Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ARRRRRRRRRRRRRRRGGHHH
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 15-12-01 18:30

Bryllup - kameraet fyldt med gode billeder - og så er de alle sammen
pludselig væk *skrig*

Medie: Smartmedia.

Genskabeligt forløb der førte til billedernes forsvinden:

1) Inden vi skyndte os ud af døren tog vi lige et par billeder herhjemme -
og for at få så god plads i kameraet som muligt, tømmer jeg kameraet inden
vi tager afsted. Jeg har travlt, så jeg snupper bare mediet ud af
kortlæseren da filerne er kopieret ind på harddisken. (Normalt med god tid
ville jeg have gået igennem "Unplug og Eject Hardware-guiden" for at
nulstille kortlæseren først).

2) Da vi når frem, og tænder for kameraet igen, konstaterer jeg at
billederne til min overraskelse _ikke_ er slettet - de er der stadig. Nå,
men de får lov at blive liggende, og vi fortsætter bare med at tage
billeder.

3) Så kommer vi hjem igen - og jeg sætter kortet i kortlæseren igen, fyldt
med både de gamle og de nye billeder. Da jeg tænder for skærmen, kan jeg se
der er et par dialogbokse med information om at "Windows has not been able
to write alle information to the Drive: H:" (Styresystem: Windows 2000,
kortlæser "PT-7002") osv - skyldes nok at jeg har skyndt mig at tage kortet
ud, da vi skulle ud af døren.

4) Jeg trykker OK et par gange, og går til kortlæser-drevet som sædvanligt.
MEN ARRRRRRRRRGH (derfor overskriften) - drevet er til min store
fortvivlelse tomt!

5) Jeg skynder mig at sætte smartmediet i kameraet igen for at se om det
virkeligt kan passe - og JA - kameraet siger bare "no picture".

IKKE en særlig rar situation - konen er IKKE spor glad.

Jeg har prøvet (med et par andre smartmediekort) at genskabe forløbet - og
ja, sådan ender det hver gang - billederne er bare væk, hvis man følger
proceduren som beskrevet ovenfor.

Så nu er mit simple spørgsmål - hvad gør jeg??? Var det i gamle dage ville
jeg jo bare have taget en skruetrækker og gået i FAT'en og rettet den til så
billederne igen kunne ses - men hvordan gør man det på et smartmediekort?

Er der nogen der har gode idéer eller kender folk der kan hjælpe eller -
hvad som helst?

Med desperate hilsner,

// Steffen

Fra : Svend Erik

Dato : 15-12-01 22:56

Hej Steffen

Slettede billeder på et Smartmedia-kort kan reddes på samme måde, som du kan
på genskabe slettede filer på en diskette, blot kortet ikke er blevet
formateret.

Jeg havde på et tidspunkt et problem, der lignede dit og da fandt jeg et
program på adressen: http://lc-tech.com/products.asp,
som er istand til at genskabe billederne, hvis ellers kortet er ok.

Det lykkedes ikke for mig at redde billederne, da kortet var ødelagt, men
jeg prøvede med andre kort, hvor man fint kunne læse slettede billeder.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-12-01 13:33

"Svend Erik" <have_se@post9.tele.dk> wrote in message

> Jeg havde på et tidspunkt et problem, der lignede dit og da fandt jeg et
> program på adressen: http://lc-tech.com/products.asp,
> som er istand til at genskabe billederne, hvis ellers kortet er ok.

Jeg hentede deres demo-udgave - og den kunne faktisk umiddelbart se den
første "portion" af billederne - men ikke dem vi tog efter vi kom ud af
døren (og den første portion var jo allerede kopieret over) .. så det var
lidt nedslående!

Til gengæld opdagede jeg senere, at den også havde en "save clusters"
funktion - den kunne lave et rent dump af bytes'ene på smartmediakortet -
også i demoversionen. Så så havde jeg pludseligt en fil
"smartmedia_64mb.dsk" - med en masse uforståelige tegn i!

Men efter at have kigget lidt rundt i filen og sammenlignet indholdet med
forskellige tidligere gemte jpg-filer, lykkedes det mig at lave et lille
perl-script der kunne finde alle billederne i denne .dsk-fil, og gemme dem
ned på disken som rigtige jpg filer igen - LYKKE.

Det vil jeg naturligvis gerne dele med jer, så her kommer det:

----

#! /usr/local/bin/perl

while (<>) {
$crashed_file .= $_;
}

$number=1;
$start_jpeg_header="\xFF\xD8\xFF\xE1\x38\x45\x45\x78\x69\x66\x00\x00\x49\x49
\x2A\x00";
$last_found_jpeg = true;
$found = true;

while ($found = &getNextChunk()) {
open FILE, ">rescued_file_no_".$number.".jpg" or die "$!\n";
print FILE $found;
close FILE;
$number = $number + 1;
}

sub getNextChunk {
$last_found_jpeg = undef;
$last_index = rindex($crashed_file, $start_jpeg_header);
if ($last_index >= 0) {
$last_found_jpeg = substr($crashed_file, $last_index);
$crashed_file = substr($crashed_file, 0, $last_index);
}
return $last_found_jpeg;
}

----

JPEG-headeren er nok lidt forskellig fra kamera til kamera - men den der
står i scriptet er den der passer til en Olympus C-2100UZ.

Perlscriptet gemmes som fx rescue_media.pl - og derefter kan man køre det på
..dsk filen fx sådan her:

$ rescuemedia.pl < smartmedia_64mb.dsk

Og vups! - så genskaber den alle jpg-billeder der måtte findes i den givne
fil fra en ende af.

Så den der "Save Clusters" funktion endte med at være guld værd - mange tak
for hintet

Er der nogen der engang måtte stå i samme situation og ikke har lyst til
selv at programmere sig ud af det, så står jeg naturligvis gerne til
rådighed med teknisk bistand - og en kortlæser der i hvert tilfælde kan
dumpe smartmedia og compact flash kort!

Husk nu at tage backup derude ... julehilsner herfra,

// Steffen

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 16-12-01 04:40

> [...]

> billederne igen kunne ses - men hvordan gør man det på et smartmediekort?

Jeg håber du får reddet billederne.

Jeg har nu tager mere end 5000 billeder som alle har været lagret på mit
microdrive, jeg har aldrig mistet et eneste billede. Måske er microdrive en
bedre løsning med en kendt teknologi.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-01 10:06

Jan Lauenborg wrote:

> Jeg har nu tager mere end 5000 billeder som alle har været lagret på mit
> microdrive, jeg har aldrig mistet et eneste billede. Måske er microdrive
> en bedre løsning med en kendt teknologi.

Jeg har taget mere end 10.000 billeder, som alle er blevet lagret på
h.h.v. Compact Flash og Smart Media hukommelseskort, og jeg har aldrig
mistet et eneste billede, så min statistik er lige så god som din.

Jeg tror derimod den meneskelige factor, er den aller største svaghed,
folk mister jo også data på deres PC'er, p.g.a. regulære meneskelige
fejl, og dem der fotograferer analogt mister også deres billeder, de
tror de har spolet filmen tilbage og åbner kameraet, tager billeder på
den samme film to gange, eller filmen bliver ødelagt i fremkaldelsen.

Fra : bj

Dato : 16-12-01 11:57

> Jeg har nu tager mere end 5000 billeder som alle har været lagret på mit
> microdrive, jeg har aldrig mistet et eneste billede. Måske er microdrive
> [...]

Nej det tror jeg ikke - jeg har lige mistet en stak billeder på samme måde
som Steffen. Mit drive var et IBM 340 Mb Microdrive. Rigtig surt show. Skal
hente mit nye drev i dag.

/Bo

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 17-12-01 04:48

> [...]
>
> Nej det tror jeg ikke - jeg har lige mistet en stak billeder på samme måde
> som Steffen. Mit drive var et IBM 340 Mb Microdrive. Rigtig surt show.

heh, det er der nok ligeså mange meninger om som der er folk, men det er jo
to forskellige teknologoer, og det kræver givet forskellige fejl for at de
to forskellige medier taber data, måske skulle man opfinde en
smart-medie-microdrive...

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-12-01 13:37

"Jan Lauenborg" <jan.lauenborg@mail.dk> wrote in message

> Jeg har nu tager mere end 5000 billeder som alle har været lagret på mit
> microdrive, jeg har aldrig mistet et eneste billede. Måske er microdrive
> [...]

Man skal jo tælle sine billeder engang imellem .. 14.768 billeder på 3 år
bliver det til her - og de har alle været gennem et smartmediakort.

Jeg kan vist ikke skyde skylden på teknologien for den fejl der opstod denne
gang - det var bare i "hastværk er lastværk"-kategorien - men de sidst
tilkomne 76 billeder blev heldigvis genoplivet som det kan læses andet sted
i tråden!

// Steffen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 16-12-01 11:59

Steffen Poulsen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Er der nogen der har gode idéer eller kender folk der kan hjælpe eller
> - hvad som helst?

Da nogle bekendte på et tidspunkt havde "kapret" min kortlæser (PQI
SM/CF under Win2000) havde vi et tilsvarende problem. Vi havde 4
digicams i brug og nogle gange gik det lidt stærkt med at tømme kortne,
hvorfor samme problem opstod. Vi løste det (og et par efterfølgende
gange) ved at hente prøveversionen af Norton Disc Doctor og lade den
gendanne billederne. Virkede hver gang.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-01 13:23

Henrik Boegh wrote:

> [...]
> efterfølgende gange) ved at hente prøveversionen af Norton Disc Doctor
> og lade den gendanne billederne. Virkede hver gang.

Den type oplevelser er som regel lærerige, det kaldes bitter erfaring!

De fleste skal prøve et datatab førend de lærer at tage back-up, og det
først når folk har haft en PC-virus, at tager problemet alvorligt og
anskaffer sig et antivirus program.

Og det er først når noget går galt, at folk læser bogen om den lille
spanske dreng der hedder "Manuel"....)

Fra : Kristian Amby

Dato : 16-12-01 13:44

>Og det er først når noget går galt, at folk læser bogen om den lille
>spanske dreng der hedder "Manuel"....)

That was a very god vending. Maybee vi can use den in another
afsnit!!!!!

Mvh
Kristian Ambu

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-01 14:31

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> wrote in message

> That was a very god vending. Maybee vi can use den in another
> afsnit!!!!!

Aldrig i livet. Manualer er ligesom backup kun for slappe
kvindfolk - ikke noget ordentlige mandfolk rører ved. Føj!

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-01 11:49

Jan Boegh wrote:

> Aldrig i livet. Manualer er ligesom backup kun for slappe
> kvindfolk - ikke noget ordentlige mandfolk rører ved. Føj!

Mit digicam har godt nok mange funktioner og indstillingsmulighedder,
og da de kan combineres, så er det måske op mod 1.000 forskellige
funktioner og indstillinger, som det vil tage meget lang tid at lære,
hvis man bruger metoden med at forsøge sig frem.

Men de der ordentlige mandfolk nøjes nok med at bruge "auto" funktionen
og fabriksindstillingen...!

Og vi kan derfor tilføje, at ordentlige mandfolk er så dumsmarte og
skråsikre, at de gladeligt giver afkald på den viden og alle de
informationer der er i en manuel....:)

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-01 18:25

> Og vi kan derfor tilføje, at ordentlige mandfolk er så dumsmarte og
> skråsikre, at de gladeligt giver afkald på den viden og alle de
> informationer der er i en manuel....:)

Ægte BOFH's har aldrig brug for manualer - det er for lusers.
Dumsmart - er det ikke noget med dronningen eller hur?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-01 18:54

Jan Boegh wrote:

> Ægte BOFH's har aldrig brug for manualer - det er for lusers.

Aha... så en ægte BOFH's går rundt med hovedet under armen, så er det jo
nok derfor jeg i sidste måned modtog over 7.000 kald fra div. M$ IIS
web-servere, som prøvede på om de kunne smitte min web-server med div. orme..:)

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-12-01 13:43

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> wrote in message

> [...]
> hvorfor samme problem opstod. Vi løste det (og et par efterfølgende
> gange) ved at hente prøveversionen af Norton Disc Doctor og lade den

Det var lidt mere avanceret denne gang - FAT'ens indhold for de sidste
billeder var helt væk (den var åbenbart ved indsætningen blevet overskrevet
med en ny FAT der kun havde slettede entries til den første portion
billeder. Så denne første portion kunne NDD og andre undelete programmer
således sagtens genoprette). Men ud fra et binært dump af kortets indhold,
lykkedes det alligevel at få fat i billederne. (Beskrevet andetsteds i
tråden).

Men tak for hintet alligevel!

// Steffen

Fra : L@rs

Dato : 16-12-01 21:23

klip klip >
> [...]

> Er der nogen der har gode idéer eller kender folk der kan hjælpe eller -

Har du prøvet at gå i FAT'en - prøv Norton's gamle diskværktøjer?

Lars

Fra : Paul Nilsson

Dato : 19-12-01 21:46

-Eller hvad med............
1. sætte lås på (kan ikke slettes) eller.........
2. skifte til andet kort (de er billige efterhånden..)

hej Paul.......

Steffen Poulsen <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1b86df$0$25372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-12-01 22:04

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> wrote in message
> -Eller hvad med............
> 1. sætte lås på (kan ikke slettes) eller.........
> 2. skifte til andet kort (de er billige efterhånden..)

Gode idéer - men deres virksomhed mod indbygget brutalitet i OS og kortlæser
er jeg ikke sikker på

// Steffen