med alle andre hunde der kommer i nærheden når der er en tæve i løbetid
! 2. At jeg kan risikere at der kommer valpe med en tæve af anden race som
måske er agresiv ingen opdragelse har o.s.v. 3.At jeg kan rissikere at min
hund ikke er til at kalde på hvis den løber efter tæven "de kan jo løbe ud
foran biler o.s.v." 4. At min hund bliver bidt forskellige steder og får
sår og rifter når han prøver at hoppe på tæven"han er ligeglad med at blive
bidt hvis hun lugter godt"
Efter min mening giver det kun kaos og problemer at slippe en tæve i
løbetid løs blandt andre hunde !hvad mener i ? eller skal alle med
hanhundene bare tage deres hanhund i snor og gå videre ?

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 21-12-01 13:01

eller skal alle med
> hanhundene bare tage deres hanhund i snor og gå videre ?

Det skal du vel uanset.

/Joan

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-12-01 13:02

Joan Frederiksen <joan.frederiksen@mail.tele.dk> wrote in message
> eller skal alle med
>
> Det skal du vel uanset.
>
> /Joan

Et sted hvor alle hundene løber løs selvfølgelig !! meget undskyld det
glemte jeg at skrive og et sted hvor det er lovligt !

Fra : Michael

Dato : 21-12-01 14:50

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:JpFU7.1485$aS.225666@news010.worldonline.dk...
> [...]
> løbetid løs blandt andre hunde !hvad mener i ? eller skal alle med
> hanhundene bare tage deres hanhund i snor og gå videre ?

jeg er den "heldige" ejer af to tæver, og jeg kunne aldrig finde på at
slippe dem løs i nærheden af andre hunde end ikke inden de bliver højløbske,
af den simple grund : hanhunde er ligeglade med om tæven er villig og hvis
hanhunden er stor og stærk og tæven ikke kan holde stand så udvikler det
sig til en regulær voldtægt. så for min egne hundes skyld er de i snor.

men jeg har oplevet folk som ikke kalder deres løse hanhunde til sig selv om
at jeg på laaaaang afstand råber tæve i løbetid, og det kan lade sig gøre at
få hunden kaldt hjem ( jeg har selv haft hanhund, og kunne styre ham i
nærheden af løbske og højløbske tæver ) selv om der er en løbsk tæve. Jeg
har også prøvet at komme ud fra en forretning og finde en stor golden
hanhund tøjret på samme krog som min lille ( bange og viser hun er bange )
løbske cavalier, og da jeg sagde det til hanhunde ejeren sagde han at så
kunne jeg jo bare lade den blive hjemme ? men jeg har den opfattelse at det
er dybt uansvarligt at tøjre hunde så de kan nå hinanden, for man kender
ikke den anden og heller ikke sin egen i det øjeblik man vender ryggen til,
og hvor svært kan det være lige at gå 2 meter længere væk ?

Så jeg vil sige at vi som tæve ejere har et ansvar, men kun over for vores
egne hunde og derfor er det også forkert at slippe den med andre hunde, men
hanhunde ejere har også et ansvar så det hænger ikke kun på "os" :). Mine
render løse i løbetiden men lige så snart jeg aner en anden hund så kalder
jeg dem til mig og giver dem snor på. Jeg høre også ind imellem at folk med
løbske tæver bør holde sig til "korte" ture så duften ikke bliver spredt
over et stort område hmmm hvorfor det ? vi kan jo ikke bure dem inde bare
fordi hanhunde ejere synes det er irreterende at have en "kulret" hanhund,
eller ?

Julehils Amani

P.S når de render løse i løbetiden så er det steder hvor der sjældent kommer
andre hunde.

Fra : Pia

Dato : 21-12-01 15:07

jeg ville blive stikhamrende tosset, hvis nogen satte deres hund på samme
krog som min, uanset hvad det så var. Man kan da ikke bare forvente at alle
hunde accepterer hinanden.

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 22-12-01 00:16

Fri, 21 Dec 2001 15:06:51 +0100, Pia wrote:

>jeg ville blive stikhamrende tosset, hvis nogen satte deres hund på samme
>krog som min, uanset hvad det så var. Man kan da ikke bare forvente at alle
>hunde accepterer hinanden.

Ja jeg ville sg* også yale med store bogstaver!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 20.12.2001
-

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-12-01 17:05

> [...]
til,
> og hvor svært kan det være lige at gå 2 meter længere væk ?

Ja jeg sætter aldrig min hund i nogen krog for så har jeg ikke kontrol over
hunden mere ! og det bryder jeg mig ikke om og der er desværre også flere
hunde af min hunds race og andre racer der kunne bruges i hundekampe der
er blevet stjålet på den måde så de problemer undgår jeg fuldstændigt
ved enten at tage hunden med ind og hvis det ikke er tiladt så venter jeg
bare med at gå ind til jeg ikke har hunden med .man ved jo heller ikke om et
lille barn går hen og stikker fingrene ind i munden på ens hund mens man er
væk eller folk giver den basser eller slik eller om den bliver overfaldet af
en anden forbipaserende hund ! det er bare min mening jeg sætter aldrig min
hund nogen steder !

> [...]
> fordi hanhunde ejere synes det er irreterende at have en "kulret" hanhund,

selvfølgelig skal man da gå lige så lange ture som man har lyst til hunden
kan jo ikke gøre for at den er i løbetid ! så længe den er i snor er det da
ens ret mener jeg.

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-12-01 16:14

> [...]
> holder man den i snor og slipper den ikke hvor der er andre hunde ! normal
> høflighed !eller er det mig der har forstået noget helt forkert ?

Og jeg har fået den opfattelse at alle ejere af hanhunde holder deres hund
indendøres således de ikke sidde udenfor min hoveddør om natten og hyler som
en vild fordi min tævehund er i løbetid.

> [...]
> den blandt andre hunde!? og at det først var når den var i højt oppe i
> løbetiden "tror jeg det blev kaldt" når tæven gerne selv ville pares , at

En tæve vil ikke parre sig på andre tidspunkter end når den er højløbsk,
typisk mellem 10 til 14 dagen. Her udover er hun ikke villig eller
interesseret. Men desværre er mange hanhunde bedøvende ligeglade med dette
og vil parre sig dag og nat og hele tiden uanset om tæven er løbsk eller ej.
Så skal du se firkantet på det så er det vist nærmere han hundeejerne der
skal have deres hunde i snor end tævehunde ejerne.

> Så nu tænker jeg hvordan kan man vide hvornår tæven gerne vil parre sig og
> ikke vil ?det kan vel komme ligepludselig når den er i løbetid eller hvad

Generalt mellem 10 til 14 dagen...nogle et par dage længere.

> [...]
ned
> og på en abortpille/sprøjte ?er det sådan man gør ?er det ikke usundt for

Jo så er du i hvert fald sikker på at tæven aldrig får hvalpe igen. Men det
er korrekt at dyrlægen kan give en tæve en østrogen indsprøjtning men
desværre er bivirkningen meget stor for at tæven efterfølgende ikke kan få
hvalpe.

> [...]
> hanhund skal stå med problemer som : 1.at min hund meget nemt kommer op at
> slås med alle andre hunde der kommer i nærheden når der er en tæve i

Det gør den vel kun hvis den er løs og sammen med andre hanner ?.

> ! 2. At jeg kan risikere at der kommer valpe med en tæve af anden race som
> måske er agresiv ingen opdragelse har o.s.v.

Men det bestemmer du jo selv. Tæven bakker ikke blot bagenden ind under din
han og er heldig at ramme "ynglekæppen" samt at bruge 20-30 minutter UDEN du
opdager hvad der er gang i ??. Men det kan jo ske hvis din hanhund render
rundt uden opsyn på må mens du ligger og sover på sofaen derhjemme. Men det
kræver lidt ligesom også at tæven gør det samme for jeg tror næppe der er
særlig mange tæveejere det blot står og glor uden at gribe ind mens dette
forgår hvis de er ude at gå med deres tæve.

>3.At jeg kan rissikere at min
> hund ikke er til at kalde på hvis den løber efter tæven "de kan jo løbe ud
> foran biler o.s.v."

Skal vi forbyde tævehunde ?. Eller skal vi forbyde hanhunde?. Tilsyneladende
kan de ikke være i samme verden uden at skabe problemer?.

>4. At min hund bliver bidt forskellige steder og får
> sår og rifter når han prøver at hoppe på tæven"han er ligeglad med at
blive
> bidt hvis hun lugter godt"

Så er du fuldstændig ansvarsløs hvis du accepterer at han bare sådan uden
videre begynder at parre en tæve uden tilladelse fra ejeren. Og jo, han kan
risikerer at blive bidt hvis han gør dette hvis tæven ikke selv vil og
somregel er det ikke blot et venligt bid i øret fra tæven men nærmere en
gedin røvfuld som han næppe glemmer igen. Og dette han han enddog også
risikerer selvom tæven er højløbsk for der findes en del tæver sm er ekstrem
svære at parre så når disse skal parres så forgår det "lidt" anderledes end
den rosenrøde romance bag brændeskuret.

> Efter min mening giver det kun kaos og problemer at slippe en tæve i
> løbetid løs blandt andre hunde !hvad mener i ? eller skal alle med
> hanhundene bare tage deres hanhund i snor og gå videre ?

En løbsk tæve kan sagtens gå sammen med andre hunde uden at skabe problemer
med undtagelse at det tidspunkt hvor hun er villig. Jeg har tit trænet
sammen med hanhunde hvor min tæve var så langt henne i løbetiden som til 10.
dagen uden at dette skabte problemer eller at hanhundene blev kulderet oven
i hovedet. Det er et spørgsmål om hvor meget styr du har på din hund, for
siger du "Nej" til din hund så betyder det "Nej" og så lader hunden være..så
enkelt kan det stilles op. Har du ikke styr på din hund så skal den slet
ikke gå uden snor uanset om det er løbske tæver eller villige hanhunde eller
ej.

Man skal som hundeejer tage hensyn til sine omgivelser og det gælder både
hvad angår løbske tæver men i høj grad også til forbipasserende som måske
ikke bryder sig om hunde. Kan man finde en anden som har hund så er det fint
nok at lade hundene løbe frit og lege med hinanden på markerne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Stine

Dato : 22-12-01 12:02

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> >
> [...]
din
> han og er heldig at ramme "ynglekæppen" samt at bruge 20-30 minutter UDEN

Hmm og her vil jeg så gerne tilføje at en tæve og hanhund absolut ikke
behøver at "hænge sammen" for at der kommer hvalpe ud af det. 2 sek. kan
faktisk godt lave et kuld på 9 hvalpe.

OG af den grund holdes mine tæver ALTID i snor fra dag 1 til mindst 1-2 dage
efter løbetids ophør. Min ene tæve er føsrt parringsvillig på 18-19 dagen,
det vil sige villig nok til at de hænger sammen, men hanhunden får lov at
springe allerede fra 14 dagen. Og hvilken skal man så regne med giver hvalpe
? Ja normalt går en tæve drægtig i 63 dage, men min går kun i 58 dage og har
gjort det 2 gange nu. Så mon ikke det er de små " 2 sek. spring" der har
givet hvalpene ??

En grund mere til at jeg holder mine tæver i snor er, at skulle der komme en
løs hanhund kan jeg jage den væk uden at tæven forsvinder.

Samtidig har hanhundeejere altså også et stort ansvar, det er ikke kun
tæveejernes ansvar.

Stine
- der sidder og håber på meget mere sne Godt nok er her hvidt, men det
er kun frost

Julehilsner - og gad vide hvordan JULEHUNDEN ser ud ??????

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-12-01 12:16

"Stine" <santippe@hund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> gjort det 2 gange nu. Så mon ikke det er de små " 2 sek. spring" der har

Det svinger vel lidt fra tæve til tæve hvor mange dage det går.
Som tommelfinger regel siges der 63 dage for førstegangs fødende tæver og
herefter 61 dage men der er ikke noget unaturligt at dette kan svinge nogen
dage til hver side.

Det som er afgørende for at tæven kan blive befrugtet er ægløsningen og er
den ikke sket så ingen hvalpe uanset om tæven er løbsk.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Stine

Dato : 22-12-01 12:41

> [...]
> Som tommelfinger regel siges der 63 dage for førstegangs fødende tæver og
> herefter 61 dage men der er ikke noget unaturligt at dette kan svinge

Jo, men 58 dage kunne jo godt tyde på at hendes ægløsning netop finder sted
tidligere end hun vil lade hanhunde " hænge på "
Da han jo for lov at springe allerede fra 14. dagen. Og derfor også kan
indikere at et "2sek. spring" også kan resultere i hvalpe.

> Det som er afgørende for at tæven kan blive befrugtet er ægløsningen og er
> den ikke sket så ingen hvalpe uanset om tæven er løbsk.

Ja, sådan er det jo for alle os hunkønsvæsener **S**

Stine

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-12-01 14:29

> Jo, men 58 dage kunne jo godt tyde på at hendes ægløsning netop finder
sted
> tidligere end hun vil lade hanhunde " hænge på "

Umiddelbart ja, hvis du regner de 61 dage fra det tidspunkt hvor de hænger
sammen og hvalpene så efterfølgende fødes på 58. dagen. Man skal aldrig sige
aldrig men jeg tror nu ikke den egentlige befrugtning af tæven sker før de
hænger sammen, på grund af de mekanismer som skal være tilstede hos både
hannen og tæven under en parring, så det er mere nærliggende for mig at tro
at din tæve kun går 58 dagen med hvalpene. Men det er der jo en mulighed for
at finde ud af ved at du næste gang holder hannen væk indtil den egentlige
parring skal finde sted.

> Da han jo for lov at springe allerede fra 14. dagen. Og derfor også kan
> indikere at et "2sek. spring" også kan resultere i hvalpe.

Hvem får han lov af ?. Dig eller tæven ?. Hvis der er af tæven så er det nok
fordi hun er klar ellers plejer en tæve at give hannen en gedin røvfuld.

> Ja, sådan er det jo for alle os hunkønsvæsener **S**

Ja men til forskel er tæver kun bims oven i knolden 2-3 gange om året

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-12-01 16:44

> Ja men til forskel er tæver kun bims oven i knolden 2-3 gange om året
>

> --
> Venligst
> Finn Jensen

Haha jeg anede ikke at du kunne være sjov

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-12-01 16:39

> [...]
som
> en vild fordi min tævehund er i løbetid.

haha ja det må da være ireterende

> [...]
> Så skal du se firkantet på det så er det vist nærmere han hundeejerne der
> skal have deres hunde i snor end tævehunde ejerne.

Ja jeg tager også min hund i snor hvis der kommer nogen med en tæve i
løbetid , der hvor de løber løs , jeg skal ikke nyde noget for han er jo
helt ude af kontrol
> .
> Bortset fra det så syntes jeg ikke at det er retfærdigt at jeg med min
> løbetid
>
> Det gør den vel kun hvis den er løs og sammen med andre hanner ?.

Ja det er jo kun hvis den er løs , men det kan jo godt lade sig gøre hvis
man er et sted hvor flere hunde løber løs og der kommer en med en tæve i
løbetid og slipper den , men hvis /når det sker så tager jeg altid min hund
i snor ! for jeg ved at hvis der er andre hanner så skal de ikke komme i
nærheden af "hans nye dame" og andre tæver skal heller ikke forstyre i
den situation.

> [...]
> særlig mange tæveejere det blot står og glor uden at gribe ind mens dette
> forgår hvis de er ude at gå med deres tæve.

Min hund strejfer aldrig rundt ! men tager det virklig 20-30 min ? og så har
jeg hørt at de ikke er til at skilde ad hvis de først går i gang ? På det
område ved jeg intet om hvordan hunde fungerer !

> Skal vi forbyde tævehunde ?. Eller skal vi forbyde hanhunde?.
Tilsyneladende
> kan de ikke være i samme verden uden at skabe problemer?.

Nej ingen skal da forbydes jeg mente bare i den sammenhæng hvor man bare
slipper en tæve i løbetid løs imellem andre hunde !

> videre begynder at parre en tæve uden tilladelse fra ejeren.

Det gør jeg altså heller ikke !! det har jeg jo aldrig sagt vel ! men han
vil jo prøve nogle gange inden jeg får fanget ham og sat ham i snor !

> [...]
ekstrem
> svære at parre så når disse skal parres så forgår det "lidt" anderledes

Jammen han skal slet ikke pares med nogen af dem vi møder for det er ikke de
samme racer og han er ikke gammel nok og jeg vil da også vide meget mere om
den anden hund og ejeren o.s.v. før han får lov !

> [...]
> enkelt kan det stilles op. Har du ikke styr på din hund så skal den slet
> ikke gå uden snor uanset om det er løbske tæver eller villige hanhunde

Ok det har jeg aldrig hørt før ! mener du at jeg burde kunne sige til min
hund at han ikke skal hoppe på en tæve i løbetid mens de løber rundt og
leger ?

> [...]
fint
> nok at lade hundene løbe frit og lege med hinanden på markerne.

Ja der hvor jeg lader min løbe løs er altså også på en "mark" hvor det er
tilladt og der er mange hunde

Fra : Kosmonauten

Dato : 21-12-01 17:24

> [...]
> holder man den i snor og slipper den ikke hvor der er andre hunde ! normal
> høflighed !eller er det mig der har forstået noget helt forkert ?

Jeg ville ikke sige at du har misforstået noget, de 2 gange om året hvor min
hund er i løbetid, bliver hun holdt i snor.
Og det ville en ansvarlig tæveejer gøre, dog kan det ske, at hun bliver
sluppet løs hvis hun ikke er i højløbsk perioden OG hun leger med de
hanhunde vi kender godt.
Og som Finn er inde på, så kan man altid se, hvis der er "optræk" til noget
"sjov" i gaden ;c)

Er der en fremmed hanhund på vejen bliver hun så absolut taget i snor.

Finn har givet en perfekt forklaring på både løbetid og brug af Østrogen
sprøjte. Men der er også det rent forsikringsmæssige spørgsmål hvis nu
"uheldet" er ude:
Lad os antage(dette er kun et ex. husk det), at din hund hopper over en hæk
el. finder et hul i den samme, så er det, i følge forsikringsselskaberne,
tæveejeren som skal bevise at vedkomne har gjort ALT hvad der var muligt for
at beskytte sin tæve og indhegne haven.
Dette i tilfælde af at tæveejeren vil afkræve dig penge for en udgift for at
få "fjernet" det uønskede resultat..

Nethyggehilsen
Martin & Laika

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-12-01 16:47

> [...]
> at beskytte sin tæve og indhegne haven.
> Dette i tilfælde af at tæveejeren vil afkræve dig penge for en udgift for

Jeg er stadig lidt i tvivl om der skal ½time til eller om 2 sek er nok ? og
kan de skilles ad eller er det aligevel for sent når de hænger sammen ?

Fra : Kosmonauten

Dato : 22-12-01 18:38

> Jeg er stadig lidt i tvivl om der skal ½time til eller om 2 sek er nok ?
og
> kan de skilles ad eller er det aligevel for sent når de hænger sammen ?

Hej PTDNTB ;c)
Der må jeg desværre være dig svar skyldig, en af "skrønerne" hvis det altså
passer, gik ud på at kaste en spand vand på de to hunde, meen om den holder
vand, ved jeg ikke ;c)

Ang. det med at gå "korte" ture, så vil jeg sige at jeg da går de sædvanlige
ture med min hund når hun er i løbetid.
Men min hund tisser oftere når hun bløder, så derfor kommer der et par
småture ekstra oveni.

Det mest irriterende er de hanhunde som render løse og kommer susende for at
få "noget", men som regel skal man bare sige det til deres ejere, og så
kommer de i snor ;c) Og tro mig, den eneste gang det var sådan "lidt"
faretruende bed min hund fra sig, hun satte en rott/schäf. blanding på
plads, ikke noget med at bide, bare vise at hun absolut ikke var
interesseret.

En fordel ved at have en tæve er at de kun er i løbetid 2 gange om året,
hanhundene er det året rundt ;c)

Klap din vovse herfra
Martin & Laika