Ancistrus adfærd
Fra : Niels Thrane

Dato : 18-12-01 21:09

Hej NG

Mine Ancistrus har lagt æg, men jeg har lagt mærke til, at hannen ikke
ligger på dem hele tiden - han kigger bare ind til dem en gang i mellem.
Burde han ikke være der hele tiden ? Jeg har nemlig ladet mig fortælle at
han ikke rokker sig ud af stedet indtil de er klækkede.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-12-01 22:06

Tror du det er en høne? Nej, naturligvis tager han ud fra hulen en gang
imellem, men for den overvejende del bliver den i hulen.

Torben

Fra : Madsen

Dato : 18-12-01 22:05

> [...]

> Burde han ikke være der hele tiden ? Jeg har nemlig ladet mig fortælle at
> han ikke rokker sig ud af stedet indtil de er klækkede.

Det er meget normalt at han tager nogle turer væk fra æggene.
Jeg har en hul sten hvor min han udruger æggene, men han er heller
ikke derinde hele tiden. Han kommer ud når der bliver fordret og
kommer ikke tilbage til stenen før 10-15 min. senere, men så går han
til gengæld også i gang med at vifte æggene med det samme.

Hvis det er første gang dine Ancistrusmaller yngler, så er det ikke
sikkert at han får dem udklækket. Det kræver lige lidt erfaring, men
anden eller tredje gang plejer det at gå til held.
Et vandskifte med et par grader køligere vand er godt til at få dem
i gang med at yngle.

Madsen.

Fra : Niels Thrane

Dato : 18-12-01 22:24

> ikke derinde hele tiden. Han kommer ud når der bliver fordret og
> kommer ikke tilbage til stenen før 10-15 min. senere, men så går han
> til gengæld også i gang med at vifte æggene med det samme.

OK.

> Hvis det er første gang dine Ancistrusmaller yngler, så er det ikke
> sikkert at han får dem udklækket. Det kræver lige lidt erfaring, men
> anden eller tredje gang plejer det at gå til held.

Det er tredje gang de har lagt æg (for mig) og alle tre gange har jeg nu
fjernet dem da jeg troede de var blevet forladt af hannen. Næste gang må jeg
se hvad der sker hvis de bliver i hulen.

> Et vandskifte med et par grader køligere vand er godt til at få dem
> i gang med at yngle.

Ja, det plejer jeg også at bruge.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Niels Thrane

Dato : 19-12-01 03:59

Jeg har postet et billedeaf ægene i rugekassen i dk.binaer under titlen

"dk.fritid.dyr.akvarium: ancistrus æg"

Hvad er den optimale måde at "udruge" ægene på ?

Jeg har sat en luftsten ned til dem for at give ilt og cirkulation.

--
Mvh.
Niels Thrane