Grønkorn
Fra : Rasmus Outzen

Dato : 21-12-01 00:00

Hvad hedder grønkorn på latin?

Hvad hedder grønkorn på engelsk?

Mvh.

RSFO

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-12-01 00:33

"Rasmus Outzen" <dsl26035@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hvad hedder grønkorn på engelsk?

Chloroplast

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Fra : Rasmus Outzen

Dato : 21-12-01 17:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
news:Xns917E58874789.miljokemi.dk@130.226.1.34...

> "Rasmus Outzen" <dsl26035@vip.cybercity.dk> skrev:
>
> > Hvad hedder grønkorn på engelsk?
>
> Chloroplast

Aha! Tak. Det er vel græsk...

Hvad hedder leukoplast og kromoplast så på engelsk (det er ikke lige
nogle ord, der står i min dansk-engelsk-ordbog)? Det hedder nok det
samme, men hvordan staves det så?

/rsfo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 17:20

Rasmus Outzen skrev:

> Aha! Tak. Det er vel græsk...
>
> Hvad hedder leukoplast og kromoplast så på engelsk?

Leucoplast og chromoplast.

// Klaus

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-12-01 18:03

Rasmus Outzen <dsl26035@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad hedder leukoplast og kromoplast så på engelsk (det er ikke lige
> nogle ord, der står i min dansk-engelsk-ordbog)? Det hedder nok det

Prøv at anskaffe dig en ordentlig ordbog.

Jeg har dog lige checket efter på den største dansk-engelske ordbog,
Vinterberg & Bodelsen. En god engelsk-engelsk ordbog som »The New Oxford
Dictionary of English«, der er Oxford University Press' trediestørste
ordbog, indeholder dog begge ord.

Ordbogen kan fås i flere udgaver. Jeg købte én der også indeholdt en
CD-ROM med ordbogen, til £29.99. Det samme kostede ordbogen uden CD-ROM,
hvis den havde indhak for hvert forbogstav.

Man kan også få den som del af "The Oxford Pop-up English Language
Reference Shelf". I modsætning til den CD-ROM der følger med ovennævnte
bog, kan man dog installere denne direkte på harddisken. Den indeholder
Thesauraus of English«, samt minileksikonet »World Encyclopedia«. Den
kostede også¨omkring £30.

Jeg købte begge, da jeg i sommers var i Oxford. Samt den store 20-binds
/Oxford English Dictionary/ på CD-ROM. Til £299. Sidstnævnte kræver at
original-CD-ROMen er indsat i drevet, for at man kan bruge den, men man
kan dog "snyde" ved hjælp af sharewareprogrammet "Virtual CD version 4"
- som kan findes på nettet.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Uffe Holst

Dato : 21-12-01 18:38

In an article of 21 Dec 2001 Per Erik Ronne wrote:

> Jeg har dog lige checket efter på den største dansk-engelske ordbog,
> Vinterberg & Bodelsen.

Størst er ikke altid bedst. Gyldendals Store Røde Ordbog, Engelsk-Dansk af
B. Kjærulff Nielsen indehohlder både leucoplasts or chromoplasts.

Og det er da en fin forklaring, du giver om engelsk-engelsk ordbøger,
men en engelsk-engelsk ordbog er jo typisk ikke meget bevendt, hvis ordet
hedder noget andet på engelsk, hvilket jo er tilfældet med "grønkorn" og
"chloroplasts".

--
Uffe Holst

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-12-01 08:24

Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Størst er ikke altid bedst. Gyldendals Store Røde Ordbog, Engelsk-Dansk af
> B. Kjærulff Nielsen indehohlder både leucoplasts or chromoplasts.

Jeg slog ikke op i Kjærulff Nielsen.

> [...]
> hedder noget andet på engelsk, hvilket jo er tilfældet med "grønkorn" og

Kjærulff Nielsen, som kun findes i bogform, lider af de fejl, at den

1. Man skal kende det engelske ord.
2. Den findes ikke i elektronisk format.

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-12-01 13:28

In an article of 23 Dec 2001 Per Erik Ronne wrote:

> Kjærulff Nielsen, som kun findes i bogform, lider af de fejl, at den
>
> 1. Man skal kende det engelske ord.
> 2. Den findes ikke i elektronisk format.

Nu kunne man jo naturligvis købe Dansk-Engelsk udgave, der måske godt nok
ikke er skrevet er Kjærulff Nielsen, men så er fejl #1 i hvert fald væk.

--
Uffe Holst

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 25-12-01 08:03

Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Nu kunne man jo naturligvis købe Dansk-Engelsk udgave, der måske godt nok
> ikke er skrevet er Kjærulff Nielsen, men så er fejl #1 i hvert fald væk.

Den hedder Vinterberg & Bodelsen, og jeg har begge stående på hylderne.