Newbie og drawImage
Fra : stk

Dato : 19-12-01 11:24

Hejsa. Jeg er ved at lave en applikation med en jMenuBar. Menuen er
blevet som den skal være, og nu vil jeg gerne have et baggrundsbillede.
I klassens konstruktør har jeg tilføjet linierne:
toolkit = getToolkit();
image = toolkit.getImage("jul.jpg")
I selve klassen har jeg tilføjet paint metoden:
public void paint(Graphics gr){
gr.drawImage(image, 0, 0, this);}

Det virker også fint. Lige botset fra at menuen forsvinder. Jeg har også
prøvet at flytte billedet lidt ned, men ligefedt hjælper det. Hvad gør
jeg forkert?

mvh Stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Hansen

Dato : 19-12-01 13:58

> [...]
>
> Det virker også fint. Lige botset fra at menuen forsvinder. Jeg har også
> prøvet at flytte billedet lidt ned, men ligefedt hjælper det. Hvad gør

Hej Stefan

prøv at tilføje linjen "[jMenuBar-objekt].repaint();" i paint så den får
følgende udseende:

public void paint(Graphics gr){
gr.drawImage(image, 0, 0, this);
menu.repaint(); //antager her at dit jMenuBar objekt er kaldt menu
}

problemet er at paint() funktionen gentegner hele billedet forfra og derfor
skal menuen repaintes.

Håber det virker

Hansen

Fra : stk

Dato : 19-12-01 14:18

Det virker. Jeg er jo en VB spasser, der er vant til at få såddan nogle
banaliteter forærende af systemet
Go' jul.
stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 19-12-01 14:33

stk wrote:

> Det virker. Jeg er jo en VB spasser, der er vant til at få såddan
nogle
> banaliteter forærende af systemet

Det er sådan nogle "banaliteter" som gør at man ikke gider programmere
i VB, for så har man ikke selv fuld kontrol. Det kunne jo ske at man
engang fik brug for at den _ikke_ repaintede af sig selv.

> Go' jul.

I lige måde...

Mvh.
Martin Ehmsen (som også selv har programmeret i VB i sine unge dage)
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : stk

Dato : 19-12-01 14:55

> Det er sådan nogle "banaliteter" som gør at man ikke gider programmere

> i VB, for så har man ikke selv fuld kontrol. Det kunne jo ske at man
> engang fik brug for at den _ikke_ repaintede af sig selv.
Nu er jeg jo evigt nysgerrig. Kan du komme med et (simpelt) eksempel?
stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 19-12-01 16:02

stk wrote:

> Nu er jeg jo evigt nysgerrig. Kan du komme med et (simpelt) eksempel?
> stefan

Måske ikke lige i det tilfælde (ikke noget jeg selv har været ude
for...) men jeg vil kunne komme med en alen lang list over ting du kan
lave i fx Java som du ikke kan lave i VB.
Fx hvis du vil have et helt vindue til at være et billede, altså uden
title-bjælken, så er det udfatteligt let i Java, men umuligt i VB.

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : stk

Dato : 19-12-01 17:26

> Måske ikke lige i det tilfælde (ikke noget jeg selv har været ude
> for...) men jeg vil kunne komme med en alen lang list over ting du kan

> lave i fx Java som du ikke kan lave i VB.
Det er jeg ikke i tvivl om. Men det kræver også mere af programmøren.

> Fx hvis du vil have et helt vindue til at være et billede, altså uden
> title-bjælken, så er det udfatteligt let i Java, men umuligt i VB.
Bårp, bårp, bårk ikk'. ControlBox = False løser _det_ problem

For nu at vende tilbage til Java: Hvad med en lille forklaring på
hvornår show, paint, repaint ol. forekommer? Jeg har som nævnt min menu
og et billede. Når jeg trykker på et menupunkt i baren, vises listen af
pankter bag ved billedet, men hvis jeg fører musen hen over et af
underpunkterne, tegnes de foran billedet...
stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 19-12-01 22:06

stk wrote:
> [...]
af
> pankter bag ved billedet, men hvis jeg fører musen hen over et af
> underpunkterne, tegnes de foran billedet...

Jeg vil foreslå dig at læse i API'en, der står det hele faktisk ret
godt:
Læs: java.awt.Container's paint()
Læs: java.awt.Component's repaint()

API'en er din ven...

Mvh
Martin Ehmsen

Fra : Brian Matzon

Dato : 20-12-01 00:09

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> wrote in message
> stk wrote:
> Jeg vil foreslå dig at læse i API'en, der står det hele faktisk ret
> [...]

Nixen! - Jeg bliver ofte uvenner med den! ;)
/Brian Matzon

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 20-12-01 12:40

Brian Matzon wrote:

> Nixen! - Jeg bliver ofte uvenner med den! ;)

Men hvis man ikke har andre venner er den da god nok (jeg taler _ikke_
af erfaring)...

Martin

Fra : stk

Dato : 21-12-01 14:54

> public void paint(Graphics gr){
> gr.drawImage(image, 0, 0, this);
> menu.repaint(); //antager her at dit jMenuBar objekt er kaldt
menu
> }
Det var den ene del af det. Den anden del er, at menuen skal gøres til
'heavyweight' for at kunne vises oven på et billede:
http://java.sun.com/products/jfc/tsc/articles/mixing/index.html

stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 21-12-01 15:11

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "stk"
<stk.news@kandu.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Det var den ene del af det. Den anden del er, at menuen skal gøres til
>'heavyweight'

huh? - Hvorfor ikke bare tegne menuen oven på?
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?