Dansk/Svensk gårdhund
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-12-01 23:10

Godaften!

Der er en ting jeg jeg godt kunne tænke mig at vide, og håber at kunne få et
svar her i gruppen.

Er der nogen der ved, om der findes to typer Dansk/Svensk gårdhunde?.
Grunden til jeg spørgen, er at jeg selv har en, som er rimelig rubust, og
ret høj men har mødt andre der er meget mer' tyndbenet, noget lavere ( og
nej, det er ikke tæver jeg har mødt, de er jo som reglt altid lavere end
hannerne ) og spidse i hovedet
Nicki er en "ægte" D/S gårdhund, dog uden papirer. Grunden til at han ikke
har papirer skyldes, at hans far ikke kunne blive anerkendt som avlshund,
idet han var lidt for høj ( højden har Nicki jo så i hvert fald fra sin
far ). Hans mor er avlshund

En hel anden ting, hvornår stopper de med at voske, Nicki er 10 mdr nu, så
skulle han ikke ha' den højde nu, som han vil ha' fremover?

fortsat god weekend til alle

Bolette

Fra : Malle-brok

Dato : 16-12-01 00:33

Hej Bolette.

Jeg kender ikke ret meget til D/S gårdhund, så jeg kan ikke svare specifikt
på dit spørgsmål ...

Men jeg tror selv du giver lidt af svaret. Din hund er uden stamtavle, fordi
den afviger fra standarden. Du skriver ikke om dem du sammenligner Nicki med
også er uden stamtavle ??? Mange af de andre ægte D/S gårdhunde du møder,
lever måske heller ikke helt op til standarden - nogle er for store andre
er for små !!!

Nu ved jeg ikke mht. D/S gårdhund, men f.eks. med den race jeg har, er der
STOR forskel på hunde fra brugs- og udstillingslinier - både rent fysik,
men også mentalt/træningsmæssigt kan man nogle gange undre sig over at det
rent faktisk er samme race, når man sammenligner udstillingshundene med
brugshundene.

Måske findes der også forskellige typer af D/S gårdhund - nogle er små og
ivrige og enormt gode til at fange mus, mens andre er lidt større og gør sig
bedre på udstillinger ???

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Ann K

Dato : 16-12-01 00:10

Hejsa.
Uanset stamtavle eller ej _er_ der stor variation indenfor racen...
Kender efterhånden nogle stykker (læs; mange ;) og især én skiller sig
fuldstændig ud... i mine uerfarne øjne minder han faktisk mest om en
lidt mislykket basenji
Det lydighedshold jeg deltager på har også to D/S gårdhunde... søskende
med stamtavle... tæven er temmelig grov og kraftigt bygget, mens hannen
er høj, slank og næsten feminin at se ( i hvertfald sammenlignet med sin
søster)... Begge er dog avlsgodkendte - så man må åbenbart tage højde
for denne forskel, når hundene bedømmes på udstillinger!?
Jeg har også hørt noget om at man i Sverige lægger vægt på (vist nok???)
en lidt kraftig bygning, mens DK helst vil have den høje slanke type...
eller også var det omvendt

Mvh Ann

Fra : Malle-brok

Dato : 16-12-01 01:33

Hej Ann.

> Begge er dog avlsgodkendte - så man må åbenbart tage højde
> for denne forskel, når hundene bedømmes på udstillinger!?

Ja, og heldigvis for det .

OK, nu går jeg også uhyre lidt op i hvordan en hund ser ud, men hvis ikke
dommerne engang imellem var lidt "large", var min hunds forældre nok ikke
blevet avlsgodkendte.

Det blev de heldigvis, og har lavet nogle gode hvalpe, hvor man med lidt god
vilje sagtens kan se hvilken race de tilhører - men pæne er hvalpene ikke
!!! Til gengæld fungerer den øverste etage upåklageligt *SSS*.

Hilsen
Carina

- - -
Min "tude-grimme" hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Ann K

Dato : 16-12-01 01:21

Hejsa.

>.....men pæne er hvalpene ikke!!! Til gengæld fungerer den øverste
etage upåklageligt *SSS*.
<> HÆ - uanset hvor smuk jeg mener min sheltie er, ville hun ganske
sikkert aldrig blive avlsgodkendt... Stritøre, for lidt pels, laaaaang
snude, for høj osv osv.... men hjernen - dén kunne ikke være bedre!!!!

Og dét er jo trods alt det vigtigste *sss*
Mvh Ann

Fra : Malle-brok

Dato : 16-12-01 02:30

Hej igen ...

> HÆ - uanset hvor smuk jeg mener min sheltie er,
> ville hun ganske sikkert aldrig blive avlsgodkendt...
> Stritøre, for lidt pels, laaaaang snude, for høj osv
> osv.... men hjernen - dén kunne ikke være bedre!!!!

Det minder mig jo om, at vi vist aldrig her i nyhedsgruppen har set billeder
af de to "vidundere". Har I ikke et par billeder der er scannet ind, som I
kan smide op på en hjemmeside ???

Hilsen
Carina

Fra : Ann K

Dato : 16-12-01 01:44

Hej Carine.
Hjemmeside??? Hva'det????
Jan laver glad og gerne hjemmesider for ANDRE, men vores egen... Tjaaaa

Men nu har vi talt om at få gjort noget ved det her mellem jul og
nytår... Hvis vi altså får tid. Vi har nemlig tænkt os at gentage
"kunststykket" fra sidste nytårsaften... Nemlig lægge nyt gulv i det ene
værelse... Sif er bedøvende ligeglad med lydene fra gulvslibemaskinen...
mens bragene udenfor kan gøre hende - skal jeg kalde det - "lettere"
ophidset :(
Heldigvis er Dise stadig ikke blevet "smittet" af Sif's uro... men hun
har lært at brag udenfor betyder guf indendøre *sss* Så hun styrter
altid hen til mig for at tigge, når der bliver fyret af

Mvh Ann

Fra : Marlene

Dato : 16-12-01 18:40

Bolette Nielsen <Bobo@kimj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vghog$1ave$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> nej, det er ikke tæver jeg har mødt, de er jo som reglt altid lavere end

Sjovt nok, at du spørger, for det har jeg også selv undret mig over nogle
gange. Jeg synes også, gårdhunde ofte ser meget forskellige ud; jeg er mest
til de sådan lidt buttede med tynde ben(!), og nogle ser totalt korthårede
ud som f.eks. korthårede gravhunde (hvilket jeg ønsker), mens andre ser
meget langhårede ud? Eksperter på området?

Mvh. Marlene.