Lillepot--hjælp!!
Fra : Lene

Dato : 17-12-01 12:04

Hejsa, alle I herlige misseelskere!

Lillepot (lille hunmis- ca. 2½ md. gammel) er så forfærdeligt forkølet! Hun
er virkelig stoppet vildt i næsen, når hun trækker vejret lyder det besværet
og man kan høre slimen køre voldsomt frem og tilbage.
Jeg er så bange for at det skal sætte sig til lungebetændelse, som det
gjorde med en ad mine andre små missebørn. Hende måtte vi sende til de evige
jagtmarker under gråd og tænders gnidslen fra min side.

Hvad gør jeg??? Har I ikke et hjemmestrikket råd til mig? Da det jo ikke er
betændelse (endnu) er penicillin nok ikke lige det.

Vær søde at hjælpe mig hvis I kan, jeg er altså panisk lige nu!!

Kærlig hilsen Lene, Vol au vent og alle de andre.

Fra : Denise

Dato : 17-12-01 12:59

Hej Lene
Jeg har desværre ikke andet råd, end det jeg selv ville gøre, nemlig ringe
og
spørge dyrlægen.
Hilsen Denise

Fra : S.J & L.T.

Dato : 17-12-01 14:18

Hejsa Lene.

Kontakt dyrlægen hurtigs muligt. Dét du beskriver kan sagtens være
symptomerne på en katteinfluenza; og den skulle du (i så tilfælde) gerne få
behandlet i tide. Min gamle hankat på snart 12 har fået penicilin 2 gange i
sit liv; og begge gange var mod forkølelse/influenxa; hvoraf han den ene
gang, ikke havde nær så slemme symptomer, som du beskriver hos Lillepot. Den
anden gang -for et par måneder siden- var da vi "fik" en ny lille killling,
Buko, som var snottet. I løbet af 2 dage havde Roquefort også fået det; og
han blev ligeså snøvlet, som du beskriver det...
Du må hellere slå et smut omkring dyrlægen! Når forkølelsen er 'drevet over'
vil en vaccine kunne hjælpe katten til at undgå fremtidige
'katte-influenza'er' m.m. (

Med Venlig Hilsen
Linda

Fra : Lene

Dato : 17-12-01 16:46

Tusind tak for Jeres råd. Hvor er det dejligt at kunne skrive til Jer og få
svar.

Glædelig Jul fra Lene, Vol au Vent, Lillepot & alle de andre

Fra : Leif

Dato : 18-12-01 11:23

Hej Lene

Jeg vil også sige som de andre kontakt dyrlægen, da det er en lille killing
endnu og gerne skulle have rigtig mange år foran sig endnu.
Vi har også det samme problem med en af vores katte, og da bruger vi natur
medicin, det hedder Echinaforce eller kan du også bruge Echinamin det kan du
få i en helse butik, vi tager en sprøjte og fylder 3-4 dråber i et glas med
ca. 5 ml. vand i og herefter en sprøjte med RENT vand, da der er sprit i og
smager ikke særligt godt, lige for at få en anden smag i munden på katten,
men den er også efterhånden 11 år, og det klarer udmærket hendes "snottur".
Det er et natur middel til mennesker, men kan også bruges på dyr med gode
resultater.
Du kan også prøve og give den noget der hedder Anima-strath, naturligt
styrkende fodertilskud, det gives enten ved og blande det i vandet eller
foderet, vores drikker det rent gennem en pipette, det er vitamin tilskud i
flydende form, det er vores helt vild med og det er specielt lavet til dyr,
og vi har kun haft gode erfaringer med det, det fåes også i helsebutikken.

Med kattevenlig hilsen og håb om snarlig rask melding af "snotsakken"
Leif

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-12-01 23:50

Hej Lene

du bliver altså nødt til at gå til dyrlægen.

Fortæl os hvordan det går

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lene

Dato : 19-12-01 01:06

Hejsa igen

Har kontaktet en holistisk dyrlæge ang. Lillepot. Ligesom vores
"almindelige" dyrlæge siger, er det katteinfluenza hun har.
Får i morgen tilsendt "Cat Flu" i d.30, som er en vaccine mod influenza hos
katte.
Det bruges både som forebyggende og til behandling af katteinfluenza. Jeg må
forklare, at Lillepot er en af de vilde killinger her fra havnen i Skive.
Hun er inde hos os hele dagen (under brændeovnen naturligvis)! Så altså,
mere vild er hun ikke. Men jeg kan absolut ikke få lov til at komme nærmere
end 20 cm. fra hendes yndige næse, så stikker hun af. Jeg fik det råd fra
den holistiske læge, at jeg kunne fylde en engangssprøjte med lidt vand og 2
dråber af vaccinen, og så sprøjte det på hende (så nær munden, som jeg kan
komme til). Så vil hun slikke det i sig.
Jeg er utroligt spændt på, hvordan det skal gå. Lægen siger, at det hjælper
lynhurtigt, og det håber jeg sandelig også på. Hvis jeg skulle have hende
til en almindelig dyrlæge for at få hende vaccineret, er jeg bange for at
hun ville gå fra forstanden- hun er altså speciel. Hun er cremefarvet og har
blå øjne og er rigtig nuttet. De sidste par dage har vi klaret den med
udtræk af thymus, som styrker immunforsvaret temmelig meget, men hun skal
altså have den vaccine! Det var skrækkeligt at se den anden lille killing dø
af det (hun fik lungebetændelse og penicillin hjalp ikke). Nå, det blev en
lidt lang fortælling om Lillepot. Jeg skriver og fortæller om det videre
forløb.
Hilsner fra Lene, Vol au Vent og alle de andre

Fra : Gitte

Dato : 19-12-01 09:35

Dejligt at høre, at du hjælper en forvildet killing. Da du nu skriver,
at det er en af havnemisserne, så tænkte jeg, at det måske kunne være
interessant for menneskene på havnen, at man i samarbejde med Kattens
Værn (eller Inges Kattehjem, tror jeg) kan få kattene "forvandlet" til
genudsætningskatte. Dvs. at man for en minimal selvbetaling kan få
kattene indfanget, kastreret og vaccineret og genudsat, og på den måde
undgår man, at kattene formerer sig uhæmmet og vaccinen sikrer imod
smitte med katteinfluensa osv. Hvis kattene ikke konstant skal avle
killinger (det slider enormt meget på hunkattene) har de også mere
overskud til musefangst, og i det hele taget er vaccinen ikke at kimse
ad. Det er synd at så mange forvildede katte hvert år skal krepere af
katteinfluensa og andre vira.
Jeg ved, at man på en anden havn her i landet har brugt tilbuddet (jeg
kan så ikke huske huske om det var KV eller Inges kattehjem) og at
kattene der har fået en bedre livskvalitet. Lige i øjeblikket kan jeg
dog ikke i rodet her finde mine medlemsblade :- /
Held og lykke til Lillepot, og tak til dig for at du bekymrer dig om
kattene
-Gitte

PS: Findes der også en Gammelpot blandt misserne på havnen

Fra : S.J & L.T.

Dato : 19-12-01 11:10

Ja, nu fortæller jeg godtnok en helt masse om vores egen situation; men du
vil sikkert kunne bruge det til at overveje om genudsætningsprogrammet kunne
være noget for dig -altså havnemisserne:

Prisen pr. genudsætningskat er 500 kroner. Men bliver katten også
sygdomstestet for det ene og det andet, neutraliseret, øretatoveret og
vaccineret.

Jeg ved ikke hvor meget man sparer ca., da det er årevis siden jeg har haft
en kat til neutralisering (men nu er det snart Bukos tur, hihi).

Afhængig af hvor mange katte det drejer sig om, kan du få din dyrlæge til at
tage stilling til det; og så kan du bare 'indfange' misserne og indlevere
dem hos dyrlægen.

Vi har købt en gård; hvor der 'medfølger' IHVERTFALD tre katte, som bor
udenfor/ovre i stalden. Jeg lovede den tidligere ejer at passe på dem; og
det vil jeg selvfølgelig gøre. Jeg fik indtryk af at de var tamme og kælne,
efter at have hørt malende ord om dem (folk gør jo meget for at 'sælge
varen'); men jeg vil nærmere beskrive det som 'de snuser rundt i nærheden'
hvis der nu skulle falde noget mad af. Der er to hankatte og en killing: men
jeg har også set tre andre katte (der alle ser meget gamle ud) sidde sammen
med dem, når jeg har været forbi i forbindelse med handelen.

De har fået kastet madrester ud på trappen hver dag; og vi vil selvfølgelig
fortsætte med at fodre dem når vi overtager gården d. 1/1 (dog på en anden
måde: læs RENE madskåle , vandskåle, 'kattesenge' i stalden m.m.).

Jeg har dog allerede talt med min dyrlæge, som syntes at
genudsætningsprogrammet vil være en alletiders ting for de misser der er
derude. Hun sagde at jeg skulle prøve at fange dem; og så bare komme op med
dem når det lykkedes.

Den ene hankat og den lille killing virker mere modige end de andre; så jeg
håber at vi med tiden bliver 'dus' og kan kæle lidt. Min egen lille Buko vil
ihvertfald nyde godt af lidt jævnaldrene selskab; for der er grænser for,
hvor hurtigt og hvor længe, gamle Roquefort gidder at piske rundt efter ham,
når de leger sammen.

Ihvertfald syntes dyrlægen at det genudsætning var det bedste alternativ;
fordi udendørskattene ville være med til at holde nabolagets katte væk og
ikke mindst mus og rotter. Dyrlægen syntes også at det ville være godt hvis
vi kunne få gjort en rigtig tamkat ud af den lille killing med tiden; så den
kunne flytte ind med os i huset; fordi Buko er så afhængig af Rokke; der jo
ikke holder for evigt (der er jo over 11 års aldersforskel).

Hvis kattene er sygdomsbærere af alvorlige sygdomme vil de blive aflivet;
men så er vi alle også på den sikre side. Mine to katte er godtnok
vaccineret, og er indenfor det meste af dagen; men der kan jo være en risko
alligevel....

Jeg skal nok melde tilbage her i gruppen, når vi har overtaget gården og
fået gjort status over, hvor mange misser der følger med som det løse... Vi
vil ikke rippe op i det med den nuværende ejer; da vi tydeligvis har et
meget forskelligt syn på, hvordan man holder dyr -eller i det mindste
forhindrer 'tilholdsdyr' i at formere sig, bære sygdom osv... Nu er der kun
14 dage til

Så kattene behøver altså ikke at være de rene vilddyr, der flår hånden af
dig, hvis du nærmer dig; for at komme under betegnelsen som en aktuel
genudsætningskat; men alligevel er det katte som ikke er vant til
menneskelig kontakt -eller ihvertfald måske kun i forbindelse med fodring;
og som holder til i området.

Havnemisserne vil sikkert kunne komme ind under sådan en aftale; og så vil i
også kunne kontrolere bestanden bedre; for ellers kan én kat hurtig blive
til mange (eller rettere sagt: kan to katte blive til mange ).

MVH Linda