Er der noget dårligt ved iframe?...
Fra : Scorpio

Dato : 19-12-01 06:58

Er der noget dårligt ved iframe?

Nogle browsere at det ikke virker på og vil i overhovedet anbefale mig at
bruge dem?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-12-01 08:09

Wed, 19 Dec 2001 06:58:15 +0100, skrev "Scorpio"
<tbd@mailme.dk>:

>Nogle browsere at det ikke virker på og vil i overhovedet anbefale mig at
>bruge dem?

Af nyere browsere, er det kun Netscape 4.x, som ikke understøtter
<iframe>.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Gitte Wange

Dato : 19-12-01 08:39

On Wed, 19 Dec 2001 08:09:23 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Af nyere browsere, er det kun Netscape 4.x, som ikke understøtter
><iframe>.

Hvilket vel osse er temmeligt essentielt !
Det er f.eks. denne browser mange Linux brugere bruger.
Jeg ved ikke hvor godt understøttet iframe er i f.eks. Konqueror men
måske man skulle teste det ??

Hilsen
Gitte Wange

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-12-01 08:45

Wed, 19 Dec 2001 08:38:30 +0100, skrev Gitte Wange
<gitte@babytux.dk>:

>Det er f.eks. denne browser mange Linux brugere bruger.

De burde opdatere til en nyere browser, Netscape 6/Mozilla.

>Jeg ved ikke hvor godt understøttet iframe er i f.eks. Konqueror men
>måske man skulle teste det ?

Det er det.

Fra : Kim Petersen

Dato : 21-12-01 18:07

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> De burde opdatere til en nyere browser, Netscape 6/Mozilla.

Det burde de nok - men den er extremt ressourcekrævende - så mange
har den installeret - men bruger den som 2nd solution.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-12-01 20:29

21 Dec 2001 18:06:38 +0100, skrev Kim Petersen
<kim@vindinggaard.dk>:

>Det burde de nok - men den er extremt ressourcekrævende - så mange
>har den installeret - men bruger den som 2nd solution.

Opera...

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
En lille julehilsen (kan kun ses i IE):

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-12-01 18:14

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> 21 Dec 2001 18:06:38 +0100, skrev Kim Petersen

> Opera...

Som har en masse andre irritationsmomenter, jeg har Netscape 4.77 som
jeg bruger til hverdag.. Mozilla som jeg bruger når jeg _skal_
se en side ... og Opera som backup.

På den anden side, brokker jeg mig ikke over sider som jeg ikke kan se
i 4.77'eren... [med mindre det er p.gr.a. dårlig kode].

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-01 10:12

Scorpio says in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der noget dårligt ved iframe?

Yep.

Man må forvente at de fleste websurfere i en rimelig grad er
vant til betjeningen af computere: De har vænnet sig til
forskellige konventioner, f.eks. at der er en menu i toppen af
de fleste vinduer (eller i toppen af skærmen under MacOS), at
større websteder har en søgefunktion på forsiden og - her kommer
pointen - at vinduer, det være sig browservinduer eller andre,
har en scrollbar helt ude i højre side.

Ved at bryde konventionen og anbringe scrollbaren inde i
dokumentet bliver brugeren nødt til at genoverveje hvordan der
skal interageres med brugergrænsefladen. I stedet for at
scrolling bliver udført som ren refleks (evt. med tastatur eller
scrollhjul) bliver det pludselig en handling der kræver mere
hjerneaktivitet.

På samme måde som langsomt loadende sider, ulogisk navigation,
mørkegrå skrift på lysegrå baggrund, for lille skriftstørrelse
og alle de andre ting gør det at brugeren bliver mere utålmodig
& mindre tilgivende overfor siden: "Når det er så besværligt at
bruge skal indholdet satme være godt".

Almindelige frames har nogle gange samme problem, men de fleste
steder har hovedframen i højre side af browseren, hvilket
betyder at scrollbaren i praksis fungerer som forventet.

Man kan sikkert finde eksempler på god brug af IFrames. Ligesom
man kan finde det modsatte. Overvej om det giver noget reelt
eller blot er en gimmick.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-12-01 01:32

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev

> De har vænnet sig til forskellige konventioner, f.eks.
> at der er en menu i toppen af de fleste vinduer

Hold kæft hvor bliver det kedeligt hvis alle hjemmesider
skal se næsten ensartede ud - rend mig i konventionerne
Det er ikke op til dig at bestemme hvad folk har vænnet sig
til - det kan vi godt selv finde ud af.

> - at vinduer, det være sig browservinduer eller andre,
> har en scrollbar helt ude i højre side.

Jo, det er da meget rart at menuen altid er i venstre side og
scrollbaren altid er til højre, men det giver jo ikke nogen fornyelse.
Jeg har ofte prøvet at lave menuen et andet sted end i venstre
side - og det har jeg kun fået ros for - hvorfor skal det være så
tradiosionelt?

> Ved at bryde konventionen og anbringe scrollbaren inde i
> dokumentet bliver brugeren nødt til at genoverveje

Fint! En scrollbar er jo tydelig - der er vist ingen tvivl om at det er
en scrollbar når man ser den?

> bliver det pludselig en handling der kræver mere hjerneaktivitet.

Så dumme er folk da heller ikke. Efter min mening giver det en
større oplevelse hvis man skal bruge hovedet en gang imellem.

> ulogisk navigation, mørkegrå skrift på lysegrå baggrund, for lille
> skriftstørrelse

I disse ting er vi helt enige.

> Overvej om det giver noget reelt eller blot er en gimmick.

Gimmick er netop et godt ord. Mange hjemmesider er bygget over
samme koncept og ser næsten ens ud - det er næsten til at falde i søvn
over. Det gør ikke noget at der er noget som skiller sig ud fra mængden
- ellers bliver det sgu' for kedeligt.

Der kan sikker blive en stor debat ud af mine synspunkter, men det
tager jeg med godt humør.

Fut: news:dk.edb.internet.webdesign

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 19-12-01 10:29

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev
> Er der noget dårligt ved iframe?

I det øjeblik det er en frame er der de samme problemer som ved ordinære
frames. Så er der selvfølgelig NS 4 der ikke understøtter det men hvis du
alligvel ikke har nogen besøgende der bruger den browser kan du jo godt
tillade dig at bruge dem.

> Nogle browsere at det ikke virker på og vil i overhovedet anbefale mig at
> bruge dem?

Det kommer jo helt an på til hvad. Jeg synes at de er udemærkede til
bannerrotationer, men ud over det, kan de fleste ting ordnes med serverside
scripting eller css overflow til små vinduer ift. de ting jeg umiddelbart
kan forestille mig at bruge iframes til.

Hvis det er til navigation af hele siden kan du lige så godt bruge frames,
som at bruge en iframe.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Scorpio

Dato : 19-12-01 13:32

I kan se det her: www.startlinket.dk
Det er det lille screenshot af en side som er i højre side af skærmen...
Jeg syntes ellers at det ser fint nok ud...

PS: Undskyld hvis I ikke kan lide at jeg laver om på subjectet. Men så kan
jeg svare til alle.

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-01 16:05

Scorpio says in dk.edb.internet.webdesign.html:
> I kan se det her: www.startlinket.dk
> Det er det lille screenshot af en side som er i højre side af skærmen...
> Jeg syntes ellers at det ser fint nok ud...

Så vidt jeg kan se er det en eller anden top10 hvor undersiden
leveres andetsteds fra. Hvis du ikke har mulighed for automatisk
inkludering fra serverens side af kan jeg godt forstå du bruger
en IFrame.

Eftersom der ikke er scrollbars (mit oprindelige klagepunkt) og
eftersom det bare er en reklame for en anden side, kan jeg ikke
se nogen problemer ved det: Hvis en browser ikke understøtter
IFrames vil læseren ikke se reklamen. Ikke ligefrem noget der
får sitet til at falde fra hinanden.

> PS: Undskyld hvis I ikke kan lide at jeg laver om på subjectet.
> Men så kan jeg svare til alle.

Ændring af subject er ok, men det er skidt når det bliver
intetsigende: "Til jer alle..." fortæller ikke hvad der snakkes
om i den nye del af tråden.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Scorpio

Dato : 19-12-01 16:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> leveres andetsteds fra. Hvis du ikke har mulighed for automatisk
> inkludering fra serverens side af kan jeg godt forstå du bruger

Det er fra min topliste... Det er noget jeg har lavet for at gøre min
topliste ekstra god. Den side der ligger nr. 1 i den før altså så et lille
screenshot af sin side vist frem på forsiden af min portal...

> [...]
>
> Ændring af subject er ok, men det er skidt når det bliver
> intetsigende: "Til jer alle..." fortæller ikke hvad der snakkes

Okay, det siger godt nok ikke noget om hvad det handler om...
Men det har folk jo læst om i de andre svar og mit oprindelige spørgsmål...
Dette fortæller bare at alle der har svaret eller har tænkt sig at svare at
de skal kigge dér.

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-12-01 02:02

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev

> Ændring af subject er ok

Jeg, og mange andre, synes at det er pisseirriterende at ændre i
emnelinien. Jeg har hørt at mange nyhedslæsere springer ud af
tråden når der kommer noget nyt i emnelinien - og det gør det
vanskeligt at følge med i en debat.

Til Morten Jørgensen:
Lad være med at ændre i emnelinien, som du har for vane - det er
slet ikke nødvendigt. Vil du lave en ny tråd om et andet emne, så
gør du bare det - men samme tråd BØR have samme emne.

Til Toke:
Hvad er det der gør at:

> Ændring af subject er ok

Jeg kunne godt tænke mig en fornuftig forklaring på det fra en elles
fornuftig mand?

Fut: news:dk.admin.netikette, hvor dette emne hører til.

--
Allan