Matrix (igen igen - og lidt spoiler)
Fra : Brauner & Kjeldsen

Dato : 18-12-01 15:38

Jeg ved godt The Matrix har været oppe at vende her i gruppen adskillige
gange, men dette er heller ikke en oplæg til en ny debat om filmen. Jeg
kunne bare godt bruge lidt hjælp angående filmen.

Vi har som en slags juleafslutning overbevist vores Kristendom og
livsoplysnings lærer om at The Matrix, har mange hint til de emner vi
beskæftiger os med i øjeblikket. Det drejer sig om det at være til, hvad vil
det sige, kan man stole på sine sanser, hvad er virkelighed, hvad er sandt.
Samt hele det religøse koncept med en fresler og genopstandelse.

De som har set Matrix et utal af gange (og det ved jeg der er flere herinde
der har) kunne i ikke lige lave en kort liste over de ting man skal holde
øje med i filmen, som er link til det religøse el. filosofiske, der er bl.a.
det med at Neo dør og genopstår. Det med at troen osv. Men kom gerne med
jeres bud, alt har interesse. Jeg ved godt filmen beskæftiger sig med emnet
på en lidt overfladisk og poppet måde, men det er altså også ment som en
Julehygge afslutning. Skal bruge det i morgen. Så er kun interesseret i svar
i dag.

Tak for hjælpen.

--
,,,,,
/`^´\

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 18-12-01 17:29

Brauner & Kjeldsen wrote:
> [...]
> poppet måde, men det er altså også ment som en Julehygge afslutning.
> Skal bruge det i morgen. Så er kun interesseret i svar i dag.

"Zion" er en bibelsk reference har jeg fået fortalt, det betyder vist
nok "Næste år I jerusalem", noget med genopstandelsen af kristus.......

"Neo" betyder en eller DEN ene........

"Morpheus" betyder skæbne eller/lign right? tror nok at Trinity også
kan oversættes...... don't really remember.......

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 18-12-01 17:40

> "Morpheus" betyder skæbne eller/lign right? tror nok at Trinity også
> kan oversættes...... don't really remember.......

Morpheus (morfeus på dansk) er i følge græsk mytologi søvnens gud (morfin
anyone?)

Trinity - tre enigheden? (Holy Trinity?) Måske lidt langt ude, men alt kan
jo fortolkes som min dansk lærer engang fortalte os i gymnasiet

Nebukadnezar II var babylonsk kong omkring 600 f.Kr, det var ham der
underlagde sig Syrien og Palæstina (det vil også sige Jerusalem) hvorefter
han deporterede de kloge og frihedstænkende jøder til Babylon

Zion er både betegnelsen for det hellige bjerg hvor Gud bor (Jahve i følge
den jødiske tro), men bruges også for Salomos' tempel, og hele byen
Jerusalem

håber det kan bruges
Nicolai

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 18-12-01 19:13

Brauner & Kjeldsen <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE-THIS> wrote:

> [...]
> Julehygge afslutning. Skal bruge det i morgen. Så er kun interesseret i svar

Da andre har ridset op hvad jeg også ville sige, kan jeg da henvise til
den _ultimative_ side om matrix:

http://www.suspensionofdisbelief.com/matrix/
(hvis jeg ellers har valgt det rigtige link er det en nyhedsgruppefaq,
fra dengang filmen var ny)

MVH ANR

"The only thing I was ever good at was driving a bus, and now 'The Man'
says I need a piece of paper to do that."
-Otto the busdriver

Fra : Brauner & Kjeldsen

Dato : 18-12-01 21:43

Jeg vil bare lige sige tak for hjælpen, det skal jeg nok kunne bruge i
morgen.