vejsalt og hundepoter
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-12-01 22:28

Godaften i gruppen

Her på vores aftens tur gik jeg og tænkte på noget.
Eftersom det er ved at blive rigtig vinter, er der jo også begyndt at blive
saltet på fortorvene, og det tramper hundene jo gladeligt rundt i, skal man
vaske hundens poter efter turene, eller tager de ikke skade af det?

På forhånd tak

Bolette

Fra : coppi

Dato : 19-12-01 22:57

Hej Bolette.

Det er helt sikkert en god ide at sskylle hundens poter når du kommer hjem
fra gåturen, hvis der har været strøet salt.

Det er særlig slemt hvis der ligger snesjap på vejen blandet med salt og det
så fryser meget samtidig.

Hvis du har en langhåret hund, er det en god ide, at klippe hårede korte
under trædepuderne,så der ikke sidder isklumper under poterne.

coppi

Fra : x Vuf x

Dato : 19-12-01 22:54

Wed, 19 Dec 2001 22:28:08 +0100, Bolette Nielsen wrote:

> [...]
>saltet på fortorvene, og det tramper hundene jo gladeligt rundt i, skal man
>vaske hundens poter efter turene, eller tager de ikke skade af det?

Du skal helst skylle hundens poter efter gåturen.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1 pige
17/10 tricolour 2 piger
-

Fra : Malle-brok

Dato : 20-12-01 00:30

Hej.

> er der jo også begyndt at blive saltet på fortorvene, og det tramper
> hundene jo gladeligt rundt i, skal man vaske hundens poter efter
> turene, eller tager de ikke skade af det?

Som andre også skriver, er det en rigtig god ide at vaske hundens poter
bagefter - samt i det hele taget holde godt øje med poterne her i
vinterhalvåret.

Jeg plejer gerne at smørre min hunds trædepoter næsten dagligt her i
vinterhalvåret, og så desuden holde den mest muligt væk fra saltede fortorve
(den går helt inde ved hækken) - der skal ikke meget rift til før det
svider, og hunden laver underlige bevægelser med poten

Hilsen
Carina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-01 00:17

Og det kan sætte sig til eksem, som ikke må blive vådt. Forestil jeg en
grand danois med eksem mellem og på trædepuderne, som ikke må få våde poter,
det er umuligt at gå tur.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-12-01 10:46

Er der nogen der ved om det man kan få og spraye på poterne inden gåturen
virker ? eller er det bare noget nyt de vil tjene penge på ?

Fra : M. Jørgensen

Dato : 20-12-01 18:34

En rigtig god ide er at smøre hundens poter med vaseline, ikke så meget så
den glider, men lidt. Det forebygger e.v.t eksem og ligende skader af salt.
"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:WmiU7.943$aS.144649@news010.worldonline.dk...

Fra : Michael

Dato : 20-12-01 20:59

> [...]
>
> Er der nogen der ved om det man kan få og spraye på poterne inden gåturen
> virker ? eller er det bare noget nyt de vil tjene penge på ?

Jeg har altid brugt potevoks, jeg smøre ca. hver 2 dag ( når der er meget
sjap eller jeg går meget på fliser, så hver dag ) og tørre kun poterne efter
tur, min cavalier har lange hår så hun bliver ikke smurt lige så tit som den
gårdhund jeg havde eller den boston terrier jeg har nu, da hendes lange
potepels har skånet hendes poter ( kan ses på deres gang om det svier ).
Cavalien er heller ikke begyndt at lade sig mærke endnu, hvor i mod min
Boston terrier har gået på forben de sidste dage ( altså hun bliver smurt
Startede i går ).

Hilsen Amani

P.s hvis du får den privat så en fejl :) sorry

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 20-12-01 21:59

Hej igen

> Jeg har altid brugt potevoks,

Hvor køber man potevoks henne?

Bolette

Ps tak for alle svarene

Fra : Michael

Dato : 21-12-01 14:21

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen

> Hvor køber man potevoks henne?
>
> Bolette
>
> Ps tak for alle svarene
>
> Hej Bolette

Jeg køber det hos matas og det er ikke særlig dyrt, og det er drøj i brug,
jeg nåede ikke at bruge den sidste før den udløb *GG* men nu hvor der er to
har jeg måske en chance *GG*

Hilsen Amani

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-12-01 11:03

Jeg bruger noget kopattesalve til at smøre poterne ind i det har jeg gjort
regelmæsigt hele året , hvad er der i potevoks ? som der ikke er i vaseline
eller kopattesalve ? hvad koster sådan noget ?

Jeg har lige fundet min spray frem fra skabet en som jeg købte sidste år jeg
er bare lidt i tvivl om det virker eller er spild af tid det hedder
"vitakraft pfosan " hvis nogen skulle kende det ?

Fra : Michael

Dato : 21-12-01 14:26

meddelelse news:1JDU7.1343$Zm5.198423@news000.worldonline.dk...
> [...]
> er bare lidt i tvivl om det virker eller er spild af tid det hedder
> "vitakraft pfosan " hvis nogen skulle kende det ?

Jeg kan ikke huske den nøjagtige pris, men kan da huske at jeg ikke tænkte
fåårk jeg bær hunden over på nærmeste græsplæne og undgår bare salten *GG*

Forskellen på det og vaseline/kopatsalve ved jeg ikke noget om, men det er
mindre fedtet ( eller fed på en anden måde ) end vaseline, og jeg har ikke
set fedt mærker på møbler gulv osv. selv om de lige har fået det på,
kopatsalve bruger jeg kun hvis de har små rifter fx. om sommeren efter
strand tur indtil de har fået hærdet poterne ( fra hvalp til hærdet hund
;).. )

Hilsen amani

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 21-02-02 15:21

Hej.
Mine hunde har altid haft lange hår mellem trædepuderne, som jeg jævnligt
klippede. Hele året for at undgå div. svamp m.m. i fugtige perioder.

Om vinteren har jeg altid haft en stor tube kopattesalve stående ved
yderdøren,
så når vintervejret var til dette, fik hver pote lige et "ordentligt
pulver".

Div. mirakelspray og små voksstifter ....????
Sikkert gode nok - og mange gange dyrere...

Kun sjældent har hundene vist tegn på ubehag, - og dette var som regel, når
der havde samlet sig en isklump mellem trædepuderne, som de "taknemmeligt"
lod mig fjerne.
mvh.
Torkil