fodring og aktivering
Fra : Gitte

Dato : 19-12-01 12:17

Jeg er begyndt at aktivere kattene mere i forbindelse med fodring.
Foreløbig således, at kattene ikke får hele rationen i foderskålen om
aftenen og resten gemmes rundt omkring i lejligheden, så de kan bruge
tid på selv at finde deres mad. Det fungerer egentlig ganske fint,
bortset fra, at Freja endnu ikke er særlig god til den slags. Hun har
lidt en tendens til at følge Laban, der så hele tiden finder maden og
spiser den foran næsen på hende. Noget af foderet kommer i
bordtennisbolde med hul i, foderbolde og i den halve rotte (en
kaninpels-beklædt thedåse med hul i enden ... den har sågar fået en hale
*S*)...og noget gemmes rundt omkring på hylder, bag potteplanter og hvor
kattene ellers roder rundt i løbet af aftenen. Det er faktisk meget
sjovt at se, hvordan Laban næsten systematisk afsøger lejligheden ...
med tiden havde jeg så tænkt mig at gøre det sværere for dem, men det
kræver selvfølgelig at vi er helt sikre på, at Freja har forstået hvad
"legen" går ud på...
Andre, der har erfaringer med dette eller andre måder at aktivere dem på
i forb. med fodring?
Jeg så fx på Nettet en foderautomat, som bestod af en dåse med et lille
hul i bunden. Dåsen hang så i en snor fra loftet i en højde, så katten
skulle stå på bagbenene og tage fat om dåsen og ryste den indtil maden
trillede ud....
-Gitte

Fra : Pernille Scharff

Dato : 19-12-01 12:46

Hej Gitte,

det lyder som en smart idé - jeg tror i hvert fald jeg vil begynde at
gi' dem noget af deres ration i aktiverings/foderbolden. De har sikkert
godt af at bruge deres små hjerner på at "jagte" foder!! Mit eneste
problem i den forbindelse er at jeg også er i gang med at lære kattene
at man kun spiser ude ved madskålene - for at de skal lære at det ikke
nytter at tigge ved bordet.... Men derfor ku' man jo godt lave nogle
"foderautomater" af papkrus eller bordtennisbolde med hul i f.eks. så
der var lidt hjerneaktivering i at finde foder.

Jeg plejer at parkere deres pelsmus oppe på toppen af kradsebrættet,
helst når de ikke lige kigger. Som regel virker det efter hensigten -
dvs. alle tre mus dukker op på gulvet i løbet af ret kort tid!

/Pernille

Fra : Gitte

Dato : 21-12-01 18:44

Har netop prøvet den med pelsmusen på toppen af kradsetræet ... det tog
15 minutter før Laban turde røre ved den....den var åbenbart helt vildt
ny og farlig, fordi den sad der
-Gitte