selvoscillerende superleder
Fra : Martin Axelsen

Dato : 20-12-01 02:13

Kære NG,
Jeg fik en idé:

Kan man inducere en vekselstrøm i en superledende ring, vil strømmen kunne
opretholdes, og hvordan vil de magnetiske feltlinier ordne sig ved meget
høje frekvenser. (her tænkes på at bølgelængden skal være mindre end
omkredsen af superlederen)

er sådan noget muligt, og i så fald, er der nogen der kender til det?

Jeg kunne forestille mig at det ville give nogle meget komplicerede
feltlinier men hvorvidt det egentlig ER muligt at opretholde en vekselstrøm
kommer vel an på om det er fysisk muligt at ladningerne i lederen kan
optræde i bølger.
Jeg forestiller mig et cirkelformet vandkar...

en realitet?

Mvh.
Martin Axelsen,
som ikke har skrevet her længe...

Fra : Martin Axelsen

Dato : 20-12-01 03:50

Jeg ville bare lige tilføje et stikord: impedans

Fra : Sven Nielsen

Dato : 22-12-01 21:00

In article <9vrduc$9c9$1@sunsite.dk>, kharar@utopian.dk says...

> Kan man inducere en vekselstrøm i en superledende ring, vil strømmen kunne
> opretholdes, og hvordan vil de magnetiske feltlinier ordne sig ved meget
> høje frekvenser. (her tænkes på at bølgelængden skal være mindre end

Du kan naturligvis ikke have en isoleret ring, hvor der løber
vekselstrøm. Hvad skulle vende strømmen? Der skal et ydre felt
til. Endelig ville der opstå tab pga. udstråling af em-bølger.

Men du kan selvfølgelig lave en generator med en oscillerende magnet og
så til stadighed inducere vekselstrøm.

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Fra : Martin Axelsen

Dato : 24-12-01 09:07

"Sven Nielsen" <snil@usa.net> skrev i en meddelelse
> In article <9vrduc$9c9$1@sunsite.dk>, kharar@utopian.dk says...

> Du kan naturligvis ikke have en isoleret ring, hvor der løber
> vekselstrøm.

Hvad hvis jeg betragter strømmen som en bølgeform med udbredelseshastighed c

> Hvad skulle vende strømmen?

hvad vender strømmen i min stikkontakt? elkraftværket ligger flere kilometer
væk.

> Der skal et ydre felt
> til. Endelig ville der opstå tab pga. udstråling af em-bølger.
>
> Men du kan selvfølgelig lave en generator med en oscillerende magnet og
> så til stadighed inducere vekselstrøm.

Eller hvad med en magnet der roterer 20mio gange i sekundet, omtrent nok til
at udsende synligt lys

> Med venlig hilsen Sven.

Tjaa, det kunne jo godt se ud til at min teori halter lidt når det kommer
til em-bølgeområdet, og jeg kommer også i tanker om Q, som jo er en
dæmpningsfaktor... silly me, her gik jeg og troede.

Mvh.
Martin Axelsen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-12-01 13:15

In article <a06nmf$qls$1@sunsite.dk>, kharar@utopian.dk says...

> Hvad hvis jeg betragter strømmen som en bølgeform med udbredelseshastighed c

Der er jeg ikke helt med på hvad du mener. Men i princippet kan (og skal)
man betragte felterne omkring lederen/superlederen og anvende Maxwells
ligninger. Maxwells ligninger er fire ligninger som teoretisk set kan
forklare alle elektriske fænomener.

> hvad vender strømmen i min stikkontakt? elkraftværket ligger flere kilometer
> væk.

Det gør generatoren på elværket jo. Afstanden er ikke det store problem.
Hvis feltet/fluxen i generatoren vender i et kraftværk 100 km væk fra din
stikkontakt, så går der kun ca. et halvt millisekund før strømmen vender
hos dig.

> Eller hvad med en magnet der roterer 20mio gange i sekundet, omtrent nok til
> at udsende synligt lys

Frekvensen på synligt lys er nu ca. 10 mio gange større. Men det er jo i
princippet det elektroner gør, når atomer udsender lys.

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-12-01 18:06

Scripsit Sven Nielsen <snil@usa.net>
> In article <a06nmf$qls$1@sunsite.dk>, kharar@utopian.dk says...

> Der er jeg ikke helt med på hvad du mener.

Jeg forstod det som noget i retning af følgende tankeeksperiment.

Vi har et superledende kabel som er 3 lyssekunder langt. Vi bringer
enderne tæt på hinanden og jorder dem begge i 4 sekunder. Så har hele
kablet potentialet 0 i forhold til jord.

Til tid T = 0: Vi kobler en spændingskilde ind mellem kabelende A og
jord. Spændingsimpulsen bevæger sig ned langs kablet med hastighed
(i størrelsesordenen) c. Samtidig trækkes der en strøm af
spændingskilden, som er bestemt af kablets impedans (som jeg
umiddelbart regner med er endelig selv om det er superledende).

T = 1 s: Vi fjerner kabelende A fra spændingskilden og jorder den
igen. En modsatrettet spændingsimpuls bevæger sig ned langs kablet,
og strømmen i ende A falder til 0.

T = 2 s: Vi fjerner begge enderne A og B fra jord og forbinder dem i
stedet med hinanden. Det ændrer ikke noget lige med det samme, men når
den oprindelige spændingsimpuls om lidt når frem til B, fortsætter den
over i A. Vi har skabt en lukket superledende ring, hvor der løber
en pulserende strøm. Denne støm kan man opfatte som en jævnstrøm
overlejret med vekselstrømme (på 1/3 Hz og harmoniske heraf).

Jeg er ikke spor sikker på at eksperimentet er korrekt (den pulserende
strøm vil tabe energi ved udstråling, og jeg kan ikke overskue hvor
hurtigt det sker), men umiddelbart virker det da besnærende.

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Fra : Martin Axelsen

Dato : 29-12-01 19:46

> Jeg forstod det som noget i retning af følgende tankeeksperiment.

Netop!

> [...]
> strøm vil tabe energi ved udstråling, og jeg kan ikke overskue hvor
> hurtigt det sker), men umiddelbart virker det da besnærende.

Det var just dette der sneg sig ind i mine tanker...

AC spænding aftager (sandsynligvis) med formen 1/(2^t)
jeg prøver at lave en model af forsøget, 'skal nok poste den i binaer når
jeg er færdig

Det betyder i det store og hele at det vel er teknisk muligt at opretholde
en bestemt frekvens i superlederringen, a'la en stående bølge.
Interresting!!!

Mvh.
Martin Axelsen

Fra : Mathness

Dato : 30-12-01 03:14

In article <a0l2vt$ihu$1@sunsite.dk>, "Martin Axelsen" <kharar@utopian.dk>
wrote:

> Det betyder i det store og hele at det vel er teknisk muligt at
> opretholde en bestemt frekvens i superlederringen, a'la en stående
> bølge. Interresting!!!

Vist også den teknik der bliver bnugt.

Der var vist også noget med at hvis hele superlederen fik samme
potientale, så vil der ikke opstå noget magnetfelt. Og strømmen dermed
bliver bevaret.

Der var en masse "guf" i et nummer af Natur ( eller SciAm? )
Skal lige have sovet på det, før jeg vil lige hovedet på blokken ;)

--
.~. Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k
/V\

Fra : Martin Axelsen

Dato : 02-01-02 18:57

> [...]
>
> Der var en masse "guf" i et nummer af Natur ( eller SciAm? )
> Skal lige have sovet på det, før jeg vil lige hovedet på blokken ;)

Jeg venter spændt...

Mvh.
Martin Axelsen

Fra : Mathness

Dato : 05-01-02 15:41

Jeg havde blandet det sammen med hydrogen metal. Sorry about that :/

Men kig evt her på hvad det bliver anvendt til
http://www.amsuper.com/smesfact.htm

Eller lav en søgning på
Superconducting (Magnetic) Energy Storage

/me prøver at gemme sig bag et EAP felt ;)