/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
AutoCAD
#NavnPoint
CADmageren 2616
meiland 1657
berpox 1148
e.c 1070
dorit 990
Benjamin... 570
grethes 450
emesen 350
Klaudi 300
10  fame 280
AutoCAD og 3D
Fra : P.C.


Dato : 21-12-01 11:55

Hi.
Jeg synes det er noget vrøvl, når man gang på gang læser at AutoCAD og andre
programmer som den gratis IntelliCAD ikke er rigtige 3D programmer.
Jeg mener, jeg startede med AutoCAD 2.6 som sandelig var fuldt 3D ,med de få
ting programmet kunne ; at mange kun tegner 2D ting i et program, gør da ikke
programmet til et 2D program, og hvis man kan tegne 3D i et program er det vel
et 3D program.
Hvis man definerer et tegnet objekt med x y _og_ z værdier ,så er det da et 3D
program.

Altså jeg synes det er noget vrøvl, at AutoCAD bliver regnet som et 2D program,
blot fordi det er lidt gammeldags og ofte viser en række 2D objekter i 3D. at
man kan tegne på forskellige 2D planer i 3D, gør da AutoCAD til mere end det 2.5
D program som alle ellers fra starten har regnet Acad for ; et 2D program er
nærmere de programmer, hvor man ser skærmen som et stykke papir man tegner på
uden at skænke højden af det man tegner en tanke.
Men egentlig er det fra den synsvinkel, i det hele taget noget vrøvl at tale om
3D i det hele taget, fordi hvordan kan den flade skærmflade foran dig,
nogensinde, være andet end en 2D afbildning af noget virtuelt 3D. På en
computer skærm, vil _alt_ være 2D.
Hvis endelig der skal tales om 3D, så kommer 3D da først ind, da programmerne
begynder at tilbyde en perspektivisk afbildning, -------- og hvad søren skal man
bruge det til, i en konstruktionstegning ;))
At man skal "bevæge sig" rundt i tegningen ,og have hjælp af forskellige "2D"
planer, som man flytter ned på det tag man skal tegne et tagvindue på, eller ind
paralelt på den mur man skal sætte vinduer i, er da ikke diskvalificerende for
et 3D program. De fleste 3D tegninger, er jo sammensat af "2D" planer der er
tegnet på seperat, og det er da summen af disse forskellige hjælpe planer, der i
sidste ende, gør en "2D" tegning til en 3D tegning,
Jeg kan da tegne et 2D objekt i AutoCAD 2.6 ( den udkom for ca. 100 år siden
,sådan teknologisk set ), og derefter manipulere emnet med lidt matrix
udregninger og placere det i tegningen igen som et ægte 3D objekt som så ikke
bare følger XY planet ; er AutoCAD 2.6 så ikke et 3D tegneprogram.
Det er derfor jeg ofte ryster på hovedet af denne skeldnen mellem 2 og 3D, fordi
alle 2D objekter, i et CAD program er da 3D objekter, hvadenten de kan lide det
eller ej, så har 2 D objekter somregel bare en fast Z værdi, ---------- men de
_har_ en Z værdi og det gør dem til 2D objekter i en virtuel 3D verden.
Efter _min_ mening, er der tale om et 3D program, hvis man kan bevæge sig i 3D
og se de objekter man har tegnet i en perspektivisk afbildning.
Her er en site, hvor 2D plane flader, danner temmeligt komplicerede 3D objekter,
kan man tænke sig noget mere 3D.

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Have a nice day.





 
 
Lars (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-12-01 23:45

Hej, jeg har svaret imellem dine linier


> Hi.
> Jeg synes det er noget vrøvl, når man gang på gang læser at AutoCAD og andre
> programmer som den gratis IntelliCAD ikke er rigtige 3D programmer.

Når AutoCAD omtales som et 2D-CAD system (også af Autodesk) er det fordi fokus er på 2D
funktionalitet.
Jeg betegner selv AutoCAD som et 2D-CAD system med begrænset 3D-funktionalitet.
Hvis du sammenligner AutoCAD 3D op imod Inventor eller Mechanical Desktop, når behovet er 3D
produkt-design, er det som at sammenligne et løbehjul imod en Porshe.
Sigtet og fokus med AutoCAD er ikke 3D, resultat og tidsforbrug såfremt 3D produktdesign
udføres på AutoCAD er derfor også derefter.


> Men egentlig er det fra den synsvinkel, i det hele taget noget vrøvl at tale om
> 3D i det hele taget, fordi hvordan kan den flade skærmflade foran dig,
> nogensinde, være andet end en 2D afbildning af noget virtuelt 3D. På en
> computer skærm, vil _alt_ være 2D.
Forkert, der eksisterer idag monitorer, der kan vise stereoskopisk 3D uden diverse briller vel
at mærke!

http://www.4d-vision.de/en_index.htm

> Hvis endelig der skal tales om 3D, så kommer 3D da først ind, da programmerne
> begynder at tilbyde en perspektivisk afbildning, -------- og hvad søren skal man
> bruge det til, i en konstruktionstegning ;))

Producenter at 3D-monitorer som ovenstående nævnte argumenterer for fordele i produkt-design
fasen, omend den nok er lille.

Et af argumenterne går på at konstruktører ofte roterer modellen, alene for at få et bedre
visuelt indtryk af alle 3 dimensioner. Denne del er overflødig via 3D-monitorer, dermed bliver
rotation så kun udført når der skal peges på noget som kun kan ses fra en anden vinkel.
Apropos rotation er denne del også gjort nemmere via det man kalder et 6DOF-device (6 Degrees
Of Freedom) som SpaceMousen, der tilbyder simultan kontrol med alle 6 akser på een gang.
http://www.spacemouse.com/
I modsætning behersker en alm. mus kun 2 akser simultant, hvilket er ineffektivt i sig selv.


--
Best regards

Lars Sandberg

P.C. (23-12-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 23-12-01 00:23

Hi
Bare for at være på tværs, synes jeg alligevel jeg vil kommentere, fordi jeg
synes ærligt talt, at jo mere 3D der bliver talt om, jo mere 2D er det i
virkeligheden.
Jeg er godt nok lidt forudindtaget fordi jeg aldrig har haft syn på det ene øje,
mit højre , og jeg kan såmænd godt afstandsbedømme med et øje, selvom de fleste
med syn på begge øjne, afstandsbedømmer vha. en ubevidst "målen" af vinklen
mellem øjnene , så 3D er noget jeg ser temmeligt kontant på. At man kan rotere
omkring en akse er almindelig matrix rotasion, no wonder det hurtigt kan
opdateres i en skærmbuffer ; men det er da stadig omkring tre akser du roterer ,
altså det gamle XYZ system, som du mht. IntelliCAD kaldte 2D ;))
Blot ´fordi der er samlet en række funktioner, der håndterer udregningen for
hvert punkt, i en solid er det da samme gamle gylle og det meste er grafik kort
udglatninger ,udregnet efter samme gamle regler som med AutoCAD ,ellers ville
man ikke have en 3D verden, en linie der bliver skjult, bliver da regnet ud
efter samme ligninger ligegyldigt hvilket program, men hvorfor det skulle være
interesant, at have briller på, som øjnene ikke kan afstandsbedømme efter, fordi
selve øjeæblet da ikke drejer, fatter jeg ikke.
Hvis man havde markører på musen der overførte en posision til programmet, så
man på brillerne kunne bevæge musen i 3D og have et virtuelt modeleringsprogram,
ville det sikkert være sjovt, men jeg savner alligevel noget, udover de extremt
dyre 3D frædere, der fræser langsomt i dyrt materiale, eller de små instant
prototyping , der er dyre og udfører skrøbelige og små objekter ; ----- mangler
der ikke noget nyt stort rapid prototyping ;))
Have a nice day.
P.C
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

"Lars" <lc@get3net.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.168f2b3a9be669a598974c@news.inet.tele.dk...
> Hej, jeg har svaret imellem dine linier
>
>
> > Hi.
> > Jeg synes det er noget vrøvl, når man gang på gang læser at AutoCAD og andre
> > programmer som den gratis IntelliCAD ikke er rigtige 3D programmer.
>
> Når AutoCAD omtales som et 2D-CAD system (også af Autodesk) er det fordi fokus
er på 2D
> funktionalitet.
> Jeg betegner selv AutoCAD som et 2D-CAD system med begrænset
3D-funktionalitet.
> Hvis du sammenligner AutoCAD 3D op imod Inventor eller Mechanical Desktop, når
behovet er 3D
> produkt-design, er det som at sammenligne et løbehjul imod en Porshe.
> Sigtet og fokus med AutoCAD er ikke 3D, resultat og tidsforbrug såfremt 3D
produktdesign
> udføres på AutoCAD er derfor også derefter.
>
>
> > Men egentlig er det fra den synsvinkel, i det hele taget noget vrøvl at tale
om
> > 3D i det hele taget, fordi hvordan kan den flade skærmflade foran dig,
> > nogensinde, være andet end en 2D afbildning af noget virtuelt 3D. På en
> > computer skærm, vil _alt_ være 2D.
> Forkert, der eksisterer idag monitorer, der kan vise stereoskopisk 3D uden
diverse briller vel
> at mærke!
>
> http://www.4d-vision.de/en_index.htm
>
> > Hvis endelig der skal tales om 3D, så kommer 3D da først ind, da
programmerne
> > begynder at tilbyde en perspektivisk afbildning, -------- og hvad søren skal
man
> > bruge det til, i en konstruktionstegning ;))
>
> Producenter at 3D-monitorer som ovenstående nævnte argumenterer for fordele i
produkt-design
> fasen, omend den nok er lille.
>
> Et af argumenterne går på at konstruktører ofte roterer modellen, alene for at
få et bedre
> visuelt indtryk af alle 3 dimensioner. Denne del er overflødig via
3D-monitorer, dermed bliver
> rotation så kun udført når der skal peges på noget som kun kan ses fra en
anden vinkel.
> Apropos rotation er denne del også gjort nemmere via det man kalder et
6DOF-device (6 Degrees
> Of Freedom) som SpaceMousen, der tilbyder simultan kontrol med alle 6 akser på
een gang.
> http://www.spacemouse.com/
> I modsætning behersker en alm. mus kun 2 akser simultant, hvilket er
ineffektivt i sig selv.
>
>
> --
> Best regards
>
> Lars Sandberg



Lars (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 23-12-01 16:14

> Hi
> Bare for at være på tværs, synes jeg alligevel jeg vil kommentere, fordi jeg
> synes ærligt talt, at jo mere 3D der bliver talt om, jo mere 2D er det i
> virkeligheden.
> Jeg er godt nok lidt forudindtaget fordi jeg aldrig har haft syn på det ene øje,
> mit højre , og jeg kan såmænd godt afstandsbedømme med et øje, selvom de fleste
> med syn på begge øjne, afstandsbedømmer vha. en ubevidst "målen" af vinklen
> mellem øjnene , så 3D er noget jeg ser temmeligt kontant på. At man kan rotere
> omkring en akse er almindelig matrix rotasion, no wonder det hurtigt kan
> opdateres i en skærmbuffer ; men det er da stadig omkring tre akser du roterer ,
Forkert
> altså det gamle XYZ system
Rigtigt

Forklaring: en alm. mus kan ikke rotere omkring 3 akser, kun 2 (X,Y). Musen bevæger sig fysisk
på en måtte, hvor kun X og Y kan påvirkes.

I 3D verdenen kan musens 2 akser eller frihedsgrader overføres på flere måder:

Zoom: Her er det reelt kun 1 frihedsgrad eller 1 DOF (Degrees Of Freedom)

Pan: Her er der 2 frihedsgrader X & Y på et vilkårligt plan i 3D rummet

Rotation: Her er der 2 frihedsgrader, forestil dig en globus med fixeret center, når du roterer
denne foregår det langs længde & bredde grader simultant

SpaceMousen håndterer 6 frihedsgrader simultant, dvs X,Y,Z + rotation om disse 3 akser, dvs
A,B,C
Se mere her:

http://www.spacemouse.com/pic/prinzip.gif
http://www.spacemouse.com/articles/



> Blot ´fordi der er samlet en række funktioner, der håndterer udregningen for
> hvert punkt, i en solid er det da samme gamle gylle og det meste er grafik kort
> udglatninger ,udregnet efter samme gamle regler som med AutoCAD ,ellers ville
> man ikke have en 3D verden, en linie der bliver skjult, bliver da regnet ud
> efter samme ligninger ligegyldigt hvilket program
Ikke helt, idet der er tale om faces fra solids/ surfaces i de gængse 3D-CAD systemer og dermed
ikke linier som alm. AutoCAD, dog kan AutoCAD R13 og nyere også arbejde med solids, men på en
særdeles begrænset måde.

> , men hvorfor det skulle være
> interesant, at have briller på, som øjnene ikke kan afstandsbedømme efter, fordi
> selve øjeæblet da ikke drejer, fatter jeg ikke.

Ikke desto mindre sker det.

> Hvis man havde markører på musen der overførte en posision til programmet, så
> man på brillerne kunne bevæge musen i 3D og have et virtuelt modeleringsprogram,
> ville det sikkert være sjovt

Faktisk er der i flere rigtige 3D-CAD systemer direkte mulighed for at flytte og rotere en part
med førnævnte 6 frihedsgrader i 3D rummet. Dette kræver igen blot en spacemouse.


--
Best regards

Lars Sandberg

P.C. (25-12-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 25-12-01 14:57

Hi.
Undskyld jeg klipper lidt, fordi det er stadig, somom vi taler om to forskellige
ting.
Først og fremmest, er det ihverttilfælde for mig, vigtigt at se på, hvad det
egentlig er for input der bliver givet og hvordan disse input bliver udregnet ;
ikke så meget udregningsmetoderne men nærmere hvordan disse udregninger
,påvirker den verden man arbejder i.
Fordi i en hvilkensomhelst 3D verden, er det værktøjerne der definerer denne
verden og dermed også de muligheder der er.
At rotere omkring en akse i 3D er jo standard funktioner og matrix beregninger
,og at definere selve rotasions aksen er også et mindre problem sådan rent
udregningsmæssigt altså.
Muligheden for at arbejde i ren 3D findes jo allerede selv i AutoCAD, idet man
blot kan dele skærmen i 4 , lade et vindue være XY plan et andet XZ og et Yz
planet , med "Vports" kommandoen. Når man så starter med at tegne på XY planet,
kan man blot flytte mus markøren til de andre planer idet AutoCAD "husker" den
sidat brugte X værdi og bruger den, når man tegene på YZ planet. -----------
Derved kan man allerede bevæge sig rundt i 3D som det passer en . Derudover kan
man blot aktivere en resident roterings funktion, hvis dette ikke giver nok
frihed ,angive en akse og en rotasionsvinkel og få tegnet næste punkt i 3D.
Jeg vil give dig ret i ,at det giver nogle yderligere muligheder, hvis en
drejeknap, kan angive en rotasionsvinkel, ------- når jeg skrev at man så kan
tegne næste punkt, kunne jeg jo ligesågodt have skrevet at man kunne sætte sin
block ind på det punkt , men alt i alt synes jeg, at vi går med både seler og
livrem ,alene fordi vi ikke _forstår_ at bruge 3D rigtigt. Vi forsøgen nemlig
at gøre det vi allerede kan, på en ny måde ; det er udmærket men bringer
egentligt ikke noget nyt.
Tilbage til XY,XZ,YZ planerne, kan man jo idag ,få et digitalt kamera til at
udfylde hvert plan og _summen _ af de oplysninger der er på de tre planer ,
definerer jo ethvert punkt i ægte 3D , ------------- det er jo kun et spørgsmål
om lidt effektivt kode ,så kan man bruge de tre planer til at generere mennesker
og bygninger der automatisk bliver tegnet, udfra de ældgamle udregnings regler
,der såmænd existerede langt før P.C.'en blev udviklet.
Det er jo de samme metoder der benyttes indenfor enhver form for konstruktion,
når der skal tegnes snit tegninger ,at har man et skib set forfra ,fra oven og
fra siden , kan man med en passer afsætte ethvert punkt i 3D ad konstruktionen ;
det man ikke ser ovenfra, f.eks. selve højden af en del, den kan man finde på
side tegningen, hvor man så tilgengæld ikke kan se det der nu er "dybden" indad
i tegningen. -------- men det behøver jeg vel ikke jokke mere i.
Tilgengæld er jeg kommet nærmere det, der er min egentlige kæphest ; ligegyldigt
hvormange "frihedsgrader" ,så klatrer vi stadig rundt i tegningen med
sikkerhedsliner , seler og livrem ,og det er så besværligt, at vi nemt glemmer
visionerne ,altså det der skulle tegnes.
Fordi det er _stadig_ samme tankegang, som for 200 år siden, når en konstruktion
blev opdelt i snit og planer ,der er stadig himmelvid forskel på et perspektiv
og en ortografisk tegning og vores skabervilje er bundet af disse værktøjer ,på
en måde vi ikke altid kan se omfanget af.
De tegninger, jeg plejer at sætte i min signatur viser nogle konstruktioner, som
selv hærdede ingenører kan have svært ved at forstå ,indenfor de værktøjer de er
vant til at benytte. Der kan gå _dage_ før en højt uddannet ingenør ,pludselig
"ser" ,hvordan en simpel ting som at dreje alle planer 45 grader ,kan generere
assemblies i et 3D "puslespil" ----------- og her kommer måske essensen af min
kæphest ; når du ser en af disse konstruktioner som ingenør ,vil du omgående
prøve at få presset konstruktionen ind i de sædvanlige 3 planer ,hvilket er
totalt umuligt, hvis du ikke forstår konstruktions ideen.
Det har faktisk været _så_ svært at promovere denne konstruktions ide, at jeg
nærmest er blevet presset til, at finde ud af, hvorfor det er så svært, at
forstå noget der er så simpelt. Og det jeg har fundet ud af, er at vores
vanetænkning er den største forhindring.
Første gang jeg viste denne konstruktion til en højtuddannet ingenør, var
svaret, at "det kan ikke lade sig gøre" ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-f.jpg
For at vise at det sagtens kan "lade sig gøre" , har det været nødvendigt, at
vise grafik som dette ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/struktur-3-asmall.jpg

På samme måde ser jeg meget af den 3D snak der er ; vi diskuterer indenfor en
teknologi der blev udviklet for århundrede siden, vi har blot proppet
udregningerne ind i en computer, og det er somregel den eneste "nye teknologi"
der er i det. Lego filosofien der bygger på, at man trækker en ny mur frem
fordi det er praktisk fordi materialeforbruget automatisk er udregnet, er jo
meget smart nem og hurtig, men de begrænsninger man er underlagt, ser man jo
netop ikke fordi man jo ikke kan se, hvad man ellers kunne frembringe ,med mere
flexible værktøjer.
Alligevel synes vi stadig, 10 år efter, at rapid prototyping er enormt smart og
de kæmpe 3D fræsere, der er en naturlig udvikling af et 3D univers, er såmænd
_stadig_ toppen af teknologien 10 --20 år efter de blev intruduceret, og på
trods af, at "rapid prototyping" mildest talt er meget lidt "rapid" og 3D
fræsning er en meget begrænset teknologi.
Nu diskuterer vi jo disse ting, i en lille afkrog af det danske usenet, i et
ubetydeligt hjørne af det store globale netværk, og der er måske højest 10 - 12
andre, der overhovedet læser denne tread ,så jeg kan nok tillade mig at gå
skridtet videre og spørge, hvad 3D mus overhovedet betyder for den skabende
kunstner, der er totalt ligeglad med teknikken bag, og som ikke forstår at
teknikken er et værktøj man også er nødt til at lære, hvis man som kunstner
ønsker en rimelig håndværksmæssig kvalitet. Men også her, er det akademikere
med deres på det tørre, der bare "sådan" beslutter at computer teknologi CAD og
CAM, ikke er noget i sig selv, men blot værktøjer der skal tillempes de
forskellige dicipliner. Da kunst arkademiet skrottede computer værkstedet inden
de flyttede til Holmen, skrottede man samtidig en hel kunstart ,og problemet er
netop, at det såmænd ikke er de der bruger et 3D program eller de der underviser
i brugen, der udvkler nye metoder ; her i danmark har vi allerede dengang hvor
kokken rendte med kassen, opgivet at udvikle nye værktøjer ; vi har kun de
autodidakte til at gøre dette, og de sidste fristeder indenfor den akademiske
verden forsvandt, da kunst arkademiet besluttede at man ikke kan være kunstner
med en computer som værktøj.
Enten er man dybt engageret i at promovere et stykke hardware, og bliver betalt
af hardware producenten eller også er man optaget af de tekniske problemer
; ------ Så er der ikke meget plads til nye visioner.
Sjovt nok er der rundt omkring i verden, større lydhørhed for nye måder at
bygge, og jeg skal ærligt indrømme, at det nok i danmark ,er noget af det værste
man kan gøre, ---- at bruge Lego ideen når man vil forklare om begrænsende
tankegang. Men heldigvis er det ikke mit job at promovere noget andet end mine
egne frembringelser, og det kan jeg heldigvis gøre fuldt dokumenteret ; men
Kunst er jo noget socialt og ligegyldigt hvor dygtig man er til at udvikle nye
ideer, nytter det jo ikke, hvis man er autodidakt , ----------- faktisk er det
sociale aspekt af kunsten, idag langt vigtigere end visionerne ,og jo mere
intetsigende og verdensfjern kunsten bliver, jo nemmere er det at integrere
kunsten i forretningsverdenen som et produkt.
Noget som kunstneren sandelig ikke har ansvaret for, og som mildest talt ikke
har haft nogen indflydelse på vores etik, fordi kunst er blevet noget socialt.
Der er nemlig noget vi ikke har diskuteret, og det er hvad det var vi skulle
bruge en 3D mus til ;))

At de nye veje og at visionerne ligger i legen med de nye muligheder, burde
ellers være en blåstempling af hvad disse autodidakte kan true den akademiske
verden med, idet det ellers ligger i 68'ernes opfattelse af kunsten, at legen er
en af de vigtigste dele af en skabende process. Men igen bliver kunst noget soci
alt, idet det man ikke forstår, nemt bliver lavet om til noget "sart og aparte"
, derfor er chancerne nok små her i Dk. fordi det altis er nemmere at gøre kunst
til noget socialt, hvor nogle få venner er indenfor, og nogle mærklige
autodidakte er udenfor. --------- Heldigvis er dette noget meget dansk.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a




"Lars" <lc@get3net.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.169013175696bbea98974e@news.inet.tele.dk...
> > Hi
> > Bare for at være på tværs, synes jeg alligevel jeg vil kommentere, fordi jeg
> > synes ærligt talt, at jo mere 3D der bliver talt om, jo mere 2D er det i
> > virkeligheden.
> > Jeg er godt nok lidt forudindtaget fordi jeg aldrig har haft syn på det ene
øje,
> > mit højre , og jeg kan såmænd godt afstandsbedømme med et øje, selvom de
fleste
> > med syn på begge øjne, afstandsbedømmer vha. en ubevidst "målen" af vinklen
> > mellem øjnene , så 3D er noget jeg ser temmeligt kontant på. At man kan
rotere
> > omkring en akse er almindelig matrix rotasion, no wonder det hurtigt kan
> > opdateres i en skærmbuffer ; men det er da stadig omkring tre akser du
roterer ,
> Forkert
> > altså det gamle XYZ system
> Rigtigt
>
> Forklaring: en alm. mus kan ikke rotere omkring 3 akser, kun 2 (X,Y). Musen
bevæger sig fysisk
> på en måtte, hvor kun X og Y kan påvirkes.
>
> I 3D verdenen kan musens 2 akser eller frihedsgrader overføres på flere måder:
>
> Zoom: Her er det reelt kun 1 frihedsgrad eller 1 DOF (Degrees Of Freedom)
>
> Pan: Her er der 2 frihedsgrader X & Y på et vilkårligt plan i 3D rummet
>
> Rotation: Her er der 2 frihedsgrader, forestil dig en globus med fixeret
center, når du roterer
> denne foregår det langs længde & bredde grader simultant
>
> SpaceMousen håndterer 6 frihedsgrader simultant, dvs X,Y,Z + rotation om disse
3 akser, dvs
> A,B,C
> Se mere her:
>
> http://www.spacemouse.com/pic/prinzip.gif
> http://www.spacemouse.com/articles/
>
>
>
> > Blot ´fordi der er samlet en række funktioner, der håndterer udregningen for
> > hvert punkt, i en solid er det da samme gamle gylle og det meste er grafik
kort
> > udglatninger ,udregnet efter samme gamle regler som med AutoCAD ,ellers
ville
> > man ikke have en 3D verden, en linie der bliver skjult, bliver da regnet ud
> > efter samme ligninger ligegyldigt hvilket program
> Ikke helt, idet der er tale om faces fra solids/ surfaces i de gængse 3D-CAD
systemer og dermed
> ikke linier som alm. AutoCAD, dog kan AutoCAD R13 og nyere også arbejde med
solids, men på en
> særdeles begrænset måde.
>
> > , men hvorfor det skulle være
> > interesant, at have briller på, som øjnene ikke kan afstandsbedømme efter,
fordi
> > selve øjeæblet da ikke drejer, fatter jeg ikke.
>
> Ikke desto mindre sker det.
>
> > Hvis man havde markører på musen der overførte en posision til programmet,

> > man på brillerne kunne bevæge musen i 3D og have et virtuelt
modeleringsprogram,
> > ville det sikkert være sjovt
>
> Faktisk er der i flere rigtige 3D-CAD systemer direkte mulighed for at flytte
og rotere en part
> med førnævnte 6 frihedsgrader i 3D rummet. Dette kræver igen blot en
spacemouse.
>
>
> --
> Best regards
>
> Lars Sandberg



TN (26-02-2002)
Kommentar
Fra : TN


Dato : 26-02-02 22:27

Efter min mening er det en underlig tilgang til CAD du ligger for dagen. Om
hvorvidt et program er et 3d program eller ej, har ganske rigtigt noget at
gøre med om der er en Z akse - og hvad så? Det er det samme som at sige at
notepad er et tekstbehandlingprogram fordi man kan skrive i det.
3D handler om visualisering. Som arkitekt eller inginør har man en
uddannelse der gør en i stand til samle projektionstegninger til et objekt
inde i hovedet. 3D programmer giver mulighed for at visualisere samme objekt
, ganske rigtigt i 2D, så folk, der ikke har en lang uddannelse i at aflæse
tegninger, alligevel kan forstå endda temmelig indviklede objekter. Alle
mennesker har en livslang uddannelse i at omsætte 2d visualiseringer til en
3d virkelighed, den starter allerede fra helt lille med bøger med tegninger
af katte og fugle osv. Derfor er det ikke så vigtigt om man har en 3D skærm
eller blot et 2d billede af et 3d objekt.
Men som du selv er inde på med dine billeder, handler 3D ikke kun om at man
kan skabe objektet i 3D, men om man kan vælge det rigtige billede af
objektet der gør at man kan forstå det. Den diciplin er en hel verden for
sig og har meget med kunstakademiet at gøre, nemlig jagten på det gode
billede. Det er der de hårde 3D programmer rykker ind. Jeg kender flere der
modelerer i Autocad for så senere at hente modellen ind i 3DMAX, nogen
modelerer direkte i 3DMAX jeg selv modelerer i FormZ som jeg syntes er
hurtigst, men ens er det, at man har brug for et godt billede og det kan
være meget omstændig at levere med Autocad. Når du præsenterer et
konstruktionsprincip som et billede af et stealthfly på en skyfuld himmel,
så gør du jo selv alt for at flytte fokus fra det væsentlige. Og det gør
uvægerligt at folk har lidt svært ved at forstå hvad du mener og det har
altså ikke noget at gøre 3D skærm eller ej. Det er også svært at tage gode
billeder af en virkelig model.

TN



"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2885f5$0$62888$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hi.
> Undskyld jeg klipper lidt, fordi det er stadig, somom vi taler om to
forskellige
> ting.
> Først og fremmest, er det ihverttilfælde for mig, vigtigt at se på, hvad
det
> egentlig er for input der bliver givet og hvordan disse input bliver
udregnet ;
> ikke så meget udregningsmetoderne men nærmere hvordan disse udregninger
> ,påvirker den verden man arbejder i.
> Fordi i en hvilkensomhelst 3D verden, er det værktøjerne der definerer
denne
> verden og dermed også de muligheder der er.
> At rotere omkring en akse i 3D er jo standard funktioner og matrix
beregninger
> ,og at definere selve rotasions aksen er også et mindre problem sådan rent
> udregningsmæssigt altså.
> Muligheden for at arbejde i ren 3D findes jo allerede selv i AutoCAD, idet
man
> blot kan dele skærmen i 4 , lade et vindue være XY plan et andet XZ og et
Yz
> planet , med "Vports" kommandoen. Når man så starter med at tegne på XY
planet,
> kan man blot flytte mus markøren til de andre planer idet AutoCAD "husker"
den
> sidat brugte X værdi og bruger den, når man tegene på YZ
lanet. -----------
> Derved kan man allerede bevæge sig rundt i 3D som det passer en .
Derudover kan
> man blot aktivere en resident roterings funktion, hvis dette ikke giver
nok
> frihed ,angive en akse og en rotasionsvinkel og få tegnet næste punkt i
3D.
> Jeg vil give dig ret i ,at det giver nogle yderligere muligheder, hvis en
> drejeknap, kan angive en rotasionsvinkel, ------- når jeg skrev at man så
kan
> tegne næste punkt, kunne jeg jo ligesågodt have skrevet at man kunne sætte
sin
> block ind på det punkt , men alt i alt synes jeg, at vi går med både
seler og
> livrem ,alene fordi vi ikke _forstår_ at bruge 3D rigtigt. Vi forsøgen
nemlig
> at gøre det vi allerede kan, på en ny måde ; det er udmærket men bringer
> egentligt ikke noget nyt.
> Tilbage til XY,XZ,YZ planerne, kan man jo idag ,få et digitalt kamera til
at
> udfylde hvert plan og _summen _ af de oplysninger der er på de tre planer
,
> definerer jo ethvert punkt i ægte 3D , ------------- det er jo kun et
spørgsmål
> om lidt effektivt kode ,så kan man bruge de tre planer til at generere
mennesker
> og bygninger der automatisk bliver tegnet, udfra de ældgamle udregnings
regler
> ,der såmænd existerede langt før P.C.'en blev udviklet.
> Det er jo de samme metoder der benyttes indenfor enhver form for
konstruktion,
> når der skal tegnes snit tegninger ,at har man et skib set forfra ,fra
oven og
> fra siden , kan man med en passer afsætte ethvert punkt i 3D ad
konstruktionen ;
> det man ikke ser ovenfra, f.eks. selve højden af en del, den kan man finde

> side tegningen, hvor man så tilgengæld ikke kan se det der nu er "dybden"
indad
> i tegningen. -------- men det behøver jeg vel ikke jokke mere i.
> Tilgengæld er jeg kommet nærmere det, der er min egentlige kæphest ;
ligegyldigt
> hvormange "frihedsgrader" ,så klatrer vi stadig rundt i tegningen med
> sikkerhedsliner , seler og livrem ,og det er så besværligt, at vi nemt
glemmer
> visionerne ,altså det der skulle tegnes.
> Fordi det er _stadig_ samme tankegang, som for 200 år siden, når en
konstruktion
> blev opdelt i snit og planer ,der er stadig himmelvid forskel på et
perspektiv
> og en ortografisk tegning og vores skabervilje er bundet af disse
værktøjer ,på
> en måde vi ikke altid kan se omfanget af.
> De tegninger, jeg plejer at sætte i min signatur viser nogle
konstruktioner, som
> selv hærdede ingenører kan have svært ved at forstå ,indenfor de værktøjer
de er
> vant til at benytte. Der kan gå _dage_ før en højt uddannet ingenør
,pludselig
> "ser" ,hvordan en simpel ting som at dreje alle planer 45 grader ,kan
generere
> assemblies i et 3D "puslespil" ----------- og her kommer måske essensen
af min
> kæphest ; når du ser en af disse konstruktioner som ingenør ,vil du
omgående
> prøve at få presset konstruktionen ind i de sædvanlige 3 planer ,hvilket
er
> totalt umuligt, hvis du ikke forstår konstruktions ideen.
> Det har faktisk været _så_ svært at promovere denne konstruktions ide, at
jeg
> nærmest er blevet presset til, at finde ud af, hvorfor det er så svært, at
> forstå noget der er så simpelt. Og det jeg har fundet ud af, er at vores
> vanetænkning er den største forhindring.
> Første gang jeg viste denne konstruktion til en højtuddannet ingenør, var
> svaret, at "det kan ikke lade sig gøre" ;
> http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-f.jpg
> For at vise at det sagtens kan "lade sig gøre" , har det været nødvendigt,
at
> vise grafik som dette ;
> http://w1.1396.telia.com/~u139600113/struktur-3-asmall.jpg
>
> På samme måde ser jeg meget af den 3D snak der er ; vi diskuterer indenfor
en
> teknologi der blev udviklet for århundrede siden, vi har blot proppet
> udregningerne ind i en computer, og det er somregel den eneste "nye
teknologi"
> der er i det. Lego filosofien der bygger på, at man trækker en ny mur
frem
> fordi det er praktisk fordi materialeforbruget automatisk er udregnet, er
jo
> meget smart nem og hurtig, men de begrænsninger man er underlagt, ser man
jo
> netop ikke fordi man jo ikke kan se, hvad man ellers kunne frembringe ,med
mere
> flexible værktøjer.
> Alligevel synes vi stadig, 10 år efter, at rapid prototyping er enormt
smart og
> de kæmpe 3D fræsere, der er en naturlig udvikling af et 3D univers, er
såmænd
> _stadig_ toppen af teknologien 10 --20 år efter de blev intruduceret, og

> trods af, at "rapid prototyping" mildest talt er meget lidt "rapid" og 3D
> fræsning er en meget begrænset teknologi.
> Nu diskuterer vi jo disse ting, i en lille afkrog af det danske usenet, i
et
> ubetydeligt hjørne af det store globale netværk, og der er måske højest
10 - 12
> andre, der overhovedet læser denne tread ,så jeg kan nok tillade mig at gå
> skridtet videre og spørge, hvad 3D mus overhovedet betyder for den
skabende
> kunstner, der er totalt ligeglad med teknikken bag, og som ikke forstår at
> teknikken er et værktøj man også er nødt til at lære, hvis man som
kunstner
> ønsker en rimelig håndværksmæssig kvalitet. Men også her, er det
akademikere
> med deres på det tørre, der bare "sådan" beslutter at computer teknologi
CAD og
> CAM, ikke er noget i sig selv, men blot værktøjer der skal tillempes de
> forskellige dicipliner. Da kunst arkademiet skrottede computer værkstedet
inden
> de flyttede til Holmen, skrottede man samtidig en hel kunstart ,og
problemet er
> netop, at det såmænd ikke er de der bruger et 3D program eller de der
underviser
> i brugen, der udvkler nye metoder ; her i danmark har vi allerede dengang
hvor
> kokken rendte med kassen, opgivet at udvikle nye værktøjer ; vi har kun de
> autodidakte til at gøre dette, og de sidste fristeder indenfor den
akademiske
> verden forsvandt, da kunst arkademiet besluttede at man ikke kan være
kunstner
> med en computer som værktøj.
> Enten er man dybt engageret i at promovere et stykke hardware, og bliver
betalt
> af hardware producenten eller også er man optaget af de tekniske problemer
> ; ------ Så er der ikke meget plads til nye visioner.
> Sjovt nok er der rundt omkring i verden, større lydhørhed for nye måder at
> bygge, og jeg skal ærligt indrømme, at det nok i danmark ,er noget af det
værste
> man kan gøre, ---- at bruge Lego ideen når man vil forklare om begrænsende
> tankegang. Men heldigvis er det ikke mit job at promovere noget andet end
mine
> egne frembringelser, og det kan jeg heldigvis gøre fuldt dokumenteret ;
men
> Kunst er jo noget socialt og ligegyldigt hvor dygtig man er til at udvikle
nye
> ideer, nytter det jo ikke, hvis man er autodidakt , ----------- faktisk
er det
> sociale aspekt af kunsten, idag langt vigtigere end visionerne ,og jo mere
> intetsigende og verdensfjern kunsten bliver, jo nemmere er det at
integrere
> kunsten i forretningsverdenen som et produkt.
> Noget som kunstneren sandelig ikke har ansvaret for, og som mildest talt
ikke
> har haft nogen indflydelse på vores etik, fordi kunst er blevet noget
socialt.
> Der er nemlig noget vi ikke har diskuteret, og det er hvad det var vi
skulle
> bruge en 3D mus til ;))
>
> At de nye veje og at visionerne ligger i legen med de nye muligheder,
burde
> ellers være en blåstempling af hvad disse autodidakte kan true den
akademiske
> verden med, idet det ellers ligger i 68'ernes opfattelse af kunsten, at
legen er
> en af de vigtigste dele af en skabende process. Men igen bliver kunst
noget soci
> alt, idet det man ikke forstår, nemt bliver lavet om til noget "sart og
aparte"
> , derfor er chancerne nok små her i Dk. fordi det altis er nemmere at gøre
kunst
> til noget socialt, hvor nogle få venner er indenfor, og nogle mærklige
> autodidakte er udenfor. --------- Heldigvis er dette noget meget dansk.
> Have a nice day.
> P.C.
> http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
>
>
>
>
> "Lars" <lc@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.169013175696bbea98974e@news.inet.tele.dk...
> > > Hi
> > > Bare for at være på tværs, synes jeg alligevel jeg vil kommentere,
fordi jeg
> > > synes ærligt talt, at jo mere 3D der bliver talt om, jo mere 2D er det
i
> > > virkeligheden.
> > > Jeg er godt nok lidt forudindtaget fordi jeg aldrig har haft syn på
det ene
> øje,
> > > mit højre , og jeg kan såmænd godt afstandsbedømme med et øje, selvom
de
> fleste
> > > med syn på begge øjne, afstandsbedømmer vha. en ubevidst "målen" af
vinklen
> > > mellem øjnene , så 3D er noget jeg ser temmeligt kontant på. At man
kan
> rotere
> > > omkring en akse er almindelig matrix rotasion, no wonder det hurtigt
kan
> > > opdateres i en skærmbuffer ; men det er da stadig omkring tre akser du
> roterer ,
> > Forkert
> > > altså det gamle XYZ system
> > Rigtigt
> >
> > Forklaring: en alm. mus kan ikke rotere omkring 3 akser, kun 2 (X,Y).
Musen
> bevæger sig fysisk
> > på en måtte, hvor kun X og Y kan påvirkes.
> >
> > I 3D verdenen kan musens 2 akser eller frihedsgrader overføres på flere
måder:
> >
> > Zoom: Her er det reelt kun 1 frihedsgrad eller 1 DOF (Degrees Of
Freedom)
> >
> > Pan: Her er der 2 frihedsgrader X & Y på et vilkårligt plan i 3D rummet
> >
> > Rotation: Her er der 2 frihedsgrader, forestil dig en globus med fixeret
> center, når du roterer
> > denne foregår det langs længde & bredde grader simultant
> >
> > SpaceMousen håndterer 6 frihedsgrader simultant, dvs X,Y,Z + rotation om
disse
> 3 akser, dvs
> > A,B,C
> > Se mere her:
> >
> > http://www.spacemouse.com/pic/prinzip.gif
> > http://www.spacemouse.com/articles/
> >
> >
> >
> > > Blot ´fordi der er samlet en række funktioner, der håndterer
udregningen for
> > > hvert punkt, i en solid er det da samme gamle gylle og det meste er
grafik
> kort
> > > udglatninger ,udregnet efter samme gamle regler som med AutoCAD
,ellers
> ville
> > > man ikke have en 3D verden, en linie der bliver skjult, bliver da
regnet ud
> > > efter samme ligninger ligegyldigt hvilket program
> > Ikke helt, idet der er tale om faces fra solids/ surfaces i de gængse
3D-CAD
> systemer og dermed
> > ikke linier som alm. AutoCAD, dog kan AutoCAD R13 og nyere også arbejde
med
> solids, men på en
> > særdeles begrænset måde.
> >
> > > , men hvorfor det skulle være
> > > interesant, at have briller på, som øjnene ikke kan afstandsbedømme
efter,
> fordi
> > > selve øjeæblet da ikke drejer, fatter jeg ikke.
> >
> > Ikke desto mindre sker det.
> >
> > > Hvis man havde markører på musen der overførte en posision til
programmet,
> så
> > > man på brillerne kunne bevæge musen i 3D og have et virtuelt
> modeleringsprogram,
> > > ville det sikkert være sjovt
> >
> > Faktisk er der i flere rigtige 3D-CAD systemer direkte mulighed for at
flytte
> og rotere en part
> > med førnævnte 6 frihedsgrader i 3D rummet. Dette kræver igen blot en
> spacemouse.
> >
> >
> > --
> > Best regards
> >
> > Lars Sandberg
>
>



P.C. (11-03-2002)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 11-03-02 09:48

Hi.

"TN" <terje.nedergaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:a5gud8$2ih2$1@news.cybercity.dk...
> Efter min mening er det en underlig tilgang til CAD du ligger for dagen. Om
> hvorvidt et program er et 3d program eller ej, har ganske rigtigt noget at
> gøre med om der er en Z akse - og hvad så? Det er det samme som at sige at
> notepad er et tekstbehandlingprogram fordi man kan skrive i det.
> 3D handler om visualisering. Som arkitekt eller inginør har man en
> uddannelse der gør en i stand til samle projektionstegninger til et objekt
> inde i hovedet. 3D programmer giver mulighed for at visualisere samme objekt
> , ganske rigtigt i 2D, så folk, der ikke har en lang uddannelse i at aflæse
> tegninger, alligevel kan forstå endda temmelig indviklede objekter. Alle
> mennesker har en livslang uddannelse i at omsætte 2d visualiseringer til en
> 3d virkelighed, den starter allerede fra helt lille med bøger med tegninger
> af katte og fugle osv. Derfor er det ikke så vigtigt om man har en 3D skærm
> eller blot et 2d billede af et 3d objekt.

Jeg er enig i det meste i din mail, men ikke i dette ; idag og sikkert i
fremtiden, er det meget vigtigt alene fordi CAD er meget tæt forbundet med CAM
og altså er bindeledet mellem projektering og "den virkelige verden, altså
produktions udstyret.
At der så er en personlig forarbejdning af en ide eller en tillempning af et
objekt og metoderne til at visualisere er stadig med til, at sætte et led ind
som nogle vil mene er overflødigt ; hvorfor udføre en håndtegnet skitse hvis det
ikke er bundet i, at de tegneredskaber der er udviklet til CAD, ikke er
tilpasset den der tegner, ------ spacemusen vil givet være populær hos mange
,hvor måden man bruger den, vil ligne måden man udfører en simple sketch.

> Men som du selv er inde på med dine billeder, handler 3D ikke kun om at man
> kan skabe objektet i 3D, men om man kan vælge det rigtige billede af
> objektet der gør at man kan forstå det. Den diciplin er en hel verden for
> sig og har meget med kunstakademiet at gøre, nemlig jagten på det gode
> billede. Det er der de hårde 3D programmer rykker ind. Jeg kender flere der
> modelerer i Autocad for så senere at hente modellen ind i 3DMAX, nogen
> modelerer direkte i 3DMAX jeg selv modelerer i FormZ som jeg syntes er
> hurtigst, men ens er det, at man har brug for et godt billede og det kan
> være meget omstændig at levere med Autocad. Når du præsenterer et
> konstruktionsprincip som et billede af et stealthfly på en skyfuld himmel,
> så gør du jo selv alt for at flytte fokus fra det væsentlige. Og det gør
> uvægerligt at folk har lidt svært ved at forstå hvad du mener og det har
> altså ikke noget at gøre 3D skærm eller ej. Det er også svært at tage gode
> billeder af en virkelig model.

Her kan jeg give dig 100 pct. ret. Der er tale om vidt forskellige dicipliner
og jeg vil
give dig ret i, at en mere profesionel indstilling eller lidt mere kendskab til
det rent håndværksmæssige indenfor billedkunst, kunne hjælpe ret meget. Men der
er jo en kæmpe forskel på ingenørens arbejde og kunstnerens arbejde og lige så
"rigid" ingenøren er ( og med god grund ;)) , med lige så stor ret, kan den
visionære arkitekt påstå, at værktøjerne ikke just understøtter den helt store
kunstneriske frihed. Måske især fordi som du skriver tidligere, at den skabende
process foregår et andet sted end på skærmen ; men hvad hvis værktøjerne var en
smule bedre integreret, hvis AutoCAD ikke var basis 2,5 hjælpemidler , og et
værktøj ikke var integreret, hvis det ikke var integreret helt ud i produktions
processen.
Fordi hvis en kunstner idag skal bruge F.eks. AutoCAD så har pågældende værsgo
at tegne som en teknisk tegner fordi det er sådan AutoCAD er indrettet. Og det
som kunstneren måske finder det vigtigste er blot noget man lige gør bagefter .
Alligevel synes jeg vi pludselig er igang med en kunst debat, som er temmeligt
anderledes end den sædvanlige ; der er pludselig visioner og protester ,hvilket
ikke er videre karekteristisk for kunst debatten, ---------- men der er vel ikke
noget at sige til, at netop teknologien kan tilbyde noget helt nyt og hidtil
uset, hvornår mon vi får en "instant prototyping" hvor små en-funktions robotter
kan kravle rundt i 3D og skabe det vi forestiller os ; hvis man regner på den
teknologiske udvikling vil der næppe gå mere end 30 år, og så har du ret i, at
det så ikke er ligegyldigt hvor og hvad der bliver udført.
P.C.
>
> TN
>
>
>
> "P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c2885f5$0$62888$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hi.
> > Undskyld jeg klipper lidt, fordi det er stadig, somom vi taler om to
> forskellige
> > ting.
> > Først og fremmest, er det ihverttilfælde for mig, vigtigt at se på, hvad
> det
> > egentlig er for input der bliver givet og hvordan disse input bliver
> udregnet ;
> > ikke så meget udregningsmetoderne men nærmere hvordan disse udregninger
> > ,påvirker den verden man arbejder i.
> > Fordi i en hvilkensomhelst 3D verden, er det værktøjerne der definerer
> denne
> > verden og dermed også de muligheder der er.
> > At rotere omkring en akse i 3D er jo standard funktioner og matrix
> beregninger
> > ,og at definere selve rotasions aksen er også et mindre problem sådan rent
> > udregningsmæssigt altså.
> > Muligheden for at arbejde i ren 3D findes jo allerede selv i AutoCAD, idet
> man
> > blot kan dele skærmen i 4 , lade et vindue være XY plan et andet XZ og et
> Yz
> > planet , med "Vports" kommandoen. Når man så starter med at tegne på XY
> planet,
> > kan man blot flytte mus markøren til de andre planer idet AutoCAD "husker"
> den
> > sidat brugte X værdi og bruger den, når man tegene på YZ
> lanet. -----------
> > Derved kan man allerede bevæge sig rundt i 3D som det passer en .
> Derudover kan
> > man blot aktivere en resident roterings funktion, hvis dette ikke giver
> nok
> > frihed ,angive en akse og en rotasionsvinkel og få tegnet næste punkt i
> 3D.
> > Jeg vil give dig ret i ,at det giver nogle yderligere muligheder, hvis en
> > drejeknap, kan angive en rotasionsvinkel, ------- når jeg skrev at man så
> kan
> > tegne næste punkt, kunne jeg jo ligesågodt have skrevet at man kunne sætte
> sin
> > block ind på det punkt , men alt i alt synes jeg, at vi går med både
> seler og
> > livrem ,alene fordi vi ikke _forstår_ at bruge 3D rigtigt. Vi forsøgen
> nemlig
> > at gøre det vi allerede kan, på en ny måde ; det er udmærket men bringer
> > egentligt ikke noget nyt.
> > Tilbage til XY,XZ,YZ planerne, kan man jo idag ,få et digitalt kamera til
> at
> > udfylde hvert plan og _summen _ af de oplysninger der er på de tre planer
> ,
> > definerer jo ethvert punkt i ægte 3D , ------------- det er jo kun et
> spørgsmål
> > om lidt effektivt kode ,så kan man bruge de tre planer til at generere
> mennesker
> > og bygninger der automatisk bliver tegnet, udfra de ældgamle udregnings
> regler
> > ,der såmænd existerede langt før P.C.'en blev udviklet.
> > Det er jo de samme metoder der benyttes indenfor enhver form for
> konstruktion,
> > når der skal tegnes snit tegninger ,at har man et skib set forfra ,fra
> oven og
> > fra siden , kan man med en passer afsætte ethvert punkt i 3D ad
> konstruktionen ;
> > det man ikke ser ovenfra, f.eks. selve højden af en del, den kan man finde
> på
> > side tegningen, hvor man så tilgengæld ikke kan se det der nu er "dybden"
> indad
> > i tegningen. -------- men det behøver jeg vel ikke jokke mere i.
> > Tilgengæld er jeg kommet nærmere det, der er min egentlige kæphest ;
> ligegyldigt
> > hvormange "frihedsgrader" ,så klatrer vi stadig rundt i tegningen med
> > sikkerhedsliner , seler og livrem ,og det er så besværligt, at vi nemt
> glemmer
> > visionerne ,altså det der skulle tegnes.
> > Fordi det er _stadig_ samme tankegang, som for 200 år siden, når en
> konstruktion
> > blev opdelt i snit og planer ,der er stadig himmelvid forskel på et
> perspektiv
> > og en ortografisk tegning og vores skabervilje er bundet af disse
> værktøjer ,på
> > en måde vi ikke altid kan se omfanget af.
> > De tegninger, jeg plejer at sætte i min signatur viser nogle
> konstruktioner, som
> > selv hærdede ingenører kan have svært ved at forstå ,indenfor de værktøjer
> de er
> > vant til at benytte. Der kan gå _dage_ før en højt uddannet ingenør
> ,pludselig
> > "ser" ,hvordan en simpel ting som at dreje alle planer 45 grader ,kan
> generere
> > assemblies i et 3D "puslespil" ----------- og her kommer måske essensen
> af min
> > kæphest ; når du ser en af disse konstruktioner som ingenør ,vil du
> omgående
> > prøve at få presset konstruktionen ind i de sædvanlige 3 planer ,hvilket
> er
> > totalt umuligt, hvis du ikke forstår konstruktions ideen.
> > Det har faktisk været _så_ svært at promovere denne konstruktions ide, at
> jeg
> > nærmest er blevet presset til, at finde ud af, hvorfor det er så svært, at
> > forstå noget der er så simpelt. Og det jeg har fundet ud af, er at vores
> > vanetænkning er den største forhindring.
> > Første gang jeg viste denne konstruktion til en højtuddannet ingenør, var
> > svaret, at "det kan ikke lade sig gøre" ;
> > http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-f.jpg
> > For at vise at det sagtens kan "lade sig gøre" , har det været nødvendigt,
> at
> > vise grafik som dette ;
> > http://w1.1396.telia.com/~u139600113/struktur-3-asmall.jpg
> >
> > På samme måde ser jeg meget af den 3D snak der er ; vi diskuterer indenfor
> en
> > teknologi der blev udviklet for århundrede siden, vi har blot proppet
> > udregningerne ind i en computer, og det er somregel den eneste "nye
> teknologi"
> > der er i det. Lego filosofien der bygger på, at man trækker en ny mur
> frem
> > fordi det er praktisk fordi materialeforbruget automatisk er udregnet, er
> jo
> > meget smart nem og hurtig, men de begrænsninger man er underlagt, ser man
> jo
> > netop ikke fordi man jo ikke kan se, hvad man ellers kunne frembringe ,med
> mere
> > flexible værktøjer.
> > Alligevel synes vi stadig, 10 år efter, at rapid prototyping er enormt
> smart og
> > de kæmpe 3D fræsere, der er en naturlig udvikling af et 3D univers, er
> såmænd
> > _stadig_ toppen af teknologien 10 --20 år efter de blev intruduceret, og
> på
> > trods af, at "rapid prototyping" mildest talt er meget lidt "rapid" og 3D
> > fræsning er en meget begrænset teknologi.
> > Nu diskuterer vi jo disse ting, i en lille afkrog af det danske usenet, i
> et
> > ubetydeligt hjørne af det store globale netværk, og der er måske højest
> 10 - 12
> > andre, der overhovedet læser denne tread ,så jeg kan nok tillade mig at gå
> > skridtet videre og spørge, hvad 3D mus overhovedet betyder for den
> skabende
> > kunstner, der er totalt ligeglad med teknikken bag, og som ikke forstår at
> > teknikken er et værktøj man også er nødt til at lære, hvis man som
> kunstner
> > ønsker en rimelig håndværksmæssig kvalitet. Men også her, er det
> akademikere
> > med deres på det tørre, der bare "sådan" beslutter at computer teknologi
> CAD og
> > CAM, ikke er noget i sig selv, men blot værktøjer der skal tillempes de
> > forskellige dicipliner. Da kunst arkademiet skrottede computer værkstedet
> inden
> > de flyttede til Holmen, skrottede man samtidig en hel kunstart ,og
> problemet er
> > netop, at det såmænd ikke er de der bruger et 3D program eller de der
> underviser
> > i brugen, der udvkler nye metoder ; her i danmark har vi allerede dengang
> hvor
> > kokken rendte med kassen, opgivet at udvikle nye værktøjer ; vi har kun de
> > autodidakte til at gøre dette, og de sidste fristeder indenfor den
> akademiske
> > verden forsvandt, da kunst arkademiet besluttede at man ikke kan være
> kunstner
> > med en computer som værktøj.
> > Enten er man dybt engageret i at promovere et stykke hardware, og bliver
> betalt
> > af hardware producenten eller også er man optaget af de tekniske problemer
> > ; ------ Så er der ikke meget plads til nye visioner.
> > Sjovt nok er der rundt omkring i verden, større lydhørhed for nye måder at
> > bygge, og jeg skal ærligt indrømme, at det nok i danmark ,er noget af det
> værste
> > man kan gøre, ---- at bruge Lego ideen når man vil forklare om begrænsende
> > tankegang. Men heldigvis er det ikke mit job at promovere noget andet end
> mine
> > egne frembringelser, og det kan jeg heldigvis gøre fuldt dokumenteret ;
> men
> > Kunst er jo noget socialt og ligegyldigt hvor dygtig man er til at udvikle
> nye
> > ideer, nytter det jo ikke, hvis man er autodidakt , ----------- faktisk
> er det
> > sociale aspekt af kunsten, idag langt vigtigere end visionerne ,og jo mere
> > intetsigende og verdensfjern kunsten bliver, jo nemmere er det at
> integrere
> > kunsten i forretningsverdenen som et produkt.
> > Noget som kunstneren sandelig ikke har ansvaret for, og som mildest talt
> ikke
> > har haft nogen indflydelse på vores etik, fordi kunst er blevet noget
> socialt.
> > Der er nemlig noget vi ikke har diskuteret, og det er hvad det var vi
> skulle
> > bruge en 3D mus til ;))
> >
> > At de nye veje og at visionerne ligger i legen med de nye muligheder,
> burde
> > ellers være en blåstempling af hvad disse autodidakte kan true den
> akademiske
> > verden med, idet det ellers ligger i 68'ernes opfattelse af kunsten, at
> legen er
> > en af de vigtigste dele af en skabende process. Men igen bliver kunst
> noget soci
> > alt, idet det man ikke forstår, nemt bliver lavet om til noget "sart og
> aparte"
> > , derfor er chancerne nok små her i Dk. fordi det altis er nemmere at gøre
> kunst
> > til noget socialt, hvor nogle få venner er indenfor, og nogle mærklige
> > autodidakte er udenfor. --------- Heldigvis er dette noget meget dansk.
> > Have a nice day.
> > P.C.
> > http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
> >
> >
> >
> >
> > "Lars" <lc@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:MPG.169013175696bbea98974e@news.inet.tele.dk...
> > > > Hi
> > > > Bare for at være på tværs, synes jeg alligevel jeg vil kommentere,
> fordi jeg
> > > > synes ærligt talt, at jo mere 3D der bliver talt om, jo mere 2D er det
> i
> > > > virkeligheden.
> > > > Jeg er godt nok lidt forudindtaget fordi jeg aldrig har haft syn på
> det ene
> > øje,
> > > > mit højre , og jeg kan såmænd godt afstandsbedømme med et øje, selvom
> de
> > fleste
> > > > med syn på begge øjne, afstandsbedømmer vha. en ubevidst "målen" af
> vinklen
> > > > mellem øjnene , så 3D er noget jeg ser temmeligt kontant på. At man
> kan
> > rotere
> > > > omkring en akse er almindelig matrix rotasion, no wonder det hurtigt
> kan
> > > > opdateres i en skærmbuffer ; men det er da stadig omkring tre akser du
> > roterer ,
> > > Forkert
> > > > altså det gamle XYZ system
> > > Rigtigt
> > >
> > > Forklaring: en alm. mus kan ikke rotere omkring 3 akser, kun 2 (X,Y).
> Musen
> > bevæger sig fysisk
> > > på en måtte, hvor kun X og Y kan påvirkes.
> > >
> > > I 3D verdenen kan musens 2 akser eller frihedsgrader overføres på flere
> måder:
> > >
> > > Zoom: Her er det reelt kun 1 frihedsgrad eller 1 DOF (Degrees Of
> Freedom)
> > >
> > > Pan: Her er der 2 frihedsgrader X & Y på et vilkårligt plan i 3D rummet
> > >
> > > Rotation: Her er der 2 frihedsgrader, forestil dig en globus med fixeret
> > center, når du roterer
> > > denne foregår det langs længde & bredde grader simultant
> > >
> > > SpaceMousen håndterer 6 frihedsgrader simultant, dvs X,Y,Z + rotation om
> disse
> > 3 akser, dvs
> > > A,B,C
> > > Se mere her:
> > >
> > > http://www.spacemouse.com/pic/prinzip.gif
> > > http://www.spacemouse.com/articles/
> > >
> > >
> > >
> > > > Blot ´fordi der er samlet en række funktioner, der håndterer
> udregningen for
> > > > hvert punkt, i en solid er det da samme gamle gylle og det meste er
> grafik
> > kort
> > > > udglatninger ,udregnet efter samme gamle regler som med AutoCAD
> ,ellers
> > ville
> > > > man ikke have en 3D verden, en linie der bliver skjult, bliver da
> regnet ud
> > > > efter samme ligninger ligegyldigt hvilket program
> > > Ikke helt, idet der er tale om faces fra solids/ surfaces i de gængse
> 3D-CAD
> > systemer og dermed
> > > ikke linier som alm. AutoCAD, dog kan AutoCAD R13 og nyere også arbejde
> med
> > solids, men på en
> > > særdeles begrænset måde.
> > >
> > > > , men hvorfor det skulle være
> > > > interesant, at have briller på, som øjnene ikke kan afstandsbedømme
> efter,
> > fordi
> > > > selve øjeæblet da ikke drejer, fatter jeg ikke.
> > >
> > > Ikke desto mindre sker det.
> > >
> > > > Hvis man havde markører på musen der overførte en posision til
> programmet,
> > så
> > > > man på brillerne kunne bevæge musen i 3D og have et virtuelt
> > modeleringsprogram,
> > > > ville det sikkert være sjovt
> > >
> > > Faktisk er der i flere rigtige 3D-CAD systemer direkte mulighed for at
> flytte
> > og rotere en part
> > > med førnævnte 6 frihedsgrader i 3D rummet. Dette kræver igen blot en
> > spacemouse.
> > >
> > >
> > > --
> > > Best regards
> > >
> > > Lars Sandberg
> >
> >
>
>



Wellendorf (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Wellendorf


Dato : 09-02-02 20:32

Hi
Jeg er meget enig i dit synspunkt, når man kan definere en z-værdi, arbejder
man i 3D. At man arbejder paa en 2D skærm gør det ikke "mindre 3D", det
begrænser blot en lidt i 3D arbejdet og kræver noget tilvæning.
Jeg har brugt AutoCad 14 til at lave tegninger til CNC-maskiner. Et godt
eksempel på at man virkelig arbejder i 3D, når man bruger z-værdier.
CNC-maskinen er faktisk som en plotter, "3D-plotter", penene i plotteren er
har blot værktøjer. fræsejern, bor mm.

Jeg er desværre lidt "ensporet" i modsætning til mange af jer andre her på
nyhedsgruppen. Jeg kender kun de rene AutoCad versioner (10-2000), og er
lidt misundelig når i indforstået snakker om Geer trax, Solid Works,
Mechanical Powerpack osv. osv. Vil enorm gerne have fingre i en 3DStudie MAX
, men det er jo noget dyrt noget
Henrik W
P.C. <per.corell@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c23155d$0$62854$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hi.
> Jeg synes det er noget vrøvl, når man gang på gang læser at AutoCAD og
andre
> programmer som den gratis IntelliCAD ikke er rigtige 3D programmer.
> Jeg mener, jeg startede med AutoCAD 2.6 som sandelig var fuldt 3D ,med de

> ting programmet kunne ; at mange kun tegner 2D ting i et program, gør da
ikke
> programmet til et 2D program, og hvis man kan tegne 3D i et program er det
vel
> et 3D program.
> Hvis man definerer et tegnet objekt med x y _og_ z værdier ,så er det da
et 3D
> program.
>
> Altså jeg synes det er noget vrøvl, at AutoCAD bliver regnet som et 2D
program,
> blot fordi det er lidt gammeldags og ofte viser en række 2D objekter i 3D.
at
> man kan tegne på forskellige 2D planer i 3D, gør da AutoCAD til mere end
det 2.5
> D program som alle ellers fra starten har regnet Acad for ; et 2D program
er
> nærmere de programmer, hvor man ser skærmen som et stykke papir man tegner

> uden at skænke højden af det man tegner en tanke.
> Men egentlig er det fra den synsvinkel, i det hele taget noget vrøvl at
tale om
> 3D i det hele taget, fordi hvordan kan den flade skærmflade foran dig,
> nogensinde, være andet end en 2D afbildning af noget virtuelt 3D. På en
> computer skærm, vil _alt_ være 2D.
> Hvis endelig der skal tales om 3D, så kommer 3D da først ind, da
programmerne
> begynder at tilbyde en perspektivisk afbildning, -------- og hvad søren
skal man
> bruge det til, i en konstruktionstegning ;))
> At man skal "bevæge sig" rundt i tegningen ,og have hjælp af forskellige
"2D"
> planer, som man flytter ned på det tag man skal tegne et tagvindue på,
eller ind
> paralelt på den mur man skal sætte vinduer i, er da ikke diskvalificerende
for
> et 3D program. De fleste 3D tegninger, er jo sammensat af "2D" planer der
er
> tegnet på seperat, og det er da summen af disse forskellige hjælpe planer,
der i
> sidste ende, gør en "2D" tegning til en 3D tegning,
> Jeg kan da tegne et 2D objekt i AutoCAD 2.6 ( den udkom for ca. 100 år
siden
> ,sådan teknologisk set ), og derefter manipulere emnet med lidt matrix
> udregninger og placere det i tegningen igen som et ægte 3D objekt som så
ikke
> bare følger XY planet ; er AutoCAD 2.6 så ikke et 3D tegneprogram.
> Det er derfor jeg ofte ryster på hovedet af denne skeldnen mellem 2 og 3D,
fordi
> alle 2D objekter, i et CAD program er da 3D objekter, hvadenten de kan
lide det
> eller ej, så har 2 D objekter somregel bare en fast Z værdi, ----------
men de
> _har_ en Z værdi og det gør dem til 2D objekter i en virtuel 3D verden.
> Efter _min_ mening, er der tale om et 3D program, hvis man kan bevæge sig
i 3D
> og se de objekter man har tegnet i en perspektivisk afbildning.
> Her er en site, hvor 2D plane flader, danner temmeligt komplicerede 3D
objekter,
> kan man tænke sig noget mere 3D.
>
> http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
>
> Have a nice day.
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste