kabelinstallation / patchbays og kvalitet ~
Fra : Ole & Christina

Dato : 16-12-01 18:29

Hej gruppe, nu er det vist tid til at jeg starter min første tråd her i d.e.n!
Jeg er i gang med at strippe et forslag sammen til et netværk i boligforening og ville i den sammenhæng gerne vide, hvilke
patchpaneler / stik, de af jer som laver den slags "elektriker"-arbejde til daglig, foretrækker?

Jeg forestiller mig en løsning på vores net som hedder:
* to kat.5E forbindelser fra hver enkelt lejlighed til et patchpanel i kælderen, således at der med tiden både kan køres IP- og
Tlf.-trafik (i anden omgang)
* Krydsfelt
* Switche 10/100Mbit
* Server
* Firewall / trafficshaping på liuxbox mellem netværket og i første omgang en, senere evt. flere ADSL linjer.

Forslag til ændringer modtages gerne!

Mvh Ole S.

Fra : Tornøe

Dato : 16-12-01 19:05

> [...]
> * Server
> * Firewall / trafficshaping på liuxbox mellem netværket og i første omgang

Hej Ole

Det lyder sgu lækkert! Hvor mange er I i jeres forening? Se evt. den
tidligere tråd fra d. 12/12 'Billigt LAN m. Internet'.

Vi har droppet server-løsningen, da ingen af os her i foreningen har tid til
overs til at sidde og rode med Linux-indstillinger, central firewall etc.
Alt er peer-to-peer, og folk er selv ansvarlige for sikkerheden på deres
computer. Det er desuden mit indtryk, at man er rimeligt godt beskyttet mod
hackerangreb, når man sidder bag en router med NAT. Men for alle
eventualiteters skyld kører jeg alligevel ZoneAlarm på min egen maskine...

Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 16-12-01 22:29

On Sun, 16 Dec 2001 18:28:33 +0100, "Ole & Christina"
<stigard@image.dk> wrote:

> [...]
>patchpaneler / stik, de af jer som laver den slags "elektriker"-arbejde til daglig, foretrækker?

Køb et system, dvs alle komponenter fra samme producent og som en del
af samlet system, det er den eneste måde du er sikker på at få tingene
til at fungere og få hjælp hvis der er problemer.

Jeg ville helt klart installere et Cat 6 system, da Cat 5E teknisk set
er dødt, da man nu ved at 1000Base-T bliver den sidste applikation som
kommer til Cat 5E.

Jeg foretrækker helt klart 110 paneler, det er det billigste og mest
fleksible panel.

Min stærke anbefaling er at bygge nettet efter den kommende SOHO
standard som foreskriver at der skal være en HomeDistributor
(krydsfelt) i hver lejlighed. Denne kan udemærket være med RJ45 udtag.
Dette skal være det sted hvor Telefoni, ITcabling og antenne kommer
ind i lejligheden, herfra etableres et stjerneformet net til hvert
rum.
Her kan man bare lave den del man har brug for idag, men gå endelig
til HomeDistributor og sæt et udtag og gå derefter videre til det rum
hvor du vil have udtag, koblingen kan udføres med et kort patchkabel.

Alle dem jeg diskuterer dette med, er enige om at man indenfor de
næste 5 år får brug for mindst 1Gbps til lejligheden, derfor klarer
man sig sanysnligvis ikke med Cat 5E.

Dette er et område hvor der bliver lavet uendeligt meget L... som man
sansynligvis kommer til at fortryde indenfor overskuelig tid.
En kvalitetsløsning som kan holde ca. 10 år er ikke uoverkommelig.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Arne Keller

Dato : 16-12-01 22:48

On Sun, 16 Dec 2001 21:29:00 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote: