Min XP brændt af ?
Fra : Ebbe Jensen

Dato : 21-12-01 01:11

Efter 4 år med en 200 mhz'er, skulle jeg endelig have en ny PC.
Hovedbestanddelene består af Soltek DRV2 motherboard, AMD XP1600 CPU. Da jeg
ikke umiddelbart kunne få en Silveradokøler hos shg, købte jeg en Titan 80mm
alu-køler til kr. 125,- samt noget Titan sølv-kølepasta til kr. 40,-. Den
skulle kunne gøre det. Jeg putter kølepasta på både cpu-kerne og centrum af
køler, og skraber efter med mit sygesikringsbevis. Da mine Crucial ram
dukker op fra England, kan jeg endelig forsøge at starte maskinen. Og det
begynder jo godt. I hvert fald kører alle kølerne rundt, og maskinen beder
nu om en system diskette. Efter et kort øjeblik har jeg stoppet en Win2000
cd i det nye DVD-drev. Installationsprogrammet starter, skærmen flimrer og
ser ud på at være på vej fra tegnbaseret mode til grafikmode. Men så bliver
den sort! Og der sker ikke mere. Og til trods for min snue, bemærker jeg en
underlig lugt, og jeg stopper maskinen. Jeg kan dog ikke stoppe maskinen med
powerknappen foran på kabnettet, så det bliver med knappen på
strømforsyningen i stedet. Jeg prøver at starte et par gange igen, men der
er stadigvæk kun sort skærm.

Jeg piller nu køleren (det stramme bæst) af CPU'en, for at se om jeg har
været "heldig" at knække nogle hjørner af kernen. Selv med en lup ser det
altså ikke sådan ud. Men det er hér lugten kommer fra, den stinker af brændt
elektronik, bvadr. Ja, både køleren og CPU'en. Jeg kan se at min kølepasta
på køleren ikke rammer HELE CPU-kernen. Og faktisk er der lidt af
sølvpastaen på køleren der er blevet lidt gult ??? Jeg opdager også at
spænde-metalstykket på køleren ikke er symmetrisk, d.v.s. at der trykkes
mere ned på den ene side af køleren, end på den anden. Måske har det største
tryk ikke siddet ovenpå CPU-kernen ? Svært for mig at afgøre efterfølgende.

Efter at have fornyet kølepastaen, og samlet skidtet igen, prøver jeg at
starte igen, men med samme negative resultat. På dette tidspunkt har jeg kun
mit godt gamle Matrox Mystigue 2 mb PCI grafikkort siddende på boardet. Alt
det nye har jeg pillet af.

Hm, forresten. Da jeg tog køleren af, for at kigge på CPU'en, smuttede min
skrutrækker, og rørte derved bundkortet, tror jeg nok. Men efter lang tid
granskning med lup og lommelygte, har jeg ikke kunnet finde nogle ridser
eller overskårne kobberbaner :) Jeg hader mandage :)

Ja, man burde nok havde købt et bundkort med startup-diagnostic, men hvad
skulle man dog bruge dét til ;)

Nu håber jeg at forhandleren vil checke min CPU, og så er der vel ikke andet
at glæde sig over, end at jeg "kun" gav 1200,- den. Men hvad hulen der er
gået galt, se det gad jeg nok vide. For jeg ved dårligt hvad jeg skal gøre
anderledes i fremtiden. Anyone ?

mvh Ebbe

Fra : Claus

Dato : 21-12-01 08:30

jeg kan kun sige desværre, køleren har været vendt forkert, har selv prøvet
det samme med en Duron.
Så på den igen med en ny.
Glædelig Jul & Godt Nytår.
Claus

Fra : Ebbe Jensen

Dato : 21-12-01 10:40

Det lyder jobestemt ikke godt, men tak for svaret. Jeg synes sgu ikke der
stod noget om hvordan koeleren skulle vende. Naah, jeg proever nok med en
billig Duron istedet.

mvh Ebbe

Fra : Ebbe Jensen

Dato : 21-12-01 12:10

Der var tale om en Titan Majesty TTC - D5T køler. I butikken siger de, at
den ikke kan vende forkert, dvs. det er lige meget hvor hovedtrykket fra
bøjlen ned på køleren det ligger. De har monteret mange af den slags kølere.
De vil nu kigge nærmere på CPU'en, og har allerede fundet ud af at den er
lidt sort under maven. Men hvad hulen kan det så skyldes ? Computeren kunne
vel ikke starte op og spørge efter bootdiske, hvis der fx. havde været nogle
bøjede ben på CPU'en, hvilket jeg nu ikke mener der var ?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-12-01 12:48

> CPU'en, og har allerede fundet ud af at den er
> lidt sort under maven. Men hvad hulen kan det så skyldes ?

Gæt - bundkortet er stået af. Spændings reguleringen til cpu'en sidder ofte
ved/under cpu'en og hvis den er stået af kan det sagtens lugte godt brandt.

/A

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-12-01 18:53

> Der var tale om en Titan Majesty TTC - D5T køler. I butikken siger de, at
> den ikke kan vende forkert, dvs. det er lige meget hvor hovedtrykket fra
> bøjlen ned på køleren det ligger.

Den kan snildt vende forkert... Kig her:

http://www.titan-cd.com/images/d5t_b.gif

Den udfræsning der er i bunden af køleren, skal passe med, at den går op
over soklen. Hvis du vender den 180 grader, vil den sidde på skrå på cpu'en
og dermed kun aflede varme fra den ene side af cpu'en. Det passer jo også
med at kølepastaen, på den ene side af kernen var brændt gul...

> [...]
nogle
> bøjede ben på CPU'en, hvilket jeg nu ikke mener der var ?

Den brænder jo ikke af før den er blevet over 95 (?) grader varm... Den skal
lige arbejde lidt for at komme op på den temperatur. Køleren har sikkert
også aftaget lidt varme fra den ene side..

> mvh Ebbe

- Martin

Fra : Karsten Olesen

Dato : 22-12-01 00:40

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige arbejde lidt for at komme op på den temperatur. Køleren har sikkert
> også aftaget lidt varme fra den ene side..
**************

En processor af den karat ryger op på ca. 380 grader i løbet
af et sekund, men AMD siger den kører problemfrit ved ca. 95 grader.

Er der en serienummer på bunden af CPU'en kan du se
om denne er blevet lidt brun/gylden...så HAR den været varm...

Held og lykke, og gid du må finde mandlen.:,o)

Fra : Hans

Dato : 22-12-01 00:45

> [...]
> lige arbejde lidt for at komme op på den temperatur. Køleren har sikkert
> også aftaget lidt varme fra den ene side..

Du har helt ret i dine mekanske betragtninger, men der er blot en ting vi
skal tænke på her. Hvis køleren har været oppe og ride på kanten af soklen,
og i værste fald så meget at den kun har fat i kanten af chippen, så vil
varmeudviklingen på den lille chip gå så stærkt at Ebbe ikke engang kunne nå
at sige "1200 kroner" før det er for sent. 70watt afsat på en kvadratcm. er
ganske alvorlige sager, og derfor er det en rigtig god idé at montere
køleren i "øjenhøjde", d.v.s. at bundkortet ligger frit på bordet under
montagen.

Lad være med at tage chancer med diverse skruetrækkere som smutter under
montagen. Brug en almindelig kniv fra et bestik, læg kniven ned og tag fat
med begge hænder. Alternativt kan man købe en flad skrutrækker og file et
hak i midten så den lille tap på låsebelaget ikke kan smutte ud. Selv om
priserne på cpu'er er faldet er der ingen grund til at tage unødvendig
chancer, og frem for alt, køb en rigelig stor køler. Lad være med at spare
de sidste 2-300 kr. Når det først er gået galt, er der som regel mere end
cpu'en som er stået af, og så bliver det rigtig dyrt.

Mvh
Hans

Fra : Karsten Olesen

Dato : 22-12-01 01:09

"Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse

> chancer, og frem for alt, køb en rigelig stor køler. Lad være med at spare
> de sidste 2-300 kr. Når det først er gået galt, er der som regel mere end
***************

De gode kølere koster ca. 200 kroner...så hvis man skal
spare de sidste 300,- gad jeg godt se din Vapo-Chill..

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-12-01 03:37

> De gode kølere koster ca. 200 kroner...så hvis man skal
> spare de sidste 300,- gad jeg godt se din Vapo-Chill..

Der er desværre langt fra god til støjfri ...

Jeg har investeret i en Alpha PAL8045 (~450 + blæser), og er næsten mere
glad for den end min cpu (osse kun næsten).

- Martin

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-12-01 09:46

Martin Petersen wrote:

<snip>
> Der er desværre langt fra god til støjfri ...
>
> Jeg har investeret i en Alpha PAL8045 (~450 + blæser), og er
> næsten mere glad for den end min cpu (osse kun næsten).
<snip>

Jeg har samme køleprofil, og en lownoise 80mm blæser, de to ting
har samlet stået mig i 575 kr. Min CPU har kostet mig 200 kr, og
er i øvrigt en Duron 700 (købt brugt...).

Tænk lidt over de tal, og prøv så at skalere det op til hvad
køleren så ville koste, hvis man skulle have samme forhold
mellem tallene på en ny XP 1900+

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : F.Larsen

Dato : 22-12-01 11:35

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> wrote in message

> Jeg har investeret i en Alpha PAL8045 (~450 + blæser), og er næsten mere
> glad for den end min cpu (osse kun næsten).

Hvad er det for en blæser du har købt til din 8045 ?

Har selv den her kabinet blæser, og den er _meget_ støjsvag:
http://studiedata.dk/product.asp?product=44&page=1

men er det nok som CPU blæser til en XP 1600+ ?

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-12-01 15:30

Jeg bruger denne her :

http://studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1

ved 7 volt

Fra : Ebbe Jensen

Dato : 22-12-01 21:57

Hej med jer og uha for en masse respons :)

Jeg har talt med en bekendt (intelfreak, tsk tsk). Han kan ikke rigtig lide
det hak som jeg blev nødt til at file i Titan køleren. Hakket var nødvendigt
pga en kondensator (eller sådan noget) som på Soltek kortet sidder meget tæt
på CPU soklen. Det er også denne kondensator der gør Alpha PAL8045 uegnet
til dette board. Men jeg lavede jo som sagt et vinkelret hak ind i min
køler, fordi det ellers var MEGET besværligt at påmontere køleren, pga denne
kodensator. Hvad der kunne have gået galt: Køleren var oppe at "ride" på
kondensatoren. Jeg kan ikke udelukke dette. Selvom jeg mener jeg prøvede at
rokke lidt i kondensatoren efter at jeg havde påmonteret køleren. I det nye
år tager jeg hele moletjavsen med til forhandleren(jeg har allerede
indleveret CPU'en). Så kan de eddermame få lov til at montere skidtet. Thi
deres hjemmeside fortæller at denne køler ikke har nogle pladsproblemer på
sokkel A bundkort.

Tak for hjælpen, Ebbe (som har lånt en anden PC i julleferien :) )

Fra : Hans

Dato : 22-12-01 12:10

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse

> De gode kølere koster ca. 200 kroner...så hvis man skal
> spare de sidste 300,- gad jeg godt se din Vapo-Chill..

Det er da let: 1 stk. ThermalTake Volcano 7 hvor du afmonterer blæseren og
erstatter den med en 19db Pabst blæser = 500,- kr. og så har din XP+ det
dejligt og du hører ikke et kvidder fra kabinettet.
mvh
Hans