KT7Raid + Ny bios = Høj CPU temp?
Fra : Neo.dk

Dato : 17-12-01 14:55

Hej alle

Jeg Har lige opdateret BIOS i mit KT7Raid til "KT764.exe" fra abit.
Men efterfølgende steg min CPU temperatur fra ca 39 til 50 grader (idle)
Er der nogen der ved om dette kan være rigtigt ??
Det skal siges at samtidigt installerede jeg WinXP Pro og satte mine 2 stk.
Quantum 20Gb HD i Raid 0

Før:

Win98se
AMD T-B 1,2G
G2 64Mb Pro
2 x 20Gb Quantum HD
1 x 6Gb Fireball
1 x Brænder
1 x DVD
512 Mb Ram
SB Live
CPU Temp IDLE = 39 grader (ca)

Efter :

WinXP
AMD T-B 1,2G
G2 64Mb Pro
2 x 20Gb Quantum i RAID 0
1 x 60G Maxtor D740X 60Gb
1 x Brænder
1 x DVD
768Mb Ram
SB Live
CPU temp IDLE = 50 grader (ca)

Temperatur er målt med Via Hardware Monitor 2.04 i begge operativsystemer

..... og nu hvor jeg er så godt i gang .... kan nogen fortælle mig hvorfor
jeg ikke kan "stoppe" mine RAID diske i strømstyring ?
XP vil gerne slukke skærm og og i standby .... men ikke stoppe diske !

Med venlig hilsen

Neo.dk

Fra : Neo.dk

Dato : 17-12-01 14:59

P.s måske skal jeg lige nævne at CPU Cooler er en GlobalWin FOP32 og den
gamle BIOS var KT7WZ

Mvh Neo.dk

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 17-12-01 17:16

> P.s måske skal jeg lige nævne at CPU Cooler er en GlobalWin FOP32 og den
> gamle BIOS var KT7WZ

Den nye bios har lukket for een eller anden strømbesparende funktion
(kan ikke lige huske navnet, vist nok ACPI HALT) og det gør at din cpu
bliver varmere. Dette blev gjort pga stabilitetsproblemer hvis man
havde en 1.4GHz TB cpu på bundkortet eller chipsettet er KT133A.

Eftersom du ikke er ramt af det problem, kan du godt få din tidligere
temperatur frem igen. Jeg vil anbefale at du kigger ind på
http://go.to/kt7faq for at finde yderligere læsning om problemet og en løsning.

Det skal siges jeg har prøvet at slå strømbesparelsen til igen men min
pc bliver ustabil (fryser efter et tilfældigt stykke tid, 1-24
timer). Min cpu temperatur falders ellers fra omkring 44 grader til 30
grader. Surt jeg ikke kan spare den strøm. Cpuen kan jo fint klare den
forhøjede temperatur...

mvh Bernhard

Fra : Neo_dk

Dato : 17-12-01 19:51

> [...]
> timer). Min cpu temperatur falders ellers fra omkring 44 grader til 30
> grader. Surt jeg ikke kan spare den strøm. Cpuen kan jo fint klare den

Hej Bernhard !

Tak for dit svar. Du har fuldstændig ret !!
På denne link er forklaringen på problemet
http://www.viahardware.com/faq/kt7/faqheatsinks.html
(nederst på siden)

God Jul !

Mvh Neo.dk

P.s. Hvilken CPU bruger du ?

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 18-12-01 13:55

> [...]

> Hej Bernhard !

> Tak for dit svar. Du har fuldstændig ret !!
> På denne link er forklaringen på problemet

1.4GHz TB på KT133 (FSB100). Desværre fryser min pc hvis jeg slår ACPI
HALT til igen. Jeg antager at min strømforsyning ikke kan klare det
pludselige skift fra idle til fuld load hele tiden. Det er ellers en
300w AMD godkendt... øv øv

Det virkede fint med min gamle Duron600@800, men den slugte også en
del mindre strøm.

Jeg har dog ikke opgivet helt endnu.

Skal prøve at sænke Vcore lidt mere og andre bios tweaks. Måske
lykkedes det til sidst

mvh Bernhard

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-12-01 21:16

> Det skal siges jeg har prøvet at slå strømbesparelsen til igen men min
> pc bliver ustabil (fryser efter et tilfældigt stykke tid, 1-24
> timer).

Og ved mig er det helt omvendt. Da jeg opgradere bios'en steg tempen, og
min computer blev ustabil. Den kom ellers aldrig over 55C. Men gik
alligevel ned efter 3-8timer Så hentede jeg programmet VCOOL som
indsætter ACPI halt, og vupti faldt min temp og min PC blev stabil igen.
Jeg mistænker min AOPEN 300W strøm forsyning for at være for "BILLIG".
Selvom den er AMD godkendt.

Hilsen Mikkel

Fra : Neo_dk

Dato : 17-12-01 21:57

> [...]
> indsætter ACPI halt, og vupti faldt min temp og min PC blev stabil igen.
> Jeg mistænker min AOPEN 300W strøm forsyning for at være for "BILLIG".

Hej Mikkel

Jeg har selv forsøgt mig med et par forskellige 300W PS, men min maskine
kunne ikke køre med nogen af dem !
Jeg bruger stadig Min gode gamle SevenTeam 235W ... den klarer "alt" også
det som 300W'erne ikke kunne !

- Neo.dk

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 18-12-01 13:59

> [...]
> igen.

> Jeg mistænker min AOPEN 300W strøm forsyning for at være for

Det lyder i hvert fald som et eller andet bliver overbelastet når du
ikke sætter cpuen i idle mode. Der er vel 3 ting som kan være
problemet her:

1. CPU bliver for varm (er den overclocked?). 55 grader burde ikke
gøre den ustabil.
2. Bundkort kan ikke klare spændingsreguleringen ordentligt
(overbelastede effekttransistorer og/eller for få af dem).
3. Strømforsyningen bliver overbelastet.

mvh Bernhard