Dressur halsbånd.
Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 19-12-01 23:23

Et lille spørgsmål til gruppen.

Jeg vil gerne høre jeres mening om Dressur halsbånd ( pighalsbånd).

Skal man bruge det eller er det en falliterklæring at lig det på sin hund.

Hvad er jeres mening ?

Majbritt

Fra : Ann K

Dato : 19-12-01 23:45

Min mening?
Kort og godt; pighalsbånd = dyremishandling!
Og det skulle så besvare dit spm, om hvorvidt jeg mener der er tale om
en falliterklæring fra ejerens side
Wauuuw en debat vi nu får sat igang her op til jul
Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-01 00:14

Hej Ann

Vær nu lidt positiv, det er da godt det "kun" er pighalsbånd, der nævnes, og
ikke el-halsbånd.)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-12-01 00:46

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ann
>
> Vær nu lidt positiv, det er da godt det "kun" er pighalsbånd, der
nævnes, og
> ikke el-halsbånd.)

Ja det gælder selvfølgelig om at se det positive i en sag men sig
mig de der pighalsbånd er de ikke forbudt?? hvorfor søren kan de så
stadig købes og rigtig mange jægere anbefaler dem jo faktisk .. selv
bryder jeg mig absolut ikke om dem og har brugt meget tid, kræfter og
energi på at få en bekendt til at undlade at bruge pighalsbånd,
desværre er det ikke lykkedes for mig .. end ikke da hende hund fik en
disco i nakken ..

mvh Ami ..

Fra : cantona

Dato : 20-12-01 08:22

"Anne-Marie Prange Madsen" skrev d. 20-12-01 00:46 dette indlæg :

> [...]
> energi på at få en bekendt til at undlade at bruge pighalsbånd,
> desværre er det ikke lykkedes for mig .. end ikke da hende hund fik en

Hej til alle og god jul

Jo du har ret Ami, at pighalsbåndet det er forbudt
og kan ikke købes mere,
men det halsbånd hun referere til er at andet et
vikler óg længden på disse er kortere, og man menere at disse ikke
skadere hund på
samme måde, jeg kan ikke se forskellen.
som svar på Majbritt´s spørgsmål jo man kan godt sige at det er en falit
erklæring
at bruge et dresurhalsbånd, de folk der bruge disse trænger til
virkelig til hjælp,
jeg er selv træner i en hundklub og vil ikke se at folk bruge dette
halsbånd.

mvh Cantona

http://www.kandu.dk/

Fra : Don Harris

Dato : 21-12-01 15:46

Hej

Jeg er selv træner, og kan overhovedet ikke se, hvad et pighalsbånd eller
andre former for "hjælpemidler" skal gøre godt for. At træne en hund er
baseret på gensidig respekt, forståelse, tålmodighed og frem for alt
kærlighed. Så pighalsbånd.....Nej tak.....

Mange hilsner fra Carina

Fra : Søren Voigt

Dato : 20-12-01 20:12

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

>........... og rigtig mange jægere anbefaler dem jo faktisk ..

Jeg er jæger og har brugt mine hunde på jagt i mange år. Jeg kommer meget
som apportør på store danske godsjagter, og samtidig er jeg træner af
jagthunde i DRK. Jeg har -aldrig- set et pighalsbånd brugt hverken på jagt,
prøve eller i træningssammenhæng, så nu glæder jeg mig til at du fremlægger
dokumentation for det modsatte.

Søren

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-01 23:42

Hej Søren

Jeg er kommet på flere træningspladser, og det er hændt, at en enkelt eller
to er kommet med pighalsbånd, men de har altid fået at vide, at det ville
man ikke se på træningspladsen

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-12-01 10:27

> [...]
på jagt,
> prøve eller i træningssammenhæng, så nu glæder jeg mig til at du

Dokumentation er nok svært at fremlægge .. men jeg har dels set i al
fald nogle jægere bruge det(også til træning) og hørt andre anbefale
det så derfor min udtalelse .. men indrømmer at jeg måske nok
genrelliserer og drager forhastede slutninger mvh Ami ..

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-12-01 07:45

"Majbritt Sørensen" <majsoe@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Et lille spørgsmål til gruppen.
>
> Jeg vil gerne høre jeres mening om Dressur halsbånd ( pighalsbånd).
>
> Skal man bruge det eller er det en falliterklæring at lig det på sin hund.

Officielt er det forbudt at bruge ved lov men gøres det alligevel så er
falliterklæringen ved et spørgsmål om hvad der skal bruges til. ?. Er det
fordi hundeføreren er doven eller udulig og vil springe over hvor gærdet er
lavest, så er det en falliterklæring.

Desuden er det kun de færreste der kan få sig til at bruge de kræfter der
skal til før et pighalsbånd er effektiv, så hvis hundeføreren kun går og
"småtjatter" i linen, så er effekten vel så som så. Desuden vil en hund
lynhurtig blive emun overfor brug af pighalsbånd og udvikle en særdelses tyk
hud omkring halsen med det resultat at der skal bruges endnu flere kræfter
for at opnå en effekt, så det ville i givet fald være skruen uden ende.

Men du skal nok ikke regne med at på særlig "positive eller konstruktive"
svar i denne NG.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : coppi

Dato : 20-12-01 09:15

> [...]
> for at opnå en effekt, så det ville i givet fald være skruen uden ende.
>
> Men du skal nok ikke regne med at på særlig "positive eller konstruktive"

Hej Maibritt.

Jeg er fuldstændig enig med Finn.
Pighalsbånd er en falliterklæring og hjælper ikke.
Prøv at gøre dig selv mere interresant i stedet for, sæt dig i respekt, vær
vedholdende.
Bliv ved med at gå tilbage til din hund, hvis den rejser fra dæk o.s.v.

coppi

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-12-01 10:58

Jeg har lagt mærke til at flere af dem der bruger pighalsbåndet bare vender
det om når hunden skal lege med andre hunde ! så deres hund ikke stikker sig
på halsbåndet eller hvad det nu er de tænker ? Men hvad med de hunde der
leger med den ? skal de bare spides hvis de kommer for tæt på ? Det kunne
være rart hvis folk tænkte sig lidt om !en ting er hvis man vil bruge
pighalsbånd på sin hund men kan andre ikke blive fri for de pigge ?

Jeg mener iøvrigt at pighalsbånd er noget man brugte i 70erne, og hvis man
har brug for sådan et i dag, så har man enten købt en for stor/stærk hund
eller trænet den meget dårligt !

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-12-01 13:45

Hej Majbrit.
For mange år siden fik jeg anbefalet pighalsbånd til min seje Grand danois
( han yndede at spise små hunde lykkes heldigvis aldrid) Jeg anskaffede mig
en halti istedet, den minder om en grime til en hest. Det var effektiv, med
tiden var den effektiv bare den var i min lomme og jeg viste ham at jeg
havde den med. Det er ærgeligt hvis man har brug for hjælpemidler til at
styre sin hund, men løser det et problem for en, til den ellers dejlige
hund, ja så må det være det. Når problemet så er blevet mindre, ja så kan
man begynde at bruge sit kropssprog - gøre sig interessant. Men først når
man føler sig sikker og tryk. alt andet vil hunden mærke og være imun over
for ens gode forsøg.
Glædelig jul og godt nytår.
Gitte Mejsen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 20-12-01 16:17

Hej alle sammen

Tak for jeres mange gode meninger.
Nu skal det lige siges at jeg ikke bruger pighalsbånd på min hund det er
ikke
nødvendig efter min mening men jeg har fået af vide mange gange at jeg
skulle
ligge sådan et på ham fordi han er en meget glad hund og kan godt virke lidt
voldsom sommetider men sådan er hvalpe nu en gang.
Min egen mening til pighalsbånd er nu at hvis det skulle være nødvendig at
bruge sådan et, så skulle man nok have valgt en kat at hygge sig med, der
med
har jeg også sagt at det er en total falliterklæring fra hundeførerens
side.
Det skal lige siges at min hund er en Rott.

Majbritt

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-01 18:32

Jeg er helt enig med dig