Store problemer med nyt bundkort - defekt?
Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-12-01 17:33

Hej!

Jeg har købt dele til en ny pc, men jeg kan slet ikke få det til at virke.

Delene er:

ASUS A7A266 motherboard
Athlon Palomino XP 1600plus 1.4Ghz
512MB PQI RAM

Jeg har en mistanke om at motherboardet er defekt.

Jeg begyndte helt fra scratch med at sætte CPU (inkl. køler) og RAM på
motherboardet og sætte strøm til skidtet. Der kommer lys i en lille diode
ved siden af det store strømstik på motherboardet, men køleren starter ikke.
Jeg rykker naturligvis øjeblikketligt strømmen (AMD og ingen køling =
[indsæt passende billede af kranie her]), og checker alt og prøver igen.

Jeg har testet PSU'en i en anden pc - den virker fint.
Jeg har også prøve at knalde en anden PSU i den nye pc - det virker ikke.
Jeg har prøvet cpu-køleren i en anden pc - det virker fint.
Jeg har prøvet at pille RAM'en af - ingen forskel.
Jeg har prøvet at koble blæsere til alle dertil indrettede stik, intet
virker.

Desværre er der nu kommet nogle små brændmærker oven på CPU'en (ved de
lodninger, der er - ikke inde på midten). Jeg mener ikke det så sådan ud, da
jeg fik den, men jeg er ikke helt sikker. Det er så pissesurt, hvis den er
brændt af, men jeg ved det ikke sikkert. Jeg synes jeg har været meget
forsigtig. :(

Hvordan kommer jeg videre? Kan jeg være sikker på at motherboardet ikke
duer? Skal det kunne trække blæsere uden en CPU på?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Også gerne med en rækkefølge man bør
samle og teste en pc i - om ikke andet, så til en anden gang.

Øv øv øv øv!

- Klaus

Fra : Desilva

Dato : 16-12-01 17:44

> [...]
> Jeg rykker naturligvis øjeblikketligt strømmen (AMD og ingen køling =
> [indsæt passende billede af kranie her]), og checker alt og prøver igen.

Oplevede det samme da jeg samlede mig. Jeg bandede også en del, men fattede
mig så og forbandt powerswitch fra kabinet til motherboardet (som man jo
skal), trykkede på power knappen og viola. Alt vågnede til dåd.

Lader til at a7v266 ikke som udgangspunkt starter når det får strøm.. man
skal først trykke på power-knappen.

Fra : Desilva

Dato : 16-12-01 17:46

> Oplevede det samme da jeg samlede mig.

Nej jeg er ikke en computer... "da jeg samlede mit" mente jeg.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-12-01 17:53

"Desilva" <alamyx@softhome.net> wrote in message
> [...]
> mig så og forbandt powerswitch fra kabinet til motherboardet (som man jo
> skal), trykkede på power knappen og viola. Alt vågnede til dåd.

Det har jeg desværre prøvet. Jeg har også prøvet at anvende en jumper
istedet for power-tingen for at checke, om ledning/powerknap måske var
defekt. Jeg går ud fra det er pwrbtn-benene, det drejer sig om - og at ingen
andre er nødvendige?

- Klaus

Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-12-01 18:25

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> wrote in message

Problemet er heldigvis løst nu. :)

Det viste sig jeg havde misforstået vejledningen af tilslutning af power,
reset, speaker etc. Jeg synes det er totalt omvendt af den måde det er
beskrevet på på motherboardet - men hvad... :)

Nu virker det i hvert fald - og CPUen er IKKE brændt af, så sveden af
panden... :)

- Klaus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-12-01 18:33

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> skrev
> Nu virker det i hvert fald - og CPUen er IKKE brændt af, så sveden af
> panden... :)

Tillykke med det

Jeg tror de brændemærker du har set på cpu'en nærmere er lak, der netop
skal beskytte de små komponenter.

mvh
Peter