Adgangskode
Fra : Henrik Kock

Dato : 17-12-01 09:28

Hvis jeg ønsker at kun "udvalgte" der er i besiddelse af et password skal
kunne se mit websted- hvordan gør jeg det ?
På forhånd tak
Henrik

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-12-01 13:17

Spørg din udbyder hvilke muligheder der er der hvor du er hostet.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-12-01 02:31

Henrik Kock wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Hvis jeg ønsker at kun "udvalgte" der er i besiddelse af et
> password skal kunne se mit websted- hvordan gør jeg det ?

Der er flere muligheder - her er 3:

1) Javascript
http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/

2) ASP
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp#password

3) .htaccess
http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/002/da002.php3

Kig lidt på dem - og spørg hvis du er i tvivl om noget.

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas

Dato : 18-12-01 23:08

On Tue, 18 Dec 2001 01:31:25 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Der er flere muligheder - her er 3:
>
>1) Javascript
>http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/

Hmm, det ser interessant ud men, jeg kan ikke ud fra koden se, hvor det er
defineret hvor man lander, ved at indtaste et korrekt login og password?

Men det kommer måske af sig selv? Ved at sammensætte login f.eks soda og
password vand får man ordet sodavand!
Hvis der i domænet findes en side med samme navn som login og password, bliver
man automatisk sendt derhen. Som i ovenstående tilfælde til
http://www.etdomæne.dk/sodavand.htm har jeg fat i det rigtige her?

Isåfald er det jo egentlig ret smart - for de eksempler jeg tidligere er stødt
på var ikke så heldige. I et script var login og password defineret i
sourcekoden til selve scriptet og det er jo offentligt, hvis man gider kigge
efter det.

Men hvad så hvis nogen logger på med login og password, der ikke matcher en side
på domænet med det pågældende navn - får de så en....hedder det ikke noget med
404 eller, kan man eventuelt route dem videre til en errorside - det kræver
sikkert at scriptet rettet til, men der står jeg altså af for jeg er ikke just
erfaren udi javascriptets forunderlige verden. Så et relevant hint vil være
meget velkomment

--
Med Venlig Hilsen
Andreas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-12-01 00:12

Tue, 18 Dec 2001 23:07:40 +0100, skrev Andreas <nej@tak.dk>:

> [...]
>på domænet med det pågældende navn - får de så en....hedder det ikke noget med
>404 eller, kan man eventuelt route dem videre til en errorside

Du vil få en 404, skal du kunne sende dem videre til en anden
side ved forkert password, så skal det gøres serverside, asp
eller php.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Andreas

Dato : 19-12-01 02:46

On Wed, 19 Dec 2001 00:12:13 +0100, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk>
wrote:

>Tue, 18 Dec 2001 23:07:40 +0100, skrev Andreas <nej@tak.dk>:

<.....>--

>Du vil få en 404, skal du kunne sende dem videre til en anden
>side ved forkert password, så skal det gøres serverside, asp
>eller php.
Er det virkelig rigtigt? Ikke at jeg ikke tror dig men, det ville være bedre for
indtrykket af sitet om man, blev gelejdet over til en errorside med besked, om
at der var indtastet forkert login og eller password.

Kan det virkelig ikke laves i et script på en eller anden måde - det er nemlig
den eneste mulighed jeg har, for at få det til at køre sådan, som mit nuværende
hotel er.

Der er "kun" standard cgi til formmail og tæller og ikke en s*** andet. Fint nok
til daglig, men ligenu mangler jeg desværre den mulighed for at route folk
videre, hvis ikke de indtaster et login og password der når de slås sammen,
matcher en given .htm side på mit site, som er det det ellers fortrinlige script
lægger op til.

Anyone.......................?

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-12-01 08:09

Wed, 19 Dec 2001 02:45:52 +0100, skrev Andreas <nej@tak.dk>:

>Er det virkelig rigtigt? Ikke at jeg ikke tror dig men, det ville være bedre for
>indtrykket af sitet om man, blev gelejdet over til en errorside med besked, om
>at der var indtastet forkert login og eller password.

Hvordan skal et javascript kunne se, at der bliver indtastet
forkerte oplysninger?

Det javascriptet gør, er at den videresender brugeren til en
side, som eksisterer og eksisterer siden ikke, så får du en 404.

Skal et javascript kunne gøre det, så skal username/password stå
i scriptet.