Forbindelse mellem 2 switch
Fra : HP

Dato : 20-12-01 07:20

Jeg har 2 indtil i går haft opdelt mit netværk i 2 grupper - men har i
forbindelse med opgradering af netkort fra 10 mbit til 100 mbit, og
ombytning fra EN HUB til en switch fået problem på tværs af netværket.

Lad mig forklare lidt nærmere:

Switch 1: Har følgende enheder tilsluttet: ADSL forbindelse til en Router -
en Windows XP Pro maskine med 100 mbit netkort, og en Windows ME maskine med
100 mbit netkort. Dette netværk virker helt perfekt og de 2 maskiner taler
fint sammen.

Med et lige netkabel forbindes switch til

Switch 2: (Ny 100 mbit - tidligere havde jeg en 10 mbit HUB) Dette netværk
har følgende enheder tilsluttet - Win ME og en Bærbar 98 med henholdsvis 100
og 10 mbit kort. Denne gruppe af maskiner taler også fint sammen, men mellem
de 2 grupper opstår der problemer.

Maskinerne på switch 1 og switch 2 kan ikke se hinanden.

Hvordan kan jeg få genetableret denne forbindelse korrekt?

Yderligere oplysninger gives gerne hvis ovennævnte ikke er tilstrækkeligt
til at svare.

Håber på gruppens hjælp

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-12-01 07:40

Hej "HP" <hp_tormose@hotmail.com>

>Med et lige netkabel forbindes switch til

Brug et krydset kabel eller check om din switch har en uplink port.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 20-12-01 22:56

"HP" <hp_tormose@hotmail.com> wrote in message

> [...]
mellem
> de 2 grupper opstår der problemer.
>
> Maskinerne på switch 1 og switch 2 kan ikke se hinanden.

Kan dem i "gruppe2" nå internettet ?? altså via "Gruppe1"

Typisk fejl er defekt kabel. Og/Eller manglende kendskab til ethernet contra
Fastethernet.

Med det mener jeg, at mange gør som du, men "glemmer" at den ene Switch/Hub
er ren 100mbit og osv, samt hvis en switch er manageable, at de ikke er klar
over dette, med følgende duplex mismatch, linkspeed osv.
Samt selvf. at det IP mæssige også skal være på plads med PC'ere på samme
subnet, med samme subnet mask, samme gateway osv

HTH
Martin Bilgrav

Fra : QED

Dato : 21-12-01 13:49

> Med et lige netkabel forbindes switch til switch 2

Hvis to hubs/switches er forbundet med et straight-thru kabel skal den ene
ende krydses (normal port) og den anden skal ikke (uplink port).

Hvis der benyttes et crossover kabel (krydset) skal begge ender tilsluttes
en normal port.

Regel:

Hvis der benyttes straight-thru kabler skal enderne være forskellige
("normal" og uplink port).
Hvis der benyttes crossover kabler skal enderne være ens ("normal og
"normal").

Mvh.
--
Martin AKA. QED