Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bag glas uden blå mærker
Fra : Charlotte

Dato : 20-12-01 21:16

Hejsa

Jeg har fået fremkaldt mine digitalbilleder hos to forskellige
fotoforhandlere. Fremkaldelsen er fin, men når jeg sætter dem i glas og
ramme fremkommer der nogle blåsorte mærker i mellem glas og billede når
billedet presses (let) ind imod glasset. Mærkerne kan bedst beskrives som om
glas eller billede er vådt - hvilket ikke er tilfældet - og de forsvinder
iøvrigt så snart der ikke længere er tryk på billedet, men i de fleste
rammer er det tryk nok bare at sætte glaset fast med bagpladen af rammen.
Fotohandleren har aldrig hørt om det før.... men det har I da ! Og een af
Jer ved da også hvad jeg kan gøre ved det, så julegaverne er reddet. Ikk'

Hilsen

Harbo

Fra : Brian Østergård

Dato : 20-12-01 21:41

Hej

ved ikke helt hvad det skyldes, men jeg har opblevet samme problem. hos mig
hjælper det at lade billederne ligge og "tørre" i nogle dage og så sætte dem
i rammen igen. Min teori er at laboratoriet ikke har tid til at tørre
papiret ordentlig inden de sender billederne til os - Det har nok noget med
dagens billige priser på fremkaldelse at gøre.

Er der nogle der kan bekræfte min teori ?

Brian Ø

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-01 21:47

"Charlotte" skrev
> [...]
af
> Jer ved da også hvad jeg kan gøre ved det, så julegaverne er reddet.

Det lyder som om det du oplever er en form for newton-ringe.
Newton-ringe opstår når 2 blanke flader mødes og kan
kureres ved at: Mattére den ene overflade, brug f.eks
refleksfrit glas, hvor den matte side skal så skal vende mod
billedet. Eller sørge for at fladerne ikke mødes ved evt. at
lægge et passepartout imellem billedet og glasset.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail1.stofanet.dk

Fra : Jan

Dato : 21-12-01 23:03

Hej Charlotte

Det lyder tydeligvis som Newton-ringe. Sørg for at billederne ligger tørt i
et stykke tid, før du monterer. Du får samme Newton-effekt, hvis du monterer
dias i rammer, hvor de ikke helt er tørret ud. Det kan nogen gange ligne
oliepletter på vand i udseende. Du kan også - hvis billedet er fugtigt -
risikere, at det angribes af en bakterieform inde under glasset.

Mvh
Jan Christensen