Brune æg smitter af
Fra : Emil

Dato : 17-12-01 04:12

Hej

Her til morgen tabte skallen på mit blødkogte æg mere end
halvdelen af den brune farve, mens jeg tempererede det kogte,
varme æg under en kold vandstråle.

DET har jeg aldrig oplevet før. Jeg troede at den brune farve var
indlejret og/eller bundet i skallens kalk.

Er dette en naturlig opførsel, eller er æggene farvet kunstigt?

m.v.h. Emil

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 17-12-01 10:44

Emil wrote:

> DET har jeg aldrig oplevet før. Jeg troede at den brune farve var
> indlejret og/eller bundet i skallens kalk.
>
> Er dette en naturlig opførsel, eller er æggene farvet kunstigt?

Jeg gætter på at æggene er farvede. Så er spørgsmålet bare om det er
øko-farve eller ej

Mere kontant: Kan vi få at vide hvem der er producent/leverandør?

Ib Therkelsen

Fra : Emil

Dato : 17-12-01 13:42

On Mon, 17 Dec 2001 10:43:34 +0100, Ib Therkelsen wrote:

>Jeg gætter på at æggene er farvede. Så er spørgsmålet bare om det er
>øko-farve eller ej

Det var også mit gæt, men jeg vil hellere have viden.

Som indicier for at de *ikke* er farvede, fandt jeg et lille dun
på et æg, og lidt hønselort på et andet.
Producenterne må ikke vaske æggene, da det ødelægger den
beskyttende overflade på skallen.

SHJV tilføres evt. farve gennem foderet; men det overrasker mig
at/hvis det kan vaskes (delvist) af ægget. Overdosering?

>Mere kontant: Kan vi få at vide hvem der er producent/leverandør?

Jeg synes det først skal afklares om det har en naturlig
årsag/forklaring, inden jeg putter dem i gabestokken.

m.v.h. Emil

Fra : Lars Spicker Olesen

Dato : 17-12-01 15:18

Emil wrote:

> SHJV tilføres evt. farve gennem foderet; men det overrasker mig
> at/hvis det kan vaskes (delvist) af ægget. Overdosering?

hmm... SHJV ?????

Spicker

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 17-12-01 15:28

Så (H)vidt Jeg Ved måske :)

JS

Fra : E

Dato : 18-12-01 13:40

Kunne man forestille sig, at det kolde vand aflejrer kalk på ægget, således
at det bliver lysere?

-Emil

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-12-01 16:00

Scripsit "E" <nospam@nospam.org>

> Kunne man forestille sig, at det kolde vand aflejrer kalk på ægget, således
> at det bliver lysere?

Hurtigt nok til at det kan ses? Det må være det hårdeste vand i byen.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-12-01 15:27

On Mon, 17 Dec 2001 15:18:02 +0100
Lars Spicker Olesen <spickers@worldonline.dk> wrote:

> hmm... SHJV ?????

Så Hudt jeg Visker - eller som andre ville sige det "SVJH"

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder