Print og download af blanket på hjemmeside
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-12-01 17:38

På adressen http://www.dyrevelfaerd.dk skal jeg lave det nemt for så
mange som muligt at udskrive en blanket til underskriftsindsamling.

Jeg vil derfor lave 3 muligheder:
1. Print direkte fra hjemmesiden
2. Download af Word-fil
3. Download af PDF-fil

Det jeg har lavet nu, duer ikke af følgende årsager:

1. Browseren udskriver header/footer på A4-siden og sætter en margin
2. og 3. Programmerne åbnes med filerne. Det skal de ikke. Brugeren
skal kunne *downloade* filerne.

Er der nogen der gider at kigge?

Problemet findes et lille stykke nede på siden i afsnittet "Vi har
alle et ansvar".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-12-01 17:53

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
> På adressen http://www.dyrevelfaerd.dk skal jeg lave det nemt for så
> mange som muligt at udskrive en blanket til underskriftsindsamling.

> [...]
[SNIP]
> skal kunne *downloade* filerne.

Dit problem er, at de indstillinger der for dig er upraktiske er lokale
indstillinger. Dem kan du ikke gøre noget ved. Dit eneste alternativ er at
zippe word og pdf filen, hvis de ikke må åbne i browseren. Udskrivning af
html dokumenter vil altid give header/fooder, medmindre brugeren selv går
ind i opsætningsindstillingerne for printning.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-12-01 18:01

On Mon, 17 Dec 2001 17:53:19 +0100, Kasper Kyndsberg wrote:

> [...]
>html dokumenter vil altid give header/fooder, medmindre brugeren selv går
>ind i opsætningsindstillingerne for printning.

Okay, det er altså det bedste jeg kan gøre for lægmand? Er det godt
nok, synes du/I, eller kan det gøres smartere og/eller bør der være
flere muligheder? Man skal jo regne med, at en del af dem der ønsker
at printe siden ud, ikke har en dyt forstand på andet end at klikke på
det der er med blå understregning og der ud over overlader det med
"computeren" til sønnen i huset.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-12-01 18:17

> [...]
> at printe siden ud, ikke har en dyt forstand på andet end at klikke på
> det der er med blå understregning og der ud over overlader det med

Jeg synes du skulle lade det være som det er, for at være ærlig. Det ser jo
rigtig fint ud.

Det er ikke særlig svært at sige "Gem Som" i hverken Acrobat Reader eller i
MS Word.

Og de, der måtte printe ud fra hjemmesiden - hvilket problem skulle der være
i, at der står, hvor blanketten er printet ud fra, og hvad tid den gjorde
det?

Jeg forstår godt dit ønske, og det kan også godt lade sig gøre at sende en
header der gør, IE vil spørge om man ønsker at "Gemme som". Men processen er
meget kompliceret (Tror nok det var Peter Brodersen der engang beskrev
processen), og jeg synes ikke man skal bruge så meget krudt på noget der i
bund og grund virker.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-12-01 19:10

On Mon, 17 Dec 2001 18:16:40 +0100, Kasper Kyndsberg wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
[klip]

> [...]
>rigtig fint ud.
>
>Det er ikke særlig svært at sige "Gem Som" i hverken Acrobat Reader eller i

Bueno, jeg har tilføjet en forklaring, så nu skulle alle vist kunne
deltage

Venlig hilsen og tak
Kurt Hansen

Fra : Ziggi

Dato : 17-12-01 19:54

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
> at

hej har du overvejet at lave en version af den side du vil printe ud som en
gif fil og bruge et lille java script til at printe den ud. scriptet kan
findet på
www.script.dk Hilsen Ziggi

> [...]
> meget kompliceret (Tror nok det var Peter Brodersen der engang beskrev
> processen), og jeg synes ikke man skal bruge så meget krudt på noget der i

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-12-01 20:31

"Ziggi" <info@ziggi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> gif fil og bruge et lille java script til at printe den ud. scriptet kan

Det har han rent faktisk gjort, hvis du går ind på siden og kigger efter:
http://www.dyrevelfaerd.dk/u-blanket.html. Det vil dog under ingen
omstændigheder gøre nogen forskel i forhold til når han udskriver siden...

Men, rent personligt ville jeg nok have valgt at lave et udskrifts css i
stedet.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Andreas

Dato : 18-12-01 03:44

> [...]
>
> --
> /Kasper
> Anders Fogh - Han er go' (nej han er ikke)

Man kan vist lave en print actionscripting ting med flash der gør at folk der
ser noget kan printe det ud uden noget tjams og alt muligt hurlumhej. Kan
ikke lige huske hvodden det er det virker men der er vist en tutor til det på
www.flashkit.com (en af de bedste flash sider imho) :)
MVH
Andreas