Juletræet - hjælp
Fra : A. Knudsen

Dato : 17-12-01 21:33

Hejsa !

Vi skal for første gang have en juletræ herhjemme
Det store øjeblik , for mig i hvert fald, sker i morgen....

MEN jeg kender mine kattes svaghed for al det nye, som dingler sjovt m.m.
Hvad gør jeg , for at vores juletræ ikke skal blive blive væltet o.s.v.

Er der nogle i gruppen, der har et par gode råd, så modtages de med kyshånd.

Vi vil ønske jer alle en rigtig glædelig jul samt et godt nytår.

Hilsen os fra Esbjerg.

Hjemmeside : www.anya.esenet.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 17-12-01 21:50

Hej Anya

Har i mulighed for at sætte en krog i loftet og så binde træet fast?
Så har træet måske en chance, for at blive stående oprejst *S*

Mht julepynt, så lad være med at hænge det helt nede.
Er dine katte som de fleste er? Jeg mener hvis du har købt et fiiint stykke
legetøj og mener at det er et hit - så synz dine katte ikke at det er noget
værd? For så kunne du måske prøve at lulle dem ind i den tro at julepynten
er et fiiiiint stykke legetøj og måske du så er heldig at de ikke gider det
*G*

Tror nok at juletræ og pynt er svært at lade være, når man er en missekat

Men held og lykke med det *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Helle Nielsen

Dato : 17-12-01 21:42

Hejsa.

Ja vi har også lige fået et træ og du kan tro det er væææældig sjovt at
klatre i og især det der glimmer og flagene...øjs...og mor og far råber SÅ
højt når jeg leger med det...det kan jeg ikke forstå!

Hehe...ej pjat. Hver gang vores misser vil lege med træet sprøjter vi en
masse vand efter den med en vandforstøver...en ordentligt hård stråle...og
pludselig er træet slet ikke så sjovt mere...men vær tålmodig - det kan være
svært for en lille mis at huske!

Kærlig hilsen Helle

Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 17-12-01 23:44

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> wrote in message

> [...]
> pludselig er træet slet ikke så sjovt mere...men vær tålmodig - det kan

Den metode bruger vi også - eller rettere sagt brugte......
For de små kræ finder jo hurtigt ud af, at når vi er i nærheden så vanker
der.....
Og så "leger" de bare med træet når vi ikke er hjemme, eller om natten når
vi sover !
Hvorfor skal de være så snu de katte !

Såhh det står på juletræspyntning hver morgen her hos os - heldigvis har man
ikke sådan et træ hele året ! ....

Venlig katte-hilsen
Peter Østrup Madsen - samt Misse & Molly !

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-12-01 23:38

d. 17/12/01 21:32 skrev A. Knudsen på anyaFJERN@DETTEesenet.dk i artiklen
3c1e5660$0$93418$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Er der nogle i gruppen, der har et par gode råd, så modtages de med kyshånd.

Hej Anja

Gode råd - tjah...
Vi har ikke træet stående ret længe max. 2 - 3 dage. Og de første år
flyttede vi det ind i et lukket rum om natten - bare for en sikkerheds
skyld.
Jeg hænger pynt på de nederste grene, som det ikke gør så meget bliver
hugget - altså noget der ikke så let går i stykker - og krydser fingre for,
at det afleder opmærksomheden. Det virker hm - nogenlunde Ditte har
f.eks. stadig et lille selvfanget guldhjerte, som hun finder frem ved
særlige lejligheder fra gud ved hvor.
Så skal der selvfølgelig _ikke_ levende lys på træet. Og her hos os er det
er praktisk at det er rimeligt tungt (stort), eller står på et bord hvis det
er lille - for det er bare alletiders at ræse rundt om og lege fangeleg!
Vi køber altid ædelgran. Både fordi jeg bedst kan lide det, men også for
missernes skyld. Det drysser ikke så meget og nålene stikker ikke så slemt.
Men det dér med at klatre op i træet har vi endnu til gode - det har de
aldrig gjort. Heller ikke deres første jul, hvor de var knap 4 mdr. gamle.
Ræs rundt om træet så grenene suser derimod! Og det er også godt at ligge på
lur bag, så man kan overfalde søster når hun mindst venter det...
--
Mange hilsner fra Ann R
Ditte & Donnas katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's
not. Mine had me trained in two days.
- Bill Dana

Fra : Pernille Scharff

Dato : 18-12-01 08:42

Hej Anya,

> Er der nogle i gruppen, der har et par gode råd, så modtages de med
kyshånd.

man kan jo prøve at sørge for at juletræet ikke dufter for interessant,
f.eks. ved at parkere nogle appelsiner stukket fulde af nelliker mellem
de nederste grene. Begge vores misser syntes i hvert fald det var noget
ganske afskyeligt jeg producerede den dag jeg lavede et par stykker af
dem til ophængning!!

Og så er det selvfølgelig en fed ide at undlade de levende lys og lade
være med at hænge skrøbelig pynt på de nederste grene. Hjemme hos mine
forældre havde vi i mange år kun julekugler af plastic (som mine
forældre købte af hensyn til os da vi var små) og pynt lavet af halm
hængende på de nederste grene. Der skete ikke noget ved at der røg en
kugle på gulvet, og kattene så ret morsomme ud når de kom galoperende
med en engel eller julebuk af halm i gabet!!

/Pernille

Fra : Trine Piltoft

Dato : 18-12-01 11:56

Hej alle!

Man kan altså godt have levende lys på sit juletræ - det har jeg haft uden
problemer i alle de år jeg har haft kat, men dog kun mens der danses rundt
om det, og lidt bagefter (under opsyn selvfølgelig og ikke på de
allernederste grene).
Mit juletræ er pyntet med alt hvad der hører sig til i julen, men
sølvlamellerne og glaskuglerne hænger ikke på de nederste grene, der hænger
papirsstjerne, hjerter, nogle små agern med strikkede nissehuer (dem
eeeeeelsker kattene), og nogle andre ting hvoraf noget af det egentligt kun
hænger på juletræet hver gang jeg lige har hængt det op.
Noget af det (specielt de små agern) er simpelthen sagen for misserne, og de
lader (som regel) de andre ting være i fred. Kun en gang har jeg haft katte
oppe i juletræet, og det var sidste år hvor jeg havde killinger i den helt
rigtige alder (6-7 uger).
Lysene bliver kun tændt juleaften mens vi danser rundt om træet, og der er
der ihvertfald igen farer for at kattene gider lege med juletræet imens der
danses (iøvrigt er træet også knap så interessandt til den tid, der har det
jo stået fremme i nogle dage. Nej nu er det pakkerne og båndende der er det
mest spændende og faktisk tror jeg også at båndende er det farligste!)
Hvis man udover juleaften gerne vil have lys i juletræet kan man jo
kombinere det med en lyskæde, men personligt vil jeg ikke gerne undvære de
levende lys mens der danses rundt om træet og lidt bagefter, og som sagt har
jeg aldrig oplevet nogen problemer med det. Faktisk er mit største problem
(udover at samle kattejulepyntet op igen og igen og ......), at de hvæsser
kløer i mit juletræstæppe. Jeg er ved at brodere et nyt som vist først
bliver færdigt til næste år :0) og jeg er spændt på hvor længe det får lov
til at være pænt.
Mht. til at holde juletræet stående, så købte jeg sidste år en efterligning
af Georg Jensen juletræsfoden, og den er simpelthen eminent - ikke et eneste
gang vaklede mit træ - heller ikke når killingerne klatrede i det.

Hilsen Trine P.
Piltoft´s Siameser & Orientaler Opdræt
http://home0.inet.tele.dk/piltofts
e-mail: piltofts@post.tele.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-12-01 18:34

Trine Piltoft wrote:

> Lysene bliver kun tændt juleaften mens vi danser rundt om træet, og der er
> der ihvertfald igen farer for at kattene gider lege med juletræet imens der
> danses

Hej Trine

Ja Ok. Vi har ikke plads i stuen til at man kan have et træ og osse
danse omkring det , så der er jeg blank. Vores træ står "bare" og
pynter så jeg har ikke nerver til levende lys..

Mange hilsner fra Ann R

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-01 12:30

> MEN jeg kender mine kattes svaghed for al det nye, som dingler sjovt m.m.
> Hvad gør jeg , for at vores juletræ ikke skal blive blive væltet o.s.v.

Vi bruger NEJ. Det er nogenlunde samme besvær, som det var at lære dem
at et bord ikke er til katte. Dvs at det første år bruger man ½-1 dag og de
efterfølgende år max en ½ time.

Og selvfølgelig skal der være levende lys på et juletræ! Vi har da også
stearinlys resten af året, grill og bål om sommeren, tændt komfur osv osv.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : A. Knudsen

Dato : 18-12-01 16:16

Så er træet sat op.
Ihhhh, hvor er det flot.
Vi har købt en slags messing fod, en tung en, så træet ikke vælter så let.

Og jooooo, kattene synes , den er interessant.
MEN vi var straks fremme med NEJ, hvis de andet end ville lugte til træet.
Så indtil videre går det over al forventning.

I nat får de så træet for dem selv.........
Det er jeg sikker på vil give dem et par sjove timer !

Hilsen
Anya , Oscar ( som mener, at det er HANS job at ligge og passe på
juletræet ), Tøsen ( som finder de røde glas kugler meget spændende ) og
Tilde ( som er ret ligeglad, blot hun har sin æggeskal ).

Fra : Heidi Høegh

Dato : 19-12-01 07:28

Hej

Vores juletræ står godt placeret i en tung juletræsfod, og i loftet
fastspændt til en krog (ja hellere være på den sikre side). Vi har levende
lys på, og det er kun de øverste grene der har kugler og lignende hængende.

Det store hit her i huset (for kattene altså ) er at ligge på ryggen
under juletræet og så ellers køre rundt i armgang, det er vældig morsomt.
Fangeleg er også vældig populært, og så er der jo lige det og pille pynten
af, daske til det så det kører ind under en kommode hvor jeg så kan finde
det måneder efter under en hovedrengøring, jov julen er så sandelig ikke
kedelig når man har katte

Mvh
Heidi Høegh