Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera + frostvejr
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 20-12-01 13:00

Hejsa,

Jeg har netop investeret i et digital-kamera og kan af de medfølgende
papirer se, at
det kan bruges i temperatur-intervallet 0-40 grader C.

Kan man ikke fotografere på en frostklar vinterdag uden at kameraet
tager skade ?

Er der nogen der har erfaringer med digital-kameraer og frost-vejr ?

mvh Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-01 13:58

"Morten Frederiksen" skrev
> [...]
> det kan bruges i temperatur-intervallet 0-40 grader C.
>
> Kan man ikke fotografere på en frostklar vinterdag uden at kameraet

Problemet er kondensering. Et iskoldt kamera som bringes ind i et
varmt rum (som måske ovenikøbet har en høj luftfugtighed)
risikerer at fugtigheden sætter sig som vand på de kolde
flader. Risiko for korrodering og/eller kortslutning er
til stede. Men det samme gør sig gældende for ALLE
elektroniske apparater.
Et digitalkamera som anvendes genererer, i sig selv, en
del varme og hvis man bærer det inde under tøjet, burde
normal brug ikke være udelukket, heller ikke i streng frost.
En større risiko er dalene batterikapacitet i kulde...
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 20-12-01 14:55

Mange tak for svaret.

mvh Morten

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 20-12-01 18:05

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> normal brug ikke være udelukket, heller ikke i streng frost.
> En større risiko er dalene batterikapacitet i kulde...

God info, Tak for det.

Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : Per Madsen

Dato : 21-12-01 02:03

[..]
> Problemet er kondensering. Et iskoldt kamera som bringes ind i et
> varmt rum (som måske ovenikøbet har en høj luftfugtighed)
> risikerer at fugtigheden sætter sig som vand på de kolde
> flader.
[..]

Hvis man vil være 100% sikker, har jeg en fidus:

Kondens i kameraet kan effektivt undgås , hvis man i n d e n
man går ind, putter kameraet i en plastpose of lukker denne.
Luften i posen bliver meget tør, når den opvarmes, og evt.
kondensdannelse sker u d e n p å posen.

Posen åbnes, når kameraet har opnået stuetemperatur, og det
vil ikke længere kunne fremkalde kondensvand.

Det er ikke tilfældigt, at elektronisk isenkram er embaleret i
plastposer når det sendes, husk dette ved forsendelse, især om vinteren

mvh
-Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-12-01 20:05

Morten Frederiksen wrote:

> Kan man ikke fotografere på en frostklar vinterdag uden at kameraet
> tager skade ?

Jeg fotograferer udendørs med mine digicams året rundt, og i al slags
vejr, jeg har en rigtig god LowePro fototaske hvor de transporteres i,
mit ældste kamera er snart 5 år gammelt, og det eneste problem jeg har
oplevet i forbindelse med frostvejr, er batterierne som mister kapasitet
når de bliver kolde.

Jeg har løst problemet med kolde batterier, ved at jeg har hjemmebygget
en extern powerpac, som jeg kan ha' i inderlommen, hvor batterierne
bliver holdt varme, det kræver naturligvis at kameraet har en mulighed
for extern stømtilslutning, men det har de fleste.

Det er rigtigt at der kan dannes kondensfugt på et iskoldt kamera, der
kommer ind i varmen, det problem kender alle der bruger briller, men
hvis man lader det aklimatisere sig langsomt i en foret taske, som
virker isolerende, så sker der ikke noget.

Man skal under alle omstændighedder undgå at bruge blitz'en indtil
kameraet er blevet helt varmt, da blitz'en opbygger en høj spændig i en
eller flere elektrolytkondensatorer, høje spændiger og kondensfugt er
ikke en god coctail, jeg har set en stor stavblitz som nærmest
eksploderede p.g.a. kondensfugt, det var en fæl oplevelse.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 21-12-01 19:55

Hej. Ng./niels
Niels skriver i sit indlæg om en hjemmebygget extern strømforsyning/powerpac
til brug i frostvejr. "hvordan mor"
Jule hilsen til alle i Ng.
F.Aagaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-12-01 22:53

Flemming Aagaard wrote:

> Hej. Ng./niels
> Niels skriver i sit indlæg om en hjemmebygget extern
> strømforsyning/powerpac til brug i frostvejr. "hvordan mor"

Ahmmm.. "frække drenge" fortjener ikke at få svar...

Fra : Niels Svendsen

Dato : 22-12-01 01:03

En lidt hjemmestrikket løsning.
Har syet en lille taske i thermostof til transport af cam, så med mindre jeg
er udendørs i meget lang tid, er batterierne stadig "energiske"
Kan vel også bruges om sommeren, da et cam heller ikke synes så godt om at
blive kogt.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.