Hvad skal jeg gøre?
Fra : Mark

Dato : 15-12-01 12:53

Jeg vil gerne lave en Menu og en afstemning på min hjemmeside,
men hvordan gør jeg det?

Man bruger da HTML eller CSS til det ikke?

Eller ved i om der er nogle HTML-tutorials på html.dk hvor jeg
kan læse om hvordan jeg gør?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 13:38

"Mark" <monkey2000_mark@hotmail.com> skrev
> Jeg vil gerne lave en Menu og en afstemning på min hjemmeside,
> men hvordan gør jeg det?

Puha, det var mange ting på en gang. Menuen kan du sagtens lave via css. Jeg
har lavet to forskellige menuer kun via html og CSS, som efter min egen
mening, fungerer rimelig godt. Det kræver dog en rimelig god css
understøttelse af browseren for at de virker.

*Menuer:*
Regulære knapper i css:
http://www.frank-martens.dk

Heraki i css. Menuen er dog udbygget med lidt asp også, men kan sagtens
laves manuelt:
http://www.elmodan.dk

Begge eksempler kan du finde kildekoden i "Vis kilde" og i css filerne.

Personligt vil jeg ikke råde dig til at bygge en menu op i JavaScript, men
mange gør det nu alligevel, og på denne side finder du masser af
inspiration:
http://www.dynamicdrive.com

*Afstemning*
En afstemning _skal_ laves serverside - dvs. at du sender en forespørgsel
til serveren, og den retunerer et svar. Hvis du har adgang til et serverside
scriptsprog på din server og en database kan du finde scripts rundt omkring
på nettet. Scriptsprog kan være php, jsp, asp, cgi osv.

Anden mulighed er en hostet løsning. Jeg vil anbefale www.quickpoll.dk. Her
opretter du en afstemning online på JavaSofts server, og får et lille stykke
JavaScript som du skal lægge på din side, der så klarer ærterne for dig.
Nemt, men med en lille reklame på.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'