Lave en reference til et element i et arra~
Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 16-12-01 17:09

Hej gruppe!

Jeg prøver at lave en reference til et element i et array, sådan her:
---CODE START---
Option Explicit

Private Sub Command1_Click()
Dim a(1 To 2) As String
Dim b
a(2) = "test1"
Set b = a(2)
MsgBox b
End Sub
---CODE END---

Er der virkelig ikke en måde hvorpå man kan gøre det?

Hilsen
Mads Chr. Olesen
MadsChrO@Yahoo.com

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-12-01 17:27

"Mads Chr. Olesen" <MadsChrO@Yahoo.com> wrote in message
> Hej gruppe!
>
> Jeg prøver at lave en reference til et element i et array, sådan
her:
> ---CODE START---
> Option Explicit
>
> Private Sub Command1_Click()
> Dim a(1 To 2) As String
> Dim b
> a(2) = "test1"
> Set b = a(2)
> MsgBox b
> End Sub
> ---CODE END---
>
> Er der virkelig ikke en måde hvorpå man kan gøre det?

> [...]
Hej Mads

Prøv med følgende:
Private Sub Command1_Click()
Dim a(1 To 2) As String
Dim b As String
a(2) = "test1"
b = a(2)
MsgBox b
End Sub

Problemet er
> Set b = a(2)
Du skal kun bruge Set når du arbejder med objektreferencer og
String er ikke en objektreference.

Hvis det var en objektreference skulle du også ha' skrevet
Set a(2) = ...
Håber du kan bruge det til noget
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Carsten Suurland

Dato : 16-12-01 17:43

Hej Mads

Hvis du har brug for dét du illustrerede, så bliver du nødt til at arbejde
med klasser - altså objekter.
Du kan derfor lave en klasse der blot indeholder den tekst der skal gemmes
og derefter lade dit array arbejde med disse klasser i stedet for strings...

/Carsten Suurland

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 16-12-01 21:20

Tak for det, så må jeg nok skrive min kode om

Fra : Carsten Suurland

Dato : 16-12-01 22:13

Hej Mads

Det er rimeligt nemt...

I en klasse...

Private mvarValue as string

Public Property Get Value() As String
Value = mvarValue
End Property

Public Property Let Value(ByVal NewValue As String)
mvarValue = NewValue
End Property

Og så husk at gøre Value egenskaben til klassens defaultvalue... så er den
lidt nemmere at arbejde med, når der kun er denne ene egenskab.

/Carsten Suurland