Lidt hjælp søges ;-)
Fra : Finn Jensen

Dato : 17-12-01 12:03

Hejsa,

Jeg er total grøn hvad angår php men jeg forsøger da

Jeg ville gerne lave en form som kan udfyldes og så gemmes input på en side.

Men jeg mangler lidt hjælp for at komme videre.

Jeg har fundet ud af at jeg skal bruge :
<form method="POST" action="<?php echo($PHP_SELF)?>"> . Er dette korrekt ?

Det jeg så gerne ville var at tage input fra <input type="text"
name="fromText" size="35"> og ligge over på en ny side.

Det forsøger jeg med ved hjælp af

$input_info = xxxxxx (her går jeg i stå)

$fp = fopen("/www/log/log.html", "a");
fputs($fp, "·*******

Men så går jeg lidt i stå for hvad skal "fromText" hedde ??

Hvis jeg skriver $input_info = $REMOTE_HOST; - så er det OK, men jeg
efterlyser noget i stedet for $REMOTE_HOST, således at input bliver det som
står i "fromText"

Any clue ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 17-12-01 12:07

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> Jeg har fundet ud af at jeg skal bruge :
> <form method="POST" action="<?php echo($PHP_SELF)?>"> . Er dette korrekt ?

Joh det er vidst fjong.

> Det jeg så gerne ville var at tage input fra <input type="text"
> name="fromText" size="35"> og ligge over på en ny side.

Hvis du vil hente værdien af textfeltet "fromText" og printe det på skærmen
skriver du blot.

<?
echo $fromText;
?>

sæt blot et $ foran det du har navngivet dit/dine felter med så er indholdet
indlæs i php.

/Thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-12-01 12:22

"Thomas Nielsen" <thomas@websup.dk> skrev i en meddelelse

Det kan man vist kalde _hurtig_ hjælp

> sæt blot et $ foran det du har navngivet dit/dine felter med så er
indholdet
> indlæs i php.

Jeps...så virker det )

Ehmm....Psss...hvordan sender jeg brugeren videre til en ny side når der er
trykket på Send knappen ? ))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 17-12-01 13:25

> Ehmm....Psss...hvordan sender jeg brugeren videre til en ny side når der
er
> trykket på Send knappen ? ))

du kan altid sende en bruger videre til en anden side hvis du ikke har lavet
noget output på denne måde

<?
header ("Location: den_side_han_skal_til.php");
?>

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-12-01 13:55

> [...]
> noget output på denne måde
>
> <?
> header ("Location: den_side_han_skal_til.php");

Den forstod jeg ikke rigtig.

Hvis jeg skriver:
header ("Location: tak.php"); så ryger jeg direkte til tak.php men det skal
jeg ikke før der bliver trykket på Send knappen

Det som man kan gøre med FormMail (Matt´s) er at bruge
<input type="hidden" name="redirect" value="denneside.html">

Men hvordan kan dette bruges i php ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 17-12-01 14:16

> Hvis jeg skriver:
> header ("Location: tak.php"); så ryger jeg direkte til tak.php men det
skal
> jeg ikke før der bliver trykket på Send knappen

Ja for så sender den direkte videre.

> Det som man kan gøre med FormMail (Matt´s) er at bruge
> <input type="hidden" name="redirect" value="denneside.html">
> Men hvordan kan dette bruges i php ?

Ja men du poster også til samme script som du poster fra. Så skal der være
et eller andet i dit script som chekker om der er postet data med eller ej
før den sender videre.

Lyder lidt som om du trænger til lidt grundlæggende php viden besøg evt.
webcafe.dk, phpbuilder.dk, netcoders.dk mf.

det kunne se lidt sådan her ud?

<?

if (!$fromText)
{
echo '<form method="POST" action="<?php echo($PHP_SELF)?>">';
echo '<input type="text" name="fromText" size="35"><input
type="submit" value="send">';
echo '</form>';

}

if ($fromText)
{
//
// Her skriver du så alt det kode som skal behandle dine form data etc
gemme i en fil
//
$fp = fopen("/www/log/log.html", "a");
fputs($fp,$fromText);
fclose($fp);

header("Location: moaaar_jeg_er_faerdig.php");

}
?>

/Thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-12-01 14:39

> Ja men du poster også til samme script som du poster fra. Så skal der være
> et eller andet i dit script som chekker om der er postet data med eller ej
> før den sender videre.

Nej det er lige gyldig.

> Lyder lidt som om du trænger til lidt grundlæggende php viden besøg evt.
> webcafe.dk, phpbuilder.dk, netcoders.dk mf.

Jeg har være det men alt jeg kunne finde var at input blev bragt på en ny
side, men det jeg var ude efter var at input blev gemt på en side og bruger
en sendt videre til en anden side.

> det kunne se lidt sådan her ud?

Er stort set sådan den ser ud.
Jeg roder lidt videre med det. Måske det er lettere at input ender i en
mysql database. ?. Prøver lidt frem og tilbage.

Tak for din hjælp

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-12-01 14:41

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

ØV... http://www.phpbuilder.dk/ er lukket

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 18-12-01 23:27

> [...]

> Jeg har være det men alt jeg kunne finde var at input blev bragt på en ny
> side, men det jeg var ude efter var at input blev gemt på en side og

du kunne nu også bare printe "tak for din henvendelse, vi vil besvare den
snarest", når der er postet? Det er en del nemmere, for en nybegynder at
bruge end header();

ide

if($formtext){
du behandler det input bruger har submittet
og skriver "tak fætter"
}
else{
brugeren er på siden for første gang, så vi kaster input formen i hovedet på
ham.
}

læs det som hvis & ellers

der er også elseif, men gør dig selv den tjeneste at læse hele afsnittet
"language reference": http://www.dk.php.net/manual/en/langref.php

følger du dette slavisk er du bedre stillet til at lege med PHP, når du er
kommet til og med "control strucures". Functions er også rar at kunne, meget
simpelt er det f.eks. således:

function bold($text) {
return "<B>$text</B>";
}

print bold("denne tekst er i fed");

Det er et simpelt eksempel, men det er bare for at du forstår functions

Go´ fornøjelse

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-12-01 08:43

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev i en
meddelelse news:lpPT7.285$aS.34877@news010.worldonline.dk...

/Klip/

> Go´ fornøjelse

Tak

Jeg rodede med det forleden dag og af en eller anden grund var det nemmere
at gemme input i en mySQL database og sende brugeren videre til "Tak" siden
med header funktionen og sende indholdet af min form til min mail og
samtidig så muligheden for at kalde indholdet frem på en privat side.

Tja...er man nybegynder så kan man jo ligeså godt tage det på the hard way

btw, så huggede jeg lidt hist og hist men nu hvor jeg vil kalde indholdet af
databasen så gør jeg det med : $sql = "select id, navn, epost,
date_format(tid, '%e/%c %Y, %H:%i') as tiden, besked from prisliste order by
tid desc limit $start_nr, $antal_ad_gangen"; (huggede det fra webcafe ),
men jeg ville nu også godt kalde indholdet af databasen som hedder adresse
men hvor sætter jeg "adresse" ind i ovenstående ?. Det skal vel være i
$sql="select...............? men så vises det alligevel ikke ??.

Any clue?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 19-12-01 09:35

> [...]

> men hvor sætter jeg "adresse" ind i ovenstående ?. Det skal vel være i
> $sql="select...............? men så vises det alligevel ikke ??.

select id, adresse, navn,

hvis adresse ligger i tabellen prisliste(lyder som et mærkeligt sted at have
adresser

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-12-01 09:56

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev i en
meddelelse news:mrYT7.306$Zm5.58143@news000.worldonline.dk...

> select id, adresse, navn,

Takker.
Fandt lige noget som var nemmere:
$resultat = mysql_query("select * from prisliste");
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
echo "Navn: ".$raekke['navn'].
"Adresse: ".$raekke['adresse1'].
"By: ".$raekke['adresse2'].
"Land: ".$raekke['land']."<br>";

Men nu skal jeg så bare have fundet ud af at få det under hinanden i stedet
for på 1 linje

> hvis adresse ligger i tabellen prisliste(lyder som et mærkeligt sted at
have
> adresser

Ehmm .... jaah

--