Nitrit i drikkevandet?!
Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 02:41

Jeg står midt på en kirkegård føles det som. Alle mine fisk dør nu igen
:(
Da jeg en gang tidligere har døjet med nitrit,- hvor jeg boede før,- har
jeg selv en nitrittest fra Sera.
Nu kommer 1000 kr's spørgsmålet. Må der være så meget nitrit i
drikkevandet der kommer lige fra hanen at ens fisk dør af det???
Jeg testede mit akvarievand, testen blev rød, hvilket betyder
livsfarligt. Vandet der kom fra hanen blev også rødt ved en test. Ligeså
med naboens,- både i hendes akvarie og i hendes drikkevand.
Kan det virkelig være rigtigt at kommunen må lukke så meget nitrit ud i
vandet, at det er umuligt at holde akvarie hvor jeg bor ? (Viskinge,
Bjergsted kommune)
Er der nogle herinde der har en idé til hvordan jeg skal komme af med
nitritten når det er i drikkevandet?
Så vidt jeg har forstået er nitrit et mineral som ikke kan koges ud, og
nitrivec virker jo kun ved vandskift oveni købet, men når vandet er
fyldt af nitrit fra starten af er det jo ikke en mulighed. :(
Jeg fodrer ligenu på lavblus og sørger for hver enkelt orm, pille og
flage bliver ædt med det samme, men det er godt nok deprimerende at
miste ca 30 fisk på en uge *SUK*
Hæææææælp?!?!?

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten

Dato : 16-12-01 08:43

Hej Anette

Det lyder lidt vildt. men prøv at rette henvendelse til teknisk forvaltning
de findes på dette link:
http://www.bjergsted.dk/default.asp?infoId=1072101

Her finde du en komplet liste over vandværker i din kommune, du skal bare
klikke på din vandforsyning så kan du sammenligne resultaterne med dine egne
målinger:
http://gis.vestamt.dk/grundv/INETDOCS/GRUNDVAND/kommune.asp?omraade=301

MvH
Morten

Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 15:15

Hej Morten,
tak for linksene. Det vil jeg gøre, for det her kan simpelthen ikke
passe. tak.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-12-01 11:32

AnnetteS <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6SSS7.4386$Q3.658549@news010.worldonline.dk...

> [...]
> drikkevandet der kommer lige fra hanen at ens fisk dør af det???
> Jeg testede mit akvarievand, testen blev rød, hvilket betyder

Inden du render til komunen, kunne det være du lige skulle prøve med et
testsæt
af andet fabrikat.
Testsættene, kan godt blive for gamle. Og det kan sagens være hos
forhandleren det har ligget
forlænge. Samtidigt husker jeg at der sidste år var noget snak om en tysk
hjemme side som blev
sagsøgt at Sera, fordi ejerne af hjemmesiden havde lavet en test af flere
forskellige mærker, indenfor
testsæt. Sera's resultater var ikke lige frem de bedste.

Carsten

Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 15:16

Hej Carsten,
vi får en hjem i aften af andet mærke som vi prøver med,- jeg skal nok
lade jer vide resultatet.

-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-01 14:08

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in message

> Nu kommer 1000 kr's spørgsmålet. Må der være så meget nitrit i
> drikkevandet der kommer lige fra hanen at ens fisk dør af det???

Nej, grænseværdien for nitrit er svjh 0,1 mg/l - og det bør dine
fisk altså ikke dø af. De skulle uden de store problemer kunne klare
i hvert fald 100 gange større konc.

> [...]
> Kan det virkelig være rigtigt at kommunen må lukke så meget nitrit ud i
> vandet, at det er umuligt at holde akvarie hvor jeg bor ? (Viskinge,

Nej - umiddelbart ville jeg nok stille spørgsmål ved kvaliteten af din
måling. Enten forkert metode eller defekte kemikalier.

> Er der nogle herinde der har en idé til hvordan jeg skal komme af med
> nitritten når det er i drikkevandet?

Brug et ganske alm. 'biologisk' (anførselstegn for at Ole ikke skal komme
og korrigere med at der skam sker masser af elektrokemiske processer i
et filter selvom der ikke er en eneste levende mikroorganisme deri
filter - det, det er allerbedst til er at omdanne kvælstofferbindelserne
til nitrat, som er temmeligt harmløst.

> Så vidt jeg har forstået er nitrit et mineral som ikke kan koges ud, og
> nitrivec virker jo kun ved vandskift oveni købet, men når vandet er
> fyldt af nitrit fra starten af er det jo ikke en mulighed. :(

Hvad er Nitrivec - noget komercielt woodokemi eller hur?

> Jeg fodrer ligenu på lavblus og sørger for hver enkelt orm, pille og
> flage bliver ædt med det samme, men det er godt nok deprimerende at
> miste ca 30 fisk på en uge *SUK*

Bestemt - men det gør du altså næppe pga. nitrat i drikkevandet. Dør
naboens fisk forresten også i samme tempo?

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-12-01 14:18

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Nej, grænseværdien for nitrit er svjh 0,1 mg/l - og det bør dine
> fisk altså ikke dø af. De skulle uden de store problemer kunne klare
> i hvert fald 100 gange større konc.

Nu roder jeg sikkert rundt i det igen men så er det ikke første gang

Da jeg spurgte amtet ang. vandet herude hvor jeg bor så svarede de at
grænseværdien for nitrat i drikkevandet var 25 mg/l men accepterede op til
50 mg/l inden boringen blev lukket.

Men nitrit og nitrat er vel ikke helt det samme?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-01 14:22

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Nu roder jeg sikkert rundt i det igen men så er det ikke første gang

Ja.

> [...]
> 50 mg/l inden boringen blev lukket.
>
> Men nitrit og nitrat er vel ikke helt det samme?

Nej.

Hvis jeg skulle være lidt mere ordrig, har jeg fornemmelsen af at den
oprindelige spørger roder de to begreber sammen.

mvh
Jan

Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 15:14

"Jan Boegh" skrev d. 16-12-01 14:08 dette indlæg :
> [...]

> Bestemt - men det gør du altså næppe pga. nitrat i drikkevandet. Dør
> naboens fisk forresten også i samme tempo?

Hej Jan,
tak for svaret.

Nogle af vores venner har været på juleindkøb i dag og købt os en anden
test som vi henter i aften.
Den test jeg har, udfører jeg som jeg skal, og den kan holde sig til 6
måned år 2003, så den burde være rigtig nok.

Et biologisk filter? - Hvad mener du? Jeg har Eheim spandfilter med 2
filterpuder, keramiksten og substratsten i,- substratstenen har jeg lige
skiftet i håb om at de kunne tage lidt mere.
Nitrivec er en af de der "dejlige" flasker fra dyrehandleren til 69.75

Noboen har mistet en flok gule guramier og en enkelt blå indtil nu, men
det virker ikke nær så slemt i hendes akvarie med fiskedøden.

Hvis det ikke er nitrit de dør af, ved jeg simpelthen ikke hvad det kan
være, de her ikke pletter, klør sig ikke, men ligger i overfladen,- de
fleste af dem gør,- og sutter ilt. Jeg har kommet ilt i igen nu, for at
se om det hjælper, men det gør det ikke.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 16-12-01 18:39

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste af dem gør,- og sutter ilt. Jeg har kommet ilt i igen nu, for at
> se om det hjælper, men det gør det ikke.

Grænseværdien for nitrit er, som tidligere nævnt 0,1 mg/l og for nitrat 50
mg/l.
Normalt så er det nitraten man måler for, da nitrit er betydeligt mere
giftigt end nitrat og forekommer først når nitrifikationsprocessen er
væltet. Dvs i et velfungerende akvarie vil det giftige nitrit omdannes til
det knap så giftige nitrat, men er bakteriekulturen ikke oppe i omdrejninger
eller "gået bort" så omdannes nitritten ikke og først i det tilfælde vil det
være muligt at måle nitrit.

Kunne det tænkes at det er nitrat du (Annette) har målt for?

Bjark

Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 23:14

Hej Bjark,
Jeg har målt for nitrit NO2
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-01 08:05

> [...]

> filterpuder, keramiksten og substratsten i,- substratstenen har jeg lige
> skiftet i håb om at de kunne tage lidt mere.

- og det er så dit biologiske filter, som vil få det bedst ved at blive
pillet mindst muligt ved.

> Nitrivec er en af de der "dejlige" flasker fra dyrehandleren til 69.75

Drop det - det er IMHO en ren pengeafbrænder.

Ammoniak er mit gæt.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 17-12-01 19:27

Jan Boegh skrev i meddelelsen <0OgT7.11131$z4.1238187@news000.worldonline.dk>...

>Ammoniak er mit gæt.
>
>mvh
>Jan
Da vi ikke kender noget til din bioload ( fisk (fodermængde for at Jan ikke skal komme knaldhamrende
og korrigere)) i forholdt til vandmængde/vandskifte/filterstørrelse/cirkulation. osv. og det forhold at du
lige har renset alt (?)
er Jans gæt absolut kvalificeret.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 17-12-01 19:27

> [...]
>og korrigere med at der skam sker masser af elektrokemiske processer i
>et filter selvom der ikke er en eneste levende mikroorganisme deri

Jamen det er da rigtigt, men plejer min pointe ikke at være at alle alm. filtre
efter kort tid _bliver biologiske_ hvis altså ikke de bliver smadret af bruger.....?

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-01 17:58

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Jamen det er da rigtigt, men plejer min pointe ikke at være at alle alm.
filtre
> efter kort tid _bliver biologiske_ hvis altså ikke de bliver smadret af
bruger.....?

Jo jo da - men for fuldstændighedens skyld )

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-12-01 20:45

> Nu kommer 1000 kr's spørgsmålet. Må der være så meget nitrit i
> drikkevandet der kommer lige fra hanen at ens fisk dør af det???

nej det må der ikke. 0.1 mg/L kan de fleste fisk klare, så med mindre
dine er meget følsomme så er der noget helt galt, det er heller ikke
sundt for mennesker.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : AnnetteS

Dato : 16-12-01 23:19

Så har jeg netop målt vores drikkevand med en ny test, Tetra's. Den
siger følgende :
Drikkevand - <0.3 mg/l
Akvarie - 1.6 mg/l
Jeg forstår det bare ikke. Jeg fodrer ikke med mere end de spiser, og
oveni købet tømte jeg akvariet HELT af i går og skiftede vand + rensede
alle tingene i akvariet med iskoldt vand,- fra hanen.
Hvor hulen kommer al den nirtit fra, er det mon det de dør af og hvad
gør jeg ved det ?

Er der forresten nogle af jer der kender én som sælger store scalarer? -
jeg har lige mistet den ene af de to store jeg havde og er MEGET
interesseret i en ny hurtigst muligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-01 08:00

> [...]
> alle tingene i akvariet med iskoldt vand,- fra hanen.
> Hvor hulen kommer al den nirtit fra, er det mon det de dør af og hvad

Nitrit'en er et nedbrydningsprodukt fra dine fisks stofskifte. Og burde
være omdannet til nitrat i dit filter, der tilsyneladende ikke fungerer.

Jeg tror sådan set ikke det er nitrit, der giver dine fisk problemer -
snarere ammoniak. Hvad er din pH? (gæt: 7,5-8,5)

mvh
Jan

Fra : AnnetteS

Dato : 17-12-01 08:28

Hej Jan,
Det ved jeg ikke. - Det er også en af de dyre tests ikke?
Vh. Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-01 18:17

> Det ved jeg ikke. - Det er også en af de dyre tests ikke?

Jeg vil umiddelbart mene at det er en af de billige. Prøv om ikke din
fiskepusher vil måle for dig, hvis du tager en lille prøve med.

mvh
Jan

Fra : AnnetteS

Dato : 17-12-01 18:53

Hej Jan,
pt har jeg ingen pusher,- jeg er lige flyttet og er alt andet end
tilfreds med den butik der ligger i Kalundborg,- den tættest på mig.

En helt anden ting. I går tilsatte jeg en masse ilt i vandet,- et råd
fra Tom herinde.
Nu er min Nitrit FORSVUNDET! Hvorhen må i ikke spørge om, men væk er
den???? *Det rabler for mig*

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Lundvall

Dato : 17-12-01 23:20

Tillad mig at indskyde en lille bemærkning: Tålmodighed er en - efter min
mening - vigtig parameter når man skal have succes udi akvaristikken.

Det tager tid (uger) at opnå "stabilitet" i et akvarie.

Mvh
Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-01 18:00

> [...]

> fra Tom herinde.
> Nu er min Nitrit FORSVUNDET! Hvorhen må i ikke spørge om, men væk er

Det passer godt med at din nitrit er ILTET til nitrat - der er stort set
ugiftigt.
Et indgreb mod akut høj nitrit er en dosis brintoverilte - der er et
superkraftigt iltningsmiddel. Dosis betyder her noget i snapsestørrelse.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 18-12-01 19:13

Jan Boegh skrev i meddelelsen <4CKT7.126$Zm5.16754@news000.worldonline.dk>...
>Et indgreb mod akut høj nitrit er en dosis brintoverilte - der er et
>superkraftigt iltningsmiddel. Dosis betyder her noget i snapsestørrelse.

1 dråbe 15%/L

>mvh
>Jan

Dette forekommer mig interessant. H2O2 er et udmærket middel til flere ting i akvariet.
Bl. a. til at undersøge om åndenød skyldes iltmangel eller andet.
Men at nitrit uden videre iltes til nitrat v. tilsætning af ilt fra H2O2, troede jeg ikke muligt. Så er
"bio-filtret" næsten overflødigt ??

Ole

Fra : AnnetteS

Dato : 18-12-01 23:24

SÅ skal jeg bruge 160 dråber til 160 liter vand eller?, '%s')

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-12-01 00:17

> [...]
> Bl. a. til at undersøge om åndenød skyldes iltmangel eller andet.
> Men at nitrit uden videre iltes til nitrat v. tilsætning af ilt fra

men H2O2 er jo også uhyre giftigt. det ilter vel en del ting som ikke
nødvendigvis skal iltes. og hvis man tænker på afblegningsmiddel til
hår, det meste har H2O2, og der sker jo ting og sager! Altså, kun i
absolut nødstilfælde, hvis lufttilførsel ikke hjælper. og kan nok ikke
bruges som erstatning for filtre.

Fra : ole larsen

Dato : 19-12-01 18:08

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

> [...]
>hår, det meste har H2O2, og der sker jo ting og sager! Altså, kun i
>absolut nødstilfælde, hvis lufttilførsel ikke hjælper. og kan nok ikke

I nævnte dosering er brintoverilte ikke uhyre giftig.
Giftvirkning er i øvrigt altid et spørgsmål om dosering - alm. køkkensalt kan også
være dræbende.
Tænk på alle spørgsmålene om fisk der patter i overfladen - hjælper 1 dråbe 15%/L ikke på 10 min.
er der IKKE tale om iltmangel, men eks. ammoniak-, CO2- , anden forgiftning eller sygdom.
Dobbelte dosis er uskadelig, tredobbelte livsfarlig ( Hückstedt ).
At H2O2 benyttes til hårblegning er irrelevant i denne forbindelse lige som at
H2O2 i rette konc. er lege artis behandl. i flere forb. hos mennesket er det.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-12-01 10:44

> [...]
> Bl. a. til at undersøge om åndenød skyldes iltmangel eller andet.
> Men at nitrit uden videre iltes til nitrat v. tilsætning af ilt fra H2O2,

Nu skrev jeg 'akut' i mit tidligere indlæg - jeg har ikke den mindste ide om
at det skulle kunne erstatte bio-filtret.
I øvrigt aner jeg ikke hvilke processer hydrogenperoxiden fremkalder - det
kunne jo tænkes at forekomsten af de frie O-radikaler kunne speede den
biologiske proces op.
Fidusen fik jeg fra en saltvandsfiskimportør, der benyttede midlet, hvis
hans akvarier pludseligt viste nitrit - noget, der let kan ske, når et
akvarium står tomt eller næsten tomt i 1-2mdr. og så pludseligt (når man får
en sending) bliver voldsomt belastet. Så kan det godt tage et døgns tid for
biofiltreringen at 'vågne op' igen. I det døgn stiger nitritmængden (især
fatalt med følsomme saltvandsfisk og invertebrater) og det er denne akutte
tilstand, der afhjælpes med hydrogenperoxid.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-12-01 22:24

> Jeg forstår det bare ikke. Jeg fodrer ikke med mere end de spiser, og
> oveni købet tømte jeg akvariet HELT af i går og skiftede vand + rensede
> alle tingene i akvariet med iskoldt vand,- fra hanen.

Præcis sådan noget der kan dræbe et velfungerende biologisk filter med 100%
effektivitet. ALDRIG skylle eller vaske dine filtermaterialer/grus/trærødder
etc. i iskoldt/skoldhedt vand, da du ødelægger bakteriefilteret.

Torben