Bios opgradereing
Fra : ---Thom@s---

Dato : 18-12-01 19:28

Hej Jeg har en gammel Pentium 200 mhz og jeg har købt en hardisk på 30 gb
men det kan min Bios ikke klare er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med
at opgraderer den eller skal jeg finde en anden Nyhedsgruppe ????

MvH
Thomas Profft

thomas@profft.dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-12-01 20:39

---Thom@s--- wrote:

> Hej Jeg har en gammel Pentium 200 mhz og jeg har købt en
> hardisk på 30 gb men det kan min Bios ikke klare er der en
> venlig sjæl der kan hjælpe mig med at opgraderer den eller skal
> jeg finde en anden Nyhedsgruppe ????
<snip>

Nej, nyhedsgruppen er god nok, men vi skal vide en hel del mere
før vi kan hjælpe dig. F.eks. ville vi blive meget glade, hvis
du fortalte hvilket bundkort der sidder i maskinen. Hvis du ikke
helt kan finde ud af det, så tag et kig på
http://www.wimsbios.com .

Det er dog langt fra sikkert at der findes en BIOS der kan klare
30 GB til lige netop dit board, men nu må vi se.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : ---Thom@s---

Dato : 18-12-01 21:50

Øhhh ja det kunne der vel være noget om.
Her er hvad jeg lige kunne finde håber at der er nok.

Program: Unicore BIOS Wizard Version 1.5
Program: Unicore Chip Detect v0.72 2000.03.10
BIOS Date: 12/19/96
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 12/19/96-i430VX,Ali5123-2A59GI3AC-00
BIOS Eval: P55TV/TVS Lite (Dec.23.1996)
Chipset: Intel Triton 430VX rev 2
Superio: ALi M5123 rev 0 found at port 3F0h

MvH
Thomas Profft

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-12-01 11:23

---Thom@s--- wrote:

> [...]
> BIOS Eval: P55TV/TVS Lite (Dec.23.1996)
> Chipset: Intel Triton 430VX rev 2
> Superio: ALi M5123 rev 0 found at port 3F0h

<snip>

OK, vi piller lige den væsentligste del af BIOS-ID fra hinanden:

2A59GI3AC-00

2A59G er ID for Intel 430VX

I3 er Manufacturer-ID for Iwill

AC er Motherboard-ID for Iwill P55TV

Det var den lange version, men den virker næsten altid. Den
korte er en google-søgning på P55TV

Hvis man læser "BIOS Eval"-linien kan man se at det er enten
P55TV Lite eller P55TVS Lite, hvad det helt præcis er, kan du se
ved at besøge siderne herunder (hint: TVS er med onboard SCSI):

P55TV: http://support.iwill.net/p55tvlite.htm

P55TVS: http://support.iwill.net/p55tvslite.htm

Under alle omstændigheder er nyeste BIOS fra 1999, hvor din ser
ud til at være fra 1996, så mon ikke der er lidt forbedringer ...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-12-01 11:29

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>
> P55TV: http://support.iwill.net/p55tvlite.htm
<snip>

Her skal jeg lige huske at der er to forskellige revisioner af
board og BIOS, revisionen står trykt et sted på boardet - oftest
omkring de nederste slots.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : ---Thom@s---

Dato : 20-12-01 19:07

Jeg fatter ikke en meter, men jeg skal løfte badehætten på maskinen, og
kigge efter for at finde ud at hvad der er for en af de 2 typer??

Fra : Leony

Dato : 20-12-01 06:51

"---Thom@s---" <news@profft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> at opgraderer den eller skal jeg finde en anden Nyhedsgruppe ????

Det fleste harddiskfabrikanter lave en "softwareBIOS", som gør at gamle
computere kan håndtere store diske. Så surf forbi producentens hjemmeside og
kig i faq, knowledgebase eller softwaredownload sektinen.

Leony

Fra : ---Thom@s---

Dato : 20-12-01 19:04

Ja det ved jeg godt, der var også en diskette med men det virker ikke for
bios er for gammel!