Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
olympus C-2100UZ vs. C-2040Z
Fra : Lars Jensen

Dato : 15-12-01 19:42

Jeg skal nu have mig et digitalkamera og har bla. set på ovennævnte
kameraer.
Jeg lister lige lidt af specifikationerne, og vil gerne have kommentarer til
om forskellen er ca. 1000 kr værd.

C-2100UZ
Objektiv: 38-380mm
F2,8-3,5
10xZoom
DigitalZoom: 2,7
Lyd: Ja
Ram: 64mb(+16)
Vægt: 540g

C-2040Z
Objektiv: 40-120mm
F1,8-2,6
3xZoom
DigitalZoom: 2,5
Lyd: Nej
Ram: 8mb
Vægt: 307g

I følge en af de fotoforhandlere jeg har talt med er C-2040Z en udgående
model, men i følge ham skulle afløseren ikke være meget anderledes. Er der
nogen som ved om det også er tilfældet med C2100UZ?

Med venlig hilsen

Lars Jensen

Fra : Britta og Torben

Dato : 15-12-01 23:36

Hej.

Har netop erhvervet mig en C-2100 til en meget gunstig pris,netop fordi det
er en udgående vare..........men hvad gør det??Det er jo her man gør den
gode handel.Naturligvis får man ikke det nyeste,men hvad betyder det om et
år?

For mig at se,er den største forskel mellem de to modeller ,at C-2100 er
mere "spejlrefleksagtig",hvorimod C-2040Z er mere "point and shoot".En ting
der taler meget kraftigt for C-2100 er den lækre 10* optiske (38-380mm)
,stabiliserede zoom. Den er dog mere lyssvag end C2040Z`s optik.

Prøv at se på http://www.steves-digicams.com/diginews.html ,der er udførlige
tests af begge kameraer.

God fornøjelse,uanset hvad du vælger!

Hilsen

Torben

Fra : Joergen Bech

Dato : 16-12-01 17:23

Jeg købte for nylig et 2040 men skyndte mig ugen efter at
bytte det til en 2100'er. Hvis du kan nøjes med 3X optisk
zoom er 2040'eren helt klart at foretrække (størrelse, nyere
teknik), men har man først leget med 2100'erens 10X zoom
ser man hurtigt mange anvendelsesmuligheder for dette
herlige legetøj. Og det skal lige nævnes, at der alligevel skal en
stor
lomme til for at man kan have 2040'eren på sig, så uanset
valg, skal man regne med at rende rundt med det i en taske.

Jeg kan anbefale dig at følge diskussionerne i dette forum

http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1008

Her nogle 2100-billeder:

http://3dtim.com/PHOTOMAIN/Page_30x.html
http://3dtim.com/PHOTOMAIN/Page_32x.html
http://www.steves-digicams.com/dpotd/aug2001/08072001.jpg

(OK, jeg har ikke taget dem, og de er vist ikke gemt i den
bedste jpg-kvalitet, men er blot eksempler på den type
billeder, man kan få med en ordentlig zoom-lenz).

Det eneste jeg savner fra 2040'eren var at Windows kunne
"se" kameraet som et ekstra drev så snart jeg satte USB-
kablet i, mens man med den ældre 2100'er skal overføre
billederne via det medfølgende software (med mindre man
har en card-reader).

Mvh

JB

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-12-01 19:41

"Lars Jensen" <lars.jensen@privat.tele.dk> wrote in message
> I følge en af de fotoforhandlere jeg har talt med er C-2040Z en udgående
> model, men i følge ham skulle afløseren ikke være meget anderledes. Er der
> nogen som ved om det også er tilfældet med C2100UZ?

Alle digital-kameraer på markedet er vist pr. definition en "udgående
model" - generationerne ligger vel på ca. ½ års tid lige for øjeblikket.

Men jeg har selv en C2100UZ, og en af de ting jeg har haft størst glæde af
er nok de brugergrupper der er omkring kameraet - for det er en sød lille
sag med sin 10x zoom! (Og folk køber rask væk B300'ere og andre sjove linser
for at komme op på 20x og 30x forstørrelser - og det bliver den jo ikke
ringere af ..)

Så mit råd må være: Hvis du tror du er typen der kan lide at zoom'e ind - så
gå efter 2100'eren - og er du mere til point-and-shoot så gå efter den
anden.

// Steffen

Fra : Niels Sloth

Dato : 17-12-01 08:37

Jeg bruger zoomen på min 2100 UZ meget til naturbilleder, men i øvrigt
også til at fotografere børn og andre mennesker, det er en kæmpe
fordel at man ikke behøver at komme så tæt på. Jeg har taget mange
nærbilleder af min yngste på 8 år på 10-15 m afstand mens han sidder
og er optaget af noget. Zoomen er også lysstærk nok til at man ved
f.eks. teaterforestillinger i skolen kan tage billeder håndholdt uden
blitz, ved at bruge den indbyggede bracket-funktion, som tager 5
billeder i træk, fx på 1/15 sek lukker, så er der rigeligt at sortere
i bagefter, og der er altid nogen der er skarpe.

Som Steffen nævner, så forsøger jeg som mange andre at få fat i en
B-300, så får jeg en 18 x zoom svarende til knap 700 mm tele, det
skulle være fint nok til fugle- og andre dyre-fotos.

Niels

Fra : LT

Dato : 17-12-01 12:06

> B-300, så får jeg en 18 x zoom svarende til knap 700 mm tele, det
> skulle være fint nok til fugle- og andre dyre-fotos.

B300 ?

Hvor kan man læse om det og hvad er det ?
Olympus har nogle forsatser/adaptere , men de siger at den eneste jeg kan
bruge er macroen , den har jeg købt og den er formidabel den kostede omkring
800kr.Jeg ville for alt i verden ikke undvære 10xzoom ,kunne endda bruge
mere til billeder af fugle , men som du skriver kommer det an på hvad man
skal bruge kameraer til

mvh
Lasse

Fra : Niels Sloth

Dato : 18-12-01 08:22

Der er livlig debat om forskellige teleforsatser her:
men B-300 som desværre er udsolgt over hele verden, er åbenbart bedst.

Niels