Rækkevidde af 11 Mbps Trådløst LAN
Fra : Søren Friis

Dato : 21-12-01 00:11

Hejsa!

Jeg har kigget mig lidt omkring efter noget trådløst netværk.
Jeg skal bruge det sammen med en kammerat som bor ca 180 m væk i hus. Jeg
selv bor i lejlighed øverst oppe. Der er ikke "line of sight" mellem
punkterne. (Der er en halv boligblok og nogen træer imellem)

Efter at have luret lidt rundt på nettet, har jeg fundet frem til NetGear,
som laver noget der ser rimelig fornuftigt ud. Jeg skal bruge et accesspoint
og et USB-netkort. På deres sided beskriver de rækkevidden sådan her:

Operating Range:
Indoor environment Outdoor environment
11 Mbps - 175 feet (53 meters) 11 Mbps - 850 feet (259 meters)
5.5 Mbps - 265 feet (81 meters) 5.5 Mbps - 1200 feet (365 meters)
2 Mbps - 400 feet (122 meters) 2 Mbps - 1320 feet (402 meters)
1 Mbps - 500 feet (152 meters) 1 Mbps - 1650 feet (503 meters)

Altså helt op til 503 meter (!)... Vi kan sagtens nøjes med 1 Mbit, men er
der en reel chance for overhovedet at opnå forbindelse imellem os? Det er
mange penge, hvis det ikke virker !!

Håber nogen ved mere end jeg gør!

Mvh Søren

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 00:29

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en reel chance for overhovedet at opnå forbindelse imellem os? Det er

Sådan noget udstyr kræver "line of sight", så hvis I ikke har det skal I nok
ikke regne med at få det til at virke, med mindre i sætter en mellem station
op.

Jens

Fra : Søren Friis

Dato : 21-12-01 01:16

Jamen når man kan have det siddende i et hus med vægge osv, så kan man vel
ikke kræve LOS ?

Ellers så er ideen sgu lidt væk... det skal da kunne virke rundt om hjørner
og den slags... det er jo ikke IR vi taler om =)

/SF

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-12-01 01:36

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> wrote:

> Jamen når man kan have det siddende i et hus med vægge osv, så kan man vel
> ikke kræve LOS ?

Som regel opnår man bedst dækning ved anvendelse af flere Access Points

Intel har en glimrende tegning der viser netop dette:
http://www.intel.com/network/connectivity/solutions/wireless/demo3.htm

> Ellers så er ideen sgu lidt væk... det skal da kunne virke rundt om
hjørner
> og den slags... det er jo ikke IR vi taler om =)

Du kan som regel med et standard Access Point dække et almindeligt hus, men
også der kan man løbe ind i problemer.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Søren Friis

Dato : 21-12-01 02:03

Hmm....

Kan man slet ikke bruge de 503 meter de skriver om til noget?!

> Som regel opnår man bedst dækning ved anvendelse af flere Access Points

Det kunne selvfølgelig være fedt at få nogen flere naboer som bor imellem os
med, men det er altså ikke billigt legetøj!

/SF

Fra : Jochke

Dato : 21-12-01 07:30

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> wrote in message
> Hmm....
>
> Kan man slet ikke bruge de 503 meter de skriver om til noget?!

Jo men du skal ikke regne med det overhovedet. På min skole har vi sådan
trådløst LAN. Hvis man bare går ude fra gangen og ind i et klasse værelse ca
3-4 m kan man overhovedet ikke få noget signal, da murerne er i vejen. Så
hvis I vil have et trådløst LAN, ville det optimale være hvis i kunne få
nogen flere med på den som bor imellem jer, så der kan sættes en eller 2
access point mellem jer. Det bli'r selvfølgelig billigere jo flere I er, men
så skal der jo også købes flere Access point.

/Jochke

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 24-12-01 14:06

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

Hvis man bare går ude fra gangen og ind i et klasse værelse ca
> 3-4 m kan man overhovedet ikke få noget signal, da murerne er i vejen

Ja, de er ikke til at komme udenom de murere!

Nikolaj

Fra : Søren Friis

Dato : 24-12-01 16:28

> Ja, de er ikke til at komme udenom de murere!

LOL!!

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> wrote in
message news:3c272826$0$55574$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-12-01 01:20

> [...]

> der en reel chance for overhovedet at opnå forbindelse imellem os? Det er

Jeg kender en del til wireless produkter, og også netgear's produkter.

1. Produkterne fra netgear er ikke positioneret til udendørs brug.
2. Teknogien passer ikke til din beskrivelse af det site hvor du vil
implementere.
3. Min erfaring siger mig at i intet vil kunne få igennem.

Glem alt om specifikationer, kun en site survey kan give dig svar på om du
etablere et link.

Du får hermed et gratis site survey, jeg giver en kasse øl hvis den ikke
holder:

- Der kan ikke opnås forbindelse med 802.11b hvis du skal overholde ETSI
krav.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

P.S. Jeg har flere gange sendt en kasse øl afsted, dog er det ganske længe
siden det sidst skete.

Fra : Søren Friis

Dato : 21-12-01 01:29

> P.S. Jeg har flere gange sendt en kasse øl afsted, dog er det ganske længe
> siden det sidst skete.

Hmm..... Det var da pokkers... Er der ikke nogen steder man kan låne sig til
udstyr og afprøve det ene og det andet? Det ville da være fedt at lure en
kasse pils ud af dig!

Anyway, tak for surveyen, du lyder som om du har styr på det, men det er da
mærkeligt at de skriver 500 meter så... Hvem har trods alt LOS på 500 m?!?

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-01 19:43

On Fri, 21 Dec 2001 01:28:33 +0100, "Søren Friis"
<soren@friis.mail.dk> wrote:

> [...]
>mærkeligt at de skriver 500 meter så... Hvem har trods alt LOS på 500 m?!?

Max afatanden er som oftest testet på en stor åben kornmark uden
reflektioner eller så er den beregnet, og kan derfor ikke bruges til
så meget i virkeligheden.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Søren Maigaard

Dato : 21-12-01 22:00

> [...]
til
> udstyr og afprøve det ene og det andet? Det ville da være fedt at lure en

Køb udstyret fra en butik på nettet. Test det. Virker det ikke, så send det
retur ved at gøre brug af din 14 dages returret ved nethandler. Returretten
gælder også selvom du har pakket udstyret ud af kasserne - bare du ikke har
ødelagt det :)
Jeg kan enbefale www.itbutikken.dk - men det er jo en smagssag. I hvert fald
er de gode til at efterleve kravet om returret.

Mvh Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-12-01 01:08

On Fri, 21 Dec 2001 21:59:33 +0100, "Søren Maigaard"
<spam@maigaard.com> wrote:

> [...]
> gælder også selvom du har pakket udstyret ud af kasserne - bare du ikke har

Der er i forbindelse med net.handler en 14 dages fortrydelsesret
(ikke returret, men faktisk bedre). Fortrydelsesretten er ganske
omfattende, og det er således ikke engang et krav, at udstyret
ikke er beskadiget, blot at det ikke er *væsentligt* beskadiget.

Personligt synes jeg dog, man *moralsk* er forpligtiget til at
gøre sælgeren opmærksom på, hvad man har tænkt sig at (forsøge
at) bruge udstyret til, og at man har tænkt sig at returnere det,
hvis det ikke lever op til det. Så er det jo sælgeren frit for at
sige nej tak til salget.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/