At sætte computere sammen i netværk
Fra : Søren Nielsen

Dato : 20-12-01 19:09

Hej
Jeg har nogle computere, som jeg gerne vil have forbundet i et net, så de
alle kan komme på Nettet gennem det modem, der sidder på en af maskinerne.
Jeg har set nogle netkort med nogle runde stik og nogle andre med firkantede
stik.
Hvad er forskellen?
Hvordan kan de bruges?
Hvor langt kan der være mellem computerne?
Hvor mange computere kan der tilsluttes?
Søren Nielsen
sorgin@get2net.dk

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 20-12-01 19:49

"Søren Nielsen" wrote:

> [...]
> Hvordan kan de bruges?
> Hvor langt kan der være mellem computerne?
> Hvor mange computere kan der tilsluttes?

Hej Søren
Du er vist ny i det med netværk.

Prøv først at læse i gruppens FAQ - http://www.net-faq.dk
og vend så tilbage hvis du stadig ike kan finde ud af det.

Elmer

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-01 20:36

"Søren Nielsen" <sorgin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle kan komme på Nettet gennem det modem, der sidder på en af maskinerne.
> Jeg har set nogle netkort med nogle runde stik og nogle andre med

Runde = coaxial BNC. Et langt kabel, hvor maskinerne sidder tilsluttet som
perler på en snor. Snoren "termineres" i hver ende med en modstand - en
såkaldt terminator. Kører 10 mbit.
Firkantede = RJ45 = Twisted Pair. Et kabel med 8 parsnoede kabler indeni. To
maskiner kan sættes direkte sammen (med et særligt cross over kabel) ellers
sættes flere maskiner sammen ved at tilslutte maskinerne til en netdims, der
enten er en hub eller en switch. Denne dims er så "telefoncentral" for
trafikken mellem computerne. Kan både køre 10 & 100 mbit.

> Hvor langt kan der være mellem computerne?

Langt. En BNC-linie kan være 100 m lang. RJ45 er heller ikke noget problem!

> Hvor mange computere kan der tilsluttes?

Næsten alle dem du vil. Skal der VOLDSOMT mange på laver man forskellige
kunstgreb. Hvis du laver en RJ45-løsning (og det gør du nok ;) begrænses du
faktisk kun af switchen/hubbens fysiske tilslutningsstik (=porte). Når der
ikke er flere porte køber du en større "dims" eller forbinder en ny "dims"
til den gamle, så du får flere porte.

Held & lykke!

/Chr, Aarhus

Fra : Arne Keller

Dato : 20-12-01 20:45

On Thu, 20 Dec 2001 20:36:22 +0100, "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk>
wrote:

>"Søren Nielsen" <sorgin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>firkantede

snip

>Langt. En BNC-linie kan være 100 m lang. RJ45 er heller ikke noget problem!

BNC/RG58/10Base-2 kan være 185 meter langt.

RJ45/PDS kan være 90 meter langt + 10 meter patchkabel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-01 21:49

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
[cut]
> BNC/RG58/10Base-2 kan være 185 meter langt.
(cut]

Takker for korrektionen!
Mit "lokale" bnc-net er også i betænkelig grad ved at passere mine angivne
100 m, så det glæder mig at høre, at jeg tog fej.

/Chr

Fra : Tornøe

Dato : 20-12-01 20:53

> Langt. En BNC-linie kan være 100 m lang. RJ45 er heller ikke noget
problem!

UTP kabler, som man bruger til RJ45 stik, kan også max være 100 m. Og det
kan være et problem, hvis man bor langt nok væk fra switchen!

Jens
- som var med til at trække 1,5 km kabel i sin boligforening

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 21-12-01 08:23

"Tornøe" <jens@NOSPAMtornoe.net> skrev i en meddelelse
> problem!
> UTP kabler, som man bruger til RJ45 stik, kan også max være 100 m. Og det
> kan være et problem, hvis man bor langt nok væk fra switchen!

Bruger pt 120meter alm. billig UTP kabel til et 100mbit netværk, det kører
fint på trods af det både løber rundt om el-tavler, mellem masse lysstofrør,
store elmotorere og en masse andet skrammel....Men ja du har også ret, svjv
siger "standarden" noget om de 100meter.....

MVH
Thomas