Sort afleder varme bedre som fx. hvid ?
Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 16-12-01 22:17

Jeg har tit undret mig over, hvorfor køleprofiler i forstærkere og
computere, næsten altid er sort eloxideret eller sort malede. Nu er
det så kommet mig for ørene, at sorte overflader afleder varme bedre
som fx. hvide eller ubehandlede metaloverfalder gør det.
Forklaring udbedes - hvis muligt.

--

Mvh:

Rasmus.

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-01 22:55

Scripsit "Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk>

> [...]
> det så kommet mig for ørene, at sorte overflader afleder varme bedre
> som fx. hvide eller ubehandlede metaloverfalder gør det.

Pointen må være at gøre det let for kølepladen at udsende infrarød
stråling. En infrarød foton der opstår et sted i kølelegemet kan enten
ende med at vekselvirke med noget stof et andet sted i samme
kølelegeme (og så har den bare flyttet energi mellem de to steder)
eller også undslipper den til omgivelserne (og så har den bidraget til
kølingen).

Lovene for strålings udbredelse er symmetriske, så det er let for en
foton at slippe ud af kølepladen netop når det er let for en foton
at trænge ind i den og afsætte sin energi som varme. At man
overhovedet opnår køling, beror altså på at omgivelserne er koldere
end kølepladen.

Det vil sige at en blank overflade er mere varmeisolerende end en
matsort. (I tekniske anveldelser foregår den største del af
varmetransporten væk fra kølepladen vist ved direkte kontakt
med den omgivende luft (og dernæst konvektion), men der er jo ingen
grund til ikke også at udnytte hvad end man nu kan opnå af
strålekøling).

Man er altså interesseret i at pladens overflade er ureflekterende
i et bredt område af det infrarøde spektrum. I praksis medfører det
at man også får lav reflektion i den synlige del af spektret -
overfladen ses derfor som sort.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : Sven Nielsen

Dato : 17-12-01 10:14

On 16 Dec 2001 22:54:30 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>i et bredt område af det infrarøde spektrum. I praksis medfører det
>at man også får lav reflektion i den synlige del af spektret -

Jeg vil lige nævne, at hvid maling (i det synlige område) sagtens kan
være temmelig sort i det infrarøde område. De gælder f.eks.
radiatorlak.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 11:10

Scripsit Sven Nielsen <sven@SPAMMING_scientist.com>
> [...]

> Jeg vil lige nævne, at hvid maling (i det synlige område) sagtens kan
> være temmelig sort i det infrarøde område. De gælder f.eks.

Jeg konkluderer så at radiatorlak må være dyrere end at eloxere en
køleribbe sort i både infrarødt og synligt lys. (Der kan være æstetiske
grunde til at ønske sig lyse radiatorer i opholdsrum, men tekniske
køleribber er jo ofte omme på bagsiden af noget apparatur hvor ingen
alligevel kigger hen til dagligt).

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-12-01 23:17

On 16 Dec 2001 22:54:30 +0100
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Scripsit "Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk>

[snip]
> [...]
> i et bredt område af det infrarøde spektrum. I praksis medfører det
> at man også får lav reflektion i den synlige del af spektret -

Jeg troede faktisk at virkningen ville være omvendt, da sort jo netop
ville opfange endnu mere stråling end nogen anden "farve" og det derved
ville have mere vare at skulle af med.

Generelt så tror jeg at det med farven på kølepladerne mere er noget med
design og udseende end det er noget som helst med effektivitet at gøre.
f.eks. koster en blankemalieret kølerippe ofte mere end en sort (sort er
ofte noget af det billigste at få).

:wq
Kim schulz

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder

Fra : N/A

Dato : 17-12-01 10:13

Fra : N/A

Dato : 17-12-01 11:07

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 11:07

Scripsit Niels Holmgård Andersen <pbk409@bergsoe.dtu.dk>

> Som Henrik Makholm skriver

Hvem er han?

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Niels Holmgård Ander~

Dato : 17-12-01 11:33

> Hvem er han?

Ups - undskyld

   /Niels

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-12-01 23:42

> [...]
> det så kommet mig for ørene, at sorte overflader afleder varme bedre
> som fx. hvide eller ubehandlede metaloverfalder gør det.

De fleste CPU-kølere med blæser er faktisk ikke malet sort, men er
bare aluminium. I CPU-kølere sker den dominerende afkøling ikke
som stråling, derfor er farven underordnet. I (meget varme) passive
køleprofiler med (meget) stillestående luft er situationen muligvis en
anden.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 17-12-01 00:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev:

> De fleste CPU-kølere med blæser er faktisk ikke malet
> sort, men er bare aluminium.

Jo, hvis du køber kvali: Alpha, Zalman, mm. Intels egne original
køleprofiler er også matsorte med ru overflade.

> I CPU-kølere sker den dominerende afkøling ikke
> som stråling, derfor er farven underordnet.

Jeg tør ikke spå om, hvor stor procentdel strålevarmen udgør. Men
mange bække små...
Når der skal ledes knap 100W væk fra de ca. 2 CM2 en moderne CPU kerne
består af, så tror jeg alle kneb gælder og er vigtige.

Nu jeg tænker over det, så er de fleste brændeovne jo også mat sorte.
Gad vide, hvordan en hvid brændeovn ville varme ?

--
Venlig Hilsen: Rasmus.

Fra : Filip Larsen

Dato : 17-12-01 08:23

Rasmus A. Nielsen skrev

> Nu jeg tænker over det, så er de fleste brændeovne jo også mat sorte.
> Gad vide, hvordan en hvid brændeovn ville varme ?

Mon man kan her udlede noget af, at køleskabe er hvide ... :)

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-01 13:27

Filip Larsen skrev:

>Mon man kan her udlede noget af, at køleskabe er hvide ... :)

Man kan udlede at snavns lettest ses på en hvid overflade, og i
et køkken er (var?) hygiejnen i højsædet.

--
Bertel

Fra : Filip Larsen

Dato : 17-12-01 22:55

Bertel Lund Hansen skrev

> Man kan udlede at snavns lettest ses på en hvid overflade, og i
> et køkken er (var?) hygiejnen i højsædet.

Ak, min lille vits faldt vist til jorden. I fremtiden må jeg nok hellere
gøre mine smileys lidt større eller måske kun holde mig at lave mere
alvorlige indlæg. Svært valg ....

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Unbeliver

Dato : 17-12-01 21:45

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> wrote in message
> Rasmus A. Nielsen skrev

> Mon man kan her udlede noget af, at køleskabe er hvide ... :)

og hvis du kigger bagpå, er alle rørene og compressoren sorte.......

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 11:16

Scripsit "Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk>

> Nu jeg tænker over det, så er de fleste brændeovne jo også mat sorte.

Jeg tror mest det har med tradition at gøre. Er sådan nogen ikke
traditionelt fremstillet at støbejern - og er det ikke sort, hvis man
ikke gør noget specielt ved det?

Mine forældres brændeovn har luftkanaler omkring ildkammeret og er
beregnet til mest at varme ved konvektion. Det giver en mere jævn
varmefordeling i rummet. Men den er sort immervæk.

I gamle dage hed det en kakkelovn. Mon kaklerne var hvide?

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-12-01 13:20

> Jeg tør ikke spå om, hvor stor procentdel strålevarmen udgør. Men
> mange bække små...

Din køler stråler ikke 100W væk. Et sort lag maling ser måske pænt ud, men
nogen (målbar) effekt har det næppe.

> Når der skal ledes knap 100W væk fra de ca. 2 CM2 en moderne CPU kerne
> består af, så tror jeg alle kneb gælder og er vigtige.

Netop. Og eftersom mange moderne gode kølprofiler ikke er sorte, er dette
"kneb"
næppe af betydning. Derimod er der god fornuft i at have en kobberskive i
bunden af køleren for at få varmen transporteret væk fra den lille
CPU-kerne. Det har alle nyudviklede (gode) køleprofiler vist i dag.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 17-12-01 15:52

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev:

> Din køler stråler ikke 100W væk.

Det skriver jeg heller ikke.

> Netop. Og eftersom mange moderne gode
> kølprofiler ikke er sorte, er dette "kneb"
> næppe af betydning.

Er de ikke?
Hvor handler du PC kølere?
De billige skod kølere er som regel udført i skrabet, ekstruderet
aluminium, uden nogen form for efter behandling. De dyre og bedste
kølere er somregel sort sorte på oversiden og med kobberindlæg i
bunden.
Nogle kølere forsøger at sælge sig på et flot design, forgyldte, blå
og blanke er de, men ikke særligt gode.

> Derimod er der god fornuft i at have en kobberskive i
> bunden af køleren for at få varmen transporteret væk fra den lille
> CPU-kerne. Det har alle nyudviklede (gode) køleprofiler vist i dag.

Ja, eller skæve sølvskiver, monteret på et skævt aluprofil. :-/

Det er helt klart en god løsning med Sølv eller kobber i bunden af
profilet, men er det ikke lavet ordentligt, så hjælper det jo lige
fedt.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.

Fra : Tim Christensen

Dato : 17-12-01 22:34

"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> wrote in message

> Det skriver jeg heller ikke.

> Er de ikke?

Nej

> Hvor handler du PC kølere?

Det er ligegyldigt, de bedste kølere i dag er af rent kobber og de er aldrig
malet. Selv mange top aluminiums kølere fra fx swifttech er i rå aluminium.

> [...]
> aluminium, uden nogen form for efter behandling. De dyre og bedste
> kølere er somregel sort sorte på oversiden og med kobberindlæg i

Nej, det er stortset kun alpha der er sorte.

> Nogle kølere forsøger at sælge sig på et flot design, forgyldte, blå
> og blanke er de, men ikke særligt gode.

Der findes altså fremragende blanke kølere.

Mvh

Tim

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 18-12-01 03:15

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev:

> Det er ligegyldigt, de bedste kølere i dag er af rent
> kobber og de er aldrig malet.

Men de ville sikkert virke bedre, hvis de var malet sorte, men kobber
sej sejere ud end sort.

> Selv mange top aluminiums kølere fra
> fx swifttech er i rå aluminium.

Swiftech benytter en massiv kobberbase, hvor i der er sat et utal af
ru-ulupinde.
Men de er nu ikke bedre som Alpha, de er bare meget dyrere og made in
The US of A.

> Nej, det er stortset kun alpha der er sorte.

Ja, og Intels original kølere, Zalman, ect....

> Der findes altså fremragende blanke kølere.

Ja det gør der vel, for ellers var de nok ikke blanke. Men jeg har
endnu ikke set en guldbelagt, blå, eller poleret køleprofil, som har
kunnet slå en sort Alpha PAL8045T ved samme lydniveau.
Det er salgsgas det hele, men den sorte farve har en bevislige effekt.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.

Fra : Desilva

Dato : 17-12-01 08:44

> [...]
> som stråling, derfor er farven underordnet. I (meget varme) passive
> køleprofiler med (meget) stillestående luft er situationen muligvis en

Hvad med køleprofiler til atomdrevne sateliter? De kan vel udelukkende komme
af med varmen gennem udstråling. Er de altid sorte? Evt sorte på den ene
side og reflekterende på den ande, sådan at man altid vender den
reflekterende mod solen...?

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 17-12-01 11:49

Ang. stråling vs. konvektion, har jeg lige lavet en test af en thermoflaske
til flydende kvælstof. Det var bare en dobbeltvægget metal beholder, og der
var ikke gjort noget særligt ud af at gøre fladerne blanke.
Allerede ved et tryk på 10^-5 Bar i mellemrummet mellem beholderne var
transporten via konvektion stærkere end strålingstabet.

MVH
Anton Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 11:59

Scripsit Anton Norup Soerensen <norup@rap.astro.ku.dk>

> [...]
> Allerede ved et tryk på 10^-5 Bar i mellemrummet mellem beholderne var
> transporten via konvektion stærkere end strålingstabet.

Jo, men der er temperaturfaldet jo også væsenligt større end i en
typisk køleanvendelse. Så vidt min intuition siger mig, vil
transporten ved konvektion være drevet af temperaturforskellen,
mens strålingsintensiteten afhænger af den absolutte temperatur
(samt overfladeforholdene, selvfølgelig).

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 17-12-01 13:44

> [...]
> mens strålingsintensiteten afhænger af den absolutte temperatur
> (samt overfladeforholdene, selvfølgelig).

Ud fra T^4 sammenhaengen, vil varmestraalingen fra stuetemperatur til LN2
temp. vaere omtrent den samme som for et 75C varmt legeme der straaler til
stuetemp. Her er temperaturforskellen ca. 1/4 af LN2 eksemplet, saa hvis
konvektionstransporten er proportional med temperaturforskellen skulle det
vaere sikkert at konkludere, at konvektion dominerer over straaling
naar trykket er over 10^-4 Bar for et +75C objekt i +20C omgivelser.

MVH
Anton

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 14:02

> [...]

> konvektionstransporten er proportional med temperaturforskellen skulle det
> vaere sikkert at konkludere, at konvektion dominerer over straaling

Mon ikke afstand m.v. ikke også har en indflydelse på størrelsen af
konvektionstransporten?

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : E

Dato : 18-12-01 13:57

> [...]
> vaere sikkert at konkludere, at konvektion dominerer over straaling
> naar trykket er over 10^-4 Bar for et +75C objekt i +20C omgivelser.

Hvordan er forholdet mellem de to størrelser?
Den ene er dominerende ved 10^-4 bar, men hvor forholdvis lille er
varmestraalingen ved 1 bar?

Er det ln(ln(10000)) = 0,45038 altså 45%?
Eller måske ln(10000) = 0,10857 altså 10%?

-Emil

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 18-12-01 15:07

E <nospam@nospam.org> wrote:
> Hvordan er forholdet mellem de to størrelser?
> Den ene er dominerende ved 10^-4 bar, men hvor forholdvis lille er
> varmestraalingen ved 1 bar?

Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i forholdene omkring konvektion, men
hvis man antager at styrken er proportional med trykket, vil konvektionen
dominerer over straalingen med en faktor 10000, ved 1 bar med
temperaturforskellen i eksemplet.
Forsoeget er alt for groft til at retfaerdiggoere en skalering til
atmosfaerisk tryk.

MVH
Anton

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 19-12-01 19:06

> Forsoeget er alt for groft til at retfaerdiggoere en skalering til
> atmosfaerisk tryk.

Hvas diger teorien?

Bjørn

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 19-12-01 23:47

> Hvas diger teorien?

Og der skulle selvfølgelig have stået:
HvaD Siger teorien?

Fra : 15kw

Dato : 23-12-01 10:08

Bjørn Petersen <bjorn@kollegiegaarden.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1008802005.16029@kollegiegaarden.dk...

> Og der skulle selvfølgelig have stået:
> HvaD Siger teorien?

Du har ret, det er på tide med noget information.
Philips har lavet en meget god bestrivelse af problemet.

http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/applicationnotes/APPCHP7.pdf

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-12-01 23:57

On Sun, 16 Dec 2001 23:38:03 +0100
"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote:

> Læs det Henning skriver en gang til. Strålingslovene er symmetriske.
> Høj absorbsion = høj emission.

Jeg har læst teorien bag, men det der undrer mig er så
stråle-opvarmningsteorien. Hvorfor bliver sorte ting mere varme end hvis
ting hvis sort har lige høj absorbsion og emission.

> Prøv en dag at gøre følgende forsøg:
> I en varm ovn opvarmes et stykke blankt metal (f.eks. et metal fad med
> flødekartofler). Lige efter det er taget ud af ovnen holder du hånden
> nær metallet, og du vil ikke mærke en særlig kraftig varme. Hvis du
> derimod flytter hånden hen ved der hvor flødekartoflerne er flydt
> over, og der sidder noget sort fastbrændt flødesovs, vil du mærke en
> langt kraftigere varme. Sortmatte overflader stråler mere end blanke.

og dette opfanger jeg som at varmemætningen i det sorte er langt højere
ned i det blanke og der vil derfor blive udstrålet mere varme. men måske
er det min Fysik teori der er lidt for forenklet og forældet.

:wq
Kim Schulz

Fra : Sven Nielsen

Dato : 17-12-01 10:13

On Sun, 16 Dec 2001 23:57:01 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Jeg har læst teorien bag, men det der undrer mig er så
>stråle-opvarmningsteorien. Hvorfor bliver sorte ting mere varme end hvis
>ting hvis sort har lige høj absorbsion og emission.

Sorte ting bliver ikke mere varme, de afkøles tværtimod hurtigere end
hvide ting. Men du tænker måske på noget sort, der lægges i sollyset.
De absorberer sollyset bedre end hvide ting, og derfor stiger
temperaturen indtil afkølingen er lige så stor som opvarmningen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-01 11:06

Scripsit Kim Schulz <kim@schulz.dk>

> Jeg har læst teorien bag, men det der undrer mig er så
> stråle-opvarmningsteorien. Hvorfor bliver sorte ting mere varme end hvis
> ting hvis sort har lige høj absorbsion og emission.

Høj absorbtion og emission betyder at temperaturforskelle mellem emnet
og omgivelserne UDLIGNES hurtigere en med lav absorbtion og emission.

Hvis emnet er varmere end omgivelserne vil et sort emne køles hurtigere
end et blankt.

Hvis emnet er koldere end omgivelserne vil et sort emne opvarmes
hurtigere end et blankt.

--
Henning Makholm "*Se*!! Nu hælder den vand ud
af ørerne *igen*!! *Et mirakel*!!!"

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-12-01 00:28

On Mon, 17 Dec 2001 00:26:10 +0100
"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> wrote:
[snip]>
> Nu jeg tænker over det, så er de fleste brændeovne jo også mat sorte.
> Gag vide, hvordan en hvid brændeovn ville varme ?

hehe jeg tror nu helt sikkert at dette er pga. skidt at man har valgt
farven sort. En hvid brændeovn ville ikke være hvis i mange minutter

:wq
Kim Schulz