Musik-teori - litteratur?
Fra : Nicolaj Kirkgaard Ni~

Dato : 18-12-01 12:55

Hej alle

Jeg er en guitarist, der så småt har bevæget mig ind på musik-teoriens
slagmark.
Indtil nu er jeg kun bekendt med de basale begreber som: noder i G-nøgle,
overfladisk kendskab til intervaller og akkorder og basale rytmer.

Jeg søger litteratur som kan hjælpe en begynder på en tilgængelig måde.
Gerne med tilknytning til guitaren, men ikke nødvendigvis.

Nogen der kan anbefale dansk litteratur om emnet? (evt. engelsk)

På forhånd tak...
--
Hilsen
Nicolaj Kirkgaard Nielsen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-12-01 06:55

Nicolaj Kirkgaard Nielsen skrev:

> Jeg er en guitarist, der så småt har bevæget mig ind på musik-teoriens
> slagmark.
> [...]
> Nogen der kan anbefale dansk litteratur om emnet? (evt. engelsk)

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du egentlig søger. Musikteori er et ret
stort område (!), og du kan bevæge dig i forskellige retninger...

- Klassisk musik? Rock/pop? Jazz?

- Fokuseret på arrangement? Komposition? Lytning?

Osv.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Nicolaj Kirkgaard Ni~

Dato : 21-12-01 13:33

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f4r6yo.1vtepyu1hs591kN%jjj@cyrk.dk...

> [...]
>
> - Klassisk musik? Rock/pop? Jazz?
>
> - Fokuseret på arrangement? Komposition? Lytning?

Det jeg søger er en generel forståelse af musikkens komponenter,
Intervaller, Skalaer, Nodelæsning osv.
I første omgang med henblik på at forstå hvad jeg laver, når jeg spiller
andres musik, men hen ad vejen også med henblik på egne kompositioner.
Derudover ønsker jeg at kunne spille guitar efter noder, hvad jeg endnu ikke
mestrer.

Genremæssigt er det rockmusik jeg brænder for...

Håber det hjalp