definer teknik???
Fra : Sadat

Dato : 17-12-01 21:18

Dav..

Nogen der kan definere ordet "teknik" ?

Og hvad menes der helt konkret når en fodbolspiller har "teknik".

Et lille diskussions emne mellem en ven.. hehe, dem er der mange af ;)

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

[McClane and Zeus are speeding through Central Park]
Zeus: Are you aiming for these people?
McClane: No. [Pauses] Well, maybe that mime.

Fra : Desilva

Dato : 17-12-01 21:36

> Og hvad menes der helt konkret når en fodbolspiller har "teknik".

At han er god til at styre bolden mens han render rundt, at han kan sparke
til den og ramme det han "sigter" på, at han kan løbe udenom de andre uden
at ryge på røven..?

Ikke at det er et videnskabligt spørgsmål som sådan, men kan også
sammenlignes med god teknik i kampsport. Hvis man kan udføre de forskellige
slag, spark, parader og bevægelsesmønstre på kamparealet, så har man god
teknik. Om man så kan bruge det til noget afhænger af andet end bare
teknikken. Vil mene det samme gælder for fodbold.

Fra : Sadat

Dato : 17-12-01 22:03

"Desilva" <alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse

> At han er god til at styre bolden mens han render rundt, at han kan sparke
> til den og ramme det han "sigter" på, at han kan løbe udenom de andre uden
> at ryge på røven..?

Ja men er vi enige om at teknik det er en form for "måde" at gøre en ting
på.

Så når en spiller har "teknik" så er det vel at den "teknik" han bruger er
avanceret/virker/bedre ???

Fordi en spiller kan jo godt være god til en ting og ikke en anden. Så er
det tekniken der gør resultatet? Bedre teknik bedre resultat...

--
_________________

Fra : Anders & Jórun

Dato : 18-12-01 22:58

God teknik vil - efter min mening - betyde at man er istand til at realisere
det man kognitivt har besluttet sig for.

En god fodboldspiller, kirurg, murer o.s.v er bla. én der besidder en god
teknik, og er bekendt med dennes muligheder og begrænsninger.

Det tekniske repetoire kan være snævert så vel som bredt, lige så vel som de
kognitive evner kan.

Når man en sjælden gang oplever en i særklasse god fodboldspiller er det nå
de to evner er tilstede i stor mæmgde i én og samme spiller, f.eks Michael
Laudrup, Figo og Zidan

Sadat <sadat@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1e5dff$0$93429$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Michael Vittrup

Dato : 17-12-01 22:20

Fra : Anders Lund

Dato : 17-12-01 23:22

Sadat <sadat@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1e5369$0$53003$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Dav..
>
> Nogen der kan definere ordet "teknik" ?
>
> Og hvad menes der helt konkret når en fodbolspiller har "teknik".
Du denne sammenhæng må teknik anses for at være et mål for hvor teknisk
dygtig spilleren er. Alså et måle stok for hvor god han er. Men kan jo også
sige at en godboldspiller har en dårlig teknik, der ved må han anses at
ligge i bunden af den målestok der hedder "Teknik". I stedet for at sige at
en spiller har teknik, burde vi nok sige at han har en god teknig, for alle
har vel en eller anden gard af teknik.
Det rigtige (men meningsmæssigt det samme) ville efter min mening være
"Fodboldspilleren er teknisk dygtig" Alså er fodboldsspilleren teknik(det
kunne evt være bold håndtering, taktisk kunnen eller løbe stil) i den gode
ende af målestokken.
Hvis man ser sort/hvidt på det må det være forkert at sige at en
fodboldspiller ingen teknik har, for det man virkelig mener er at han har en
dårlig teknik.

Jeg må nok lige påpege at det jeg lige har skrevet er MIN opfattelse af
talemåden, og ikke noget jeg at hapset fra en lærebog!
Mvh
Anders Lund

Fra : Fie & Erik

Dato : 19-12-01 20:04

Teknik = Spillerens evne til at få bolden til at tè sig efter hensigten.
God teknik => Kroppen (og dermed bolden) gør det som spilleren havde tænkt
sig at den skulle gøre
Dårlig teknik => Kroppen (og dermed bolden) gør noget andet end spilleren
havde tænkt sig.
Ingen teknik : Spilleren er lam

Derudover kan der være tale om at have evnen til at virke overbevisende i
kropsfinter => Direkte implicerede modspillere tér sig efter spillerens
hensigt.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-12-01 05:43

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote in message

> Nogen der kan definere ordet "teknik" ?

1. Den måde som noget gøres på, og som kræver viden og erfaring.
2. Brug af maskiner, elektronik o.l. til at udføre arbejde

Niels