Temperatur på XP 1800 samt rigtige MHZ ???~
Fra : Jan

Dato : 16-12-01 23:44

Hej

Jeg har lige købt en AMD XP 1800+ og en silverado køler.
Jeg har læst, at man sagtens kan køre med køleren på kun 6v - men så ligger
temp. på omkring 70 grader - når jeg sætter fuld speed på er den omkring 62
grader - er dette normalt eller hvad kan jeg køre.

Jeg har installeret et spil der også oplyser mig om mit system - her får jeg
at vide at det er en AMD Athlon 1150 mhz - hvorfor siger den ikke AMD Athlon
1800 XP eller 1500 mhz eller hvor der kraftig den nu rigtigt er.

Mvh

Jan

Fra : RaVe

Dato : 17-12-01 14:39

> [...]
62
> grader - er dette normalt eller hvad kan jeg køre.

Tjaa, min XP1800 ligger på cirka 55 grader ved full load med en Titan D5T...
Nu kender jeg ikke Silverado køleren særlig godt, men jeg ved den har sølv i
bunden.. Om man skal bruge kølepasta sammen med den køler er jeg ikke klar
over, men med 'almindelige' kølere sænker det måske temperaturen et par
grader.

> [...]
Athlon
> 1800 XP eller 1500 mhz eller hvor der kraftig den nu rigtigt er.

En XP1800 kører 1,533 GHz ved en FSB på 133, dvs en multiplier på 11,5
(1533/133=11,5).
Der lyder derfor som om du kører med en FSB på 100, altså 11,5*100=1150 MHz.
Alt efter hvilket bundkort du har kan du ændre dette i enten BIOSen eller
via jumpers/switches.

Mvh RaVe

Fra : Jan

Dato : 17-12-01 15:48

Hvor i bios skal man ændre det med 100 og 133 - jeg prøvede bare at ændre
til 133 så ville min maskine ikke starte op og jeg måtte cleare cmos.

Er der nogen der udførligt kan beskrive hvad jeg skal gøre ???

Mvh

Jan

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 17-12-01 15:59

"Jan" <jan@surfmail.dk> wrote in message
> Hvor i bios skal man ændre det med 100 og 133 - jeg prøvede bare at ændre
> til 133 så ville min maskine ikke starte op og jeg måtte cleare cmos.
>
> Er der nogen der udførligt kan beskrive hvad jeg skal gøre ???
Det kommer an på hvilket bundkort du har?

mvh
Lasse

Fra : Jan

Dato : 17-12-01 16:05

Mit Bundkort er et Microstar K7T266 Pro2 Ru.

Mvh
Jan

Fra : Thomas Jari

Dato : 17-12-01 18:25

> Hvor i bios skal man ændre det med 100 og 133 - jeg prøvede bare at
> ændre
> til 133 så ville min maskine ikke starte op og jeg måtte cleare cmos.

Hvor har du ændret det???

Det skal ændres i "Hardware Monitor Setup"/"CPU FSB Clock" Du kan kun skifte
mellem 100 og 133.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Jan

Dato : 17-12-01 19:23

Det har jeg gjort og derefter ville den slet ikke starte og dioderne på MSI
bundkortet indigerede at Processor er beskadiget og det er helt dødt.

Jeg har nu kommet bundkort og processor i en æske og skal returnede det til
SHG så vil de se på sagen - er meget spændt på hvad det ender med.

Mvh
Jan

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 17-12-01 20:40

In article <3c1d23c2$0$67494$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, jan@surfmail.dk
says...
> [...]
> temp. på omkring 70 grader - når jeg sætter fuld speed på er den omkring 62
> grader - er dette normalt eller hvad kan jeg køre.

70 grader, synes jeg personligt, er for meget, men det er en smagssag. I sidste
ende handler det om at computeren kører stabilt. Gør den ikke det, ja så er
bliver CPU'en for varm.

Du vil sikkert få en del ud af at gøre lidt ved udluftningen i kabinettet. Jeg
fik min CPU omkring 10 grader ned ved at lave et hul i siden af kabinettet og
montere en blæser der.

> Jeg har installeret et spil der også oplyser mig om mit system - her får jeg
> at vide at det er en AMD Athlon 1150 mhz - hvorfor siger den ikke AMD Athlon
> 1800 XP eller 1500 mhz eller hvor der kraftig den nu rigtigt er.

Regn med det, din BIOS rapporterer, når den starter op. Software er ikke altid
pålideligt, især ikke software, der ikke specifikt har til opgave at rapportere
CPU hastighed. Ældre software kan også fejltolke din informationer, det har til
rådighed og dermed rapportere et forkert resultat.

Du kan evt. DL WCPUID (http://cgi2.tky.3web.ne.jp/~nrklv/cgi-bin/softdl.cgi?
wcpu30d.exe), som er et program, der kan fortælle dig lidt om, hvor mange MHz
din CPU kører ved og lidt om FSB. Det rapporterer altid den rigtige hastighed
:)

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Jan

Dato : 19-12-01 20:39

Efter at have snakket med SHG, har jeg fået at vide, at jeg har fået knækket
en lille flig af processorkernen og derfor er den stået helt af.

SUrt sjov, men man skal ikke græde over spildt mælk.
Har nu bestilt en ny (dog kun en 1600 XP) da jeg er nød til at spare lidt på
budgettet nu.

Jan