Png og web - Nu med udførlig forklaring!
Fra : Thomas H.

Dato : 17-12-01 00:16

http://www.thhe.dk/colortest.htm

Nogen der har en idé om, hvad der sker her!?
Jeg får grå hår i rø.. øh på hovedet af det
Og er der nogle, der via andre/ældre browsere, kan
opnår andre resultater?

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 17-12-01 00:59

Thomas H. wrote:

> Og er der nogle, der via andre/ældre browsere, kan
> opnår andre resultater?

Hej Thomas

Jeg aner ikke hvorfor det sker, men her er et par andre resultater:
Netscape 4.78 (og NS6.2): Alle er ens.
IE 6 : photoshop og paintshop7 er mørkere.
Opera 5.02 : paintshop4 for lys.
HotJava 3.0 : Alle er ens.
(alle browsere er til Windows).

Håber at det hjælper
Mvh
Morten

Fra : Thomas H.

Dato : 17-12-01 09:09

"Morten K. Hansen" <mkhansen@dalsbakkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Netscape 4.78 (og NS6.2): Alle er ens.
> IE 6 : photoshop og paintshop7 er mørkere.

Hm!! :o|
Utroligt at Netscape bare virker i alle versioner!
Men tak for research

Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-12-01 01:25

Thomas H. says in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://www.thhe.dk/colortest.htm
>
> Nogen der har en idé om, hvad der sker her!?

PNG kommer med gamma-correction som både IE4.0+, NN6.0+ og
Opera6.0+ understøtter. Paint Shop Pro understøtter ikke gamma-
correction, Photoshop 4.0 har problemer med det. Kombineret med
at browserne givetvis gætter forskelligt mht. din skærms
lysintensitet giver det en skøn forvirring.

Læs evt. mere på
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Thomas H.

Dato : 17-12-01 09:09

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at browserne givetvis gætter forskelligt mht. din skærms
> lysintensitet giver det en skøn forvirring.

Okey, ja jeg var næsten klar over, at det var noget gamma-halløj.
Men problemet er, at jeg ikke kan sætte eller ændre gammakorrektionen
nogle steder!
Og der er også ret stor forskel på filstørrelsen alt efter hvilket program
man
saver den i....

I øvrigt er det vidst nok PhotoShop 6.0 der er brugt.

Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-12-01 02:25

Thomas H. <thhe@sol.dk> skrev i en news:9vj9td$b60$1@sunsite.dk...

> http://www.thhe.dk/colortest.htm

Hvad sker der hvis du gemmer det hele i gif?

Jeg har også haft probelmer med png-formater og er gået
helt bort fra det - også fordi enkelte browsere slet ikke kan
læse dem. Prøv for eksempel www.html.dk i NN4 - alt andet
vises fint, men de små pile ude til venstre - uha!

De kunne lige så godt laves som gif. I dag fylder pilen 234 bytes,
i gif ville den fylde 70 bytes - det er jo kun i 2 farver - og jeg kan
slet ikke forstå at Jonas har valg png til formålet?

Der skal så lidt til at det bliver bagudkompatibelt
--
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 17-12-01 09:09

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke forstå at Jonas har valg png til formålet?
>
> Der skal så lidt til at det bliver bagudkompatibelt

Det er bare brandærgerligt, for det format er kanongodt !
Det fylder altså mindre end en gif, hvis man bruger under 256 farver,
og så kan man have flere farver endnu, hvilke er rart til lidt mere
avanceret bannere eller grafik, hvor man har store flader så jpg
ikke er særlig godt.
Jeg vil da fortsat bruge det til den slags, men i mit tilfællede, hvor
farven skal være helt rigtig, fordi den skal passe i baggrundsfarven,
dur det altså bare ikke så