Teoretisk hastighed
Fra : Peder Jensen

Dato : 18-12-01 10:43

Hej gruppe
Er der en der kan fortælle mig, hvordan man beregner den teoretiske
hastighed ud fra vandliniens længde.
Det er en deplacement båd, af snekke typen.

Med sejlerhilsen

Peder

--
Posted from fw-csc.csc.dk [147.29.31.5]

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 18-12-01 17:12

Den teoretiske skrog hastighed for en deplacementbåd er
proportional med kvadratroden af vandlinielængden.
Hvis du regner i fod og knob: 1,34 gange kvadratroden af
vandlinielængden..
Hvis du regner i m og knob: 2,43 gange kvadratroden af
vandlinielængden.
--
Peter S/Y Anicula
aniculapeter@hotmail.com

org...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-12-01 20:05

Ja, jeg bliver altså nødt til at kommentere brugen af ordet "teoretisk".
Peters formel er en *erfaringsmæssig tommelfingerregel* for hurtigt det er
praktisk muligt at sejle med en alm. gennemsnits sejlbåd. Den er begrundet i
hvornår de laminare strømninger om bådensskroget begynder at bryde sammen og
det derved bliver lidt sværere at trække båden gennem vandet. Det er på
ingen måde en eksakt teoretisk formel. I den teoretiske formel (som sikkert
er sindsyg kompleks og som jeg tvivler på nogen kender) ville indgå
parametre som skrogfacon (bredde), saltindhold i vandet og vandet
temperatur.

Der er jo ingen max hastighed. En hobiecat sejler jo rask væk 10 knob selv
om den ikke er større en en skotøjsæske.

/Bjarke

Fra : Tom Bøjland

Dato : 24-12-01 15:50

Øhh du her vist ikke helt ret

Ikke planene både har en teoretisk og iøvrigt også meget praktisk
topfart og der er den formel som tidligere har været vist er vist meget god.

Når man planer, er man i praksis sejlet fra sin egen hækbølge, det er
derfor en Hobie og sejljoller, samt enkelte kølbåde kan sejle hurtigere
end deres teoretiske topfart som er ca. 5 knob for eksempelvis en Hobie 16.

Hilsen
Tom