WINS - Problemer
Fra : Trelane

Dato : 17-12-01 20:12

Hej alle

Jeg arbejder i øjeblikket på at opgradere netværksservere fra NT 4.0 til
Win2000 AS. Jeg har sat en maskine op med DHCP og WINS, og har fået DHCP´en
til at virke fint(gateway, dns, wins etc). Derimod kan jeg ikke få WINS´en
til at virke. Netværket består af to segmenter -> 192.168.5.x og
192.168.6.x. Når en maskine booter op kan den kun se computerne indenfor sit
eget segment, men ikke på det andet segment. Hvordan får jeg de to segmenter
til at "se" hinanden ?

Trelane

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-12-01 20:32

Trelane wrote:

> [...]
>eget segment, men ikke på det andet segment. Hvordan får jeg de to segmenter

For det første skal du have en WINS-server på hvert segment og for det
andet skal du sætte en router op imellem de to segmenter/subnet.

For det tredje, for at kunne køre DHCP på hele netværket, skal du sætte
en DHCP-relay agent på det segment, hvor DHCP-serveren ikke er.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-01 00:30

On 17 Dec 2001 19:31:54 GMT, Christian Andersen
<m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

> For det første skal du have en WINS-server på hvert segment og for det
> andet skal du sætte en router op imellem de to segmenter/subnet.

Man behøver ikke en WINS-server på hvert segment. En central
WINS-server er tilstrækkeligt for et routet netværk (men man vil
naturligvis oftest foretrække to af redundanshensyn).

> For det tredje, for at kunne køre DHCP på hele netværket, skal du sætte
> en DHCP-relay agent på det segment, hvor DHCP-serveren ikke er.

.... og det kan ofte være routeren.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-12-01 21:30

Trelane wrote:

>Hvordan får jeg de to segmenter til at "se" hinanden ?

Svar mig venligst ikke i email.

>Der er allerede en router imellem de to segmenter, og DHCP-relayet
>virker fint på det andet subnet.
>Det sjove er at der kun har været én WINS server tidligere med ip
>192.168.5.10, der har klaret opgaven.
>Jeg ved ikke mine levende råd.

Du siger du er ved opgradere til Win2K. Har du en DNS-server på
netværket og virker den? Win2000 Active Direcotry kører på DNS.