Udstillinger
Fra : Camilla Christiansen

Dato : 19-12-01 01:00

Jeg er lidt i tvivl om hvad de forskellige forkortelser på en udstilling
betyder. Jeg har prøvet at slå op i Politikkens Kattebog og har fundet ud af
hvad BIS, BIV o.s.v. betyder med hvad med EX1, 2 o.l. hvad er det og hvad
betyder det at katten har fået det. Jeg er lidt nysgerrig da Keshnas søster
har fået betegnelse EX1 i Vissenbjerg, men også fordi jeg overvejer at tage
Kesna med på udstilling næste år og så er det jo rart at have sat sig lidt
ind i tingene på forhånd.
--
Camilla Christiansen

www.snabe.dk/camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-12-01 01:21

"Camilla Christiansen" <camilla@snabe.dk> skrev i en meddelelse news:9vol43$p77$1@sunsite.dk...
> [...]
> Kesna med på udstilling næste år og så er det jo rart at have sat sig lidt

Hej Camilla

EX betyder Excellent 1. Dvs. at den er blevet nr. 1 i
sin gruppe. På samme måde med EX2 ect.

F.eks. er katten stillet op i klasse 12 (killing) og er
en vildtfarvet (EMSkode n) hunabyssinier (ABY).
Hvis katten er blevet EX1 betyder det, at det er
den højest placerede vildtfarvede abyssinier
hunkilling hos den pågældende dommer.

Hvis katten bliver EX1 skal man være forberedt på,
at den sandsynligvis skal til dommeren igen til
nominering. Det betyder at den sammenlignes
med de andre racer af samme køn og i samme
aldergruppe hos den pågældende dommer.

Hvis katten fortsat er den bedste, vil den blive
NOM, hvilket betyder, at den skal på scenen og
konkurrere mellem de tilsvarende katte hos de
andre dommere.

Jeg kan anbefale, at du kobler dig på en erfaren
udstiller i hvert fald på din første udstilling, for det
kan være ret forvirrende - specielt hvis katten mod
forventning får en god placering Hvis det ikke
havde været for Fru Scharff, er jeg ikke sikker på,
at undertegnede havde overlevet de første par
gange

Det er også en god idé at vænne katten til at blive
præsenteret, så den ikke prøver det for første gang
på udstillingen.

Desuden vil jeg da anbefale, at du tager hende
med på en udstilling snarest, for ofte er det
nemmere at vænne dem til den slags oplevelser,
når de er unge. Min Kesto er 6½ måned og har
været på 3 udstillinger og elsker al
opmærksomheden og har det som en fisk i
vandet

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 19-12-01 14:14

Tak for alle de gode råd. Det med med at vænne den til at blive præsenteret
rådede min opdrætter mig også til og viste mig hvordan jeg skulle holde
hende og det øver vi hver dag og hun har intet imod det.

Desværre udstiller min opdrætter ikke så tit i Jylland så det bliver nok
svært at koble mig på hende i hvert fald men nu må vi se.

Lige et spørgsmål til. Hun er steriliseret men kun 5 ½ mdr. gammel stiller
hun så op blandt ungdyr eller hos hunkastraterne?

Camilla Christiansen

Fra : Birgitte

Dato : 19-12-01 21:54

Hej Camilla

Dejligt at høre, at du prøver at sætte dig ind i udstillingsreglerne

> Lige et spørgsmål til. Hun er steriliseret men kun 5 ½ mdr. gammel stiller
> hun så op blandt ungdyr eller hos hunkastraterne?

En steriliseret hunkat på 5 1/2 mdr. udstilles i killingeklassen 3-6 mdr
6-10 mdr. hedder det ungdyr.
Først når hun går i åben klasse skal hun udstilles i kastratklassen.
Håber at det lykkes dig at finde en' du kan hægte dig på under de første par
udstillinger, man får så mange nye impulser, og der er så mange gyldne
regler der skal overholdes, så er der dyrlægetjæk/indtjæk og dommerfordeling
osv.
Hvad med hjælp til at klargøre din kat til udstilling, det er jo en
skønhedskonkurrence, så katten skal fremstå så smuk som mulig, har du hjælp
med den slags ?
Det er nemlig kedelig, at miste et certifikat på en ellers smuk kat, men som
ikke er sat op til show.
Jeg vil bare ønske dig held og lykke og rigtig god jul samt et
lykkebringende nytår.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 19-12-01 22:41

Mange tak for svaret, m.h.t. til hjælp på udstilling har jeg fået en mail af
en fra Århus som har tilbudt at hjælpe os, så det er jo utrolig lækkert.

M.h.t. soigneringen så er det en aby, jeg har så udover et evt bad, klippede
negle, velplejet pels og fjernelse af eventuelle hvide hår er der vel ikke
så meget andet der skal ordnes. Burgardiner m.m. hjælper min mor mig med hun
er god til at sy

Camilla Christiansen

Fra : Morten Skjershede

Dato : 19-12-01 23:16

Hej Camilla

Her er en liste med forkortelserne og hvad de betyder, håber de kan hjælpe
dig.

CAC, CAP -Certificate for Champion/Premier tiltle

CACIB, CAPIB - Certificate for International Champion/ Premier title

CAGCIB,CAGPIB - Certificate for Grand International
Champion/Premier title

CACE, CAPE - Certificate for Europe Chapion/Premier title

NOM - Momination for Best in Show
BIS - Best i Show
BIV- Best i variety
BOX- Best in opposite sex adult

CH - Chapion, IC- International Champion, GIC- Grand International Champion,
EC- Champion of Europe, PR-Premier, IP- International Premier, GIP- Grand
International Premier, EP-Premier of Europe.

Morten & Ulrich + Kiba som har Herrebesøg )
http://www.yeoman.subnet.dk

Fra : Birgitte

Dato : 20-12-01 15:53

Thihi der mangler en'
BOB = Best of best
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

"Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CAGCIB,CAGPIB - Certificate for Grand International
> Champion/Premier title
> CACE, CAPE - Certificate for Europe Chapion/Premier title
BOB = best of best

> [...]
> International Premier, EP-Premier of Europe.
> Morten & Ulrich + Kiba som har Herrebesøg )

---
DK. True Trust