Løbetid?!
Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 15-12-01 11:06

Hjælp.
Phumba er (vistnok) ved at komme i løbetid, selvom jeg synes det er lidt
tidligt, hun er en 8 mdr Aby... Sidst jeg talte med Helle (opdrætteren)
fortalte hun at deres katte normalt kom i løbetid når de var 10 måneder
eller derover, men jeg mener nu at "symptomerne" er gode nok: Først var der
et par dage hvor hun pludselig var kælen (!) og nu... Ja jeg trækker mine
ord om abyers manglende evne til at miaue i mig igen, hun KAN godt miaue...
HØJT! og meget.

Så mit spørgsmål er: Hvor lang tid går der før det er overstået? Det er
mange år siden vi sidst havde en hunkat og den fik p-piller (set i
bakspejlet var det nok netop dem hun døde af, men dengang vidste vi ikke
bedre).
Vores 2 kastrerede hankatte har tilsyneladende ikke fattet hvad der er ved
at ske (endnu da), Bøv er gammel og bryder sig ikke synderligt om hverken
hende eller Jack, og Jack tror bare hun vil lege (he he det var det samme,
med omvendt fortegn, dengang Jack pludselig opdagede at han var en hankat,
der tro'de Phumba at HAN ville lege... og så var han forresten ikke hankat
mange dage længere!)
Men det er altså planen at Phumba skal have killinger, naturligvis når hun
er blevet lidt større, så alle gode forslag om sterilisation kan jeg ikke
rigtig bruge til noget lige nu. Er der andet man kan gøre? Andet end at
bevæbne sig med ørepropper?

Venlige hilsner
Lisbeth

--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 15-12-01 12:19

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
> Hjælp.
> Phumba er (vistnok) ved at komme i løbetid, selvom jeg synes det er lidt
> tidligt, hun er en 8 mdr Aby...

Vores aby. killing er lige kommet i løbetid - det mente dyrlægerne i hvert
fald. Den er født den 12. juli

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-12-01 12:28

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9vf7k1$mpp$1@sunsite.dk...
> Hjælp.
> Phumba er (vistnok) ved at komme i løbetid, selvom jeg synes det er lidt
> tidligt, hun er en 8 mdr Aby...

8 måneder er nu normalt ikke så tidligt for en aby
at komme i løbetid - de er som regel ret tidlige på
den. Jeg kender flere aby'er, der har haft deres
første løbetid omkring 4-5 måneders alderen.

> [...]
> ord om abyers manglende evne til at miaue i mig igen, hun KAN godt miaue...

Nå, du har en af dem Min aby miauer heldigvis
slet ikke, når hun er i løbetid. Til gengæld kurrer
hun som en due konstant, men det er da til at holde
ud at høre på.

> Så mit spørgsmål er: Hvor lang tid går der før det er overstået?

Som regel en lille uge - men det er en sandhed
med modifikationer. Den første løbetid vil
sandsynligvis være rimelig kort, men til gengæld
har løbetiderne tendens til at blive længere og
længere, hvis katten ikke parres.

> [...]
> er blevet lidt større, så alle gode forslag om sterilisation kan jeg ikke
> rigtig bruge til noget lige nu. Er der andet man kan gøre? Andet end at

Hvis du ikke vil give hende p-piller, er der ikke
andet at gøre end at lide Min hunkat fik ikke p-
piller i næsten et år inden hun fik sit første kuld.
Men hun gik også næsten ½ år inden hun fik sin
første løbetid og da det skete, havde hun en
"kavaler", min burmeserkastrat, som parrede
hende. Dette er heller ikke helt risikofrit, da det kan
give infektion, men jeg foretrak så absolut
metoden frem for p-piller.

Nu lever min burmeser ikke længere, så nu får hun
p-piller. Desuden har jeg en fertil hankat fra første
kuld og han skal jo ikke gerne parre hende, så......

Efter min mening er det både synd og usundt, at
lade katten gå gennem adskillige løbetider uden at
blive parret. Men nu er hun jo allerede 8 måneder,
så jeg vil råde jer til at købe ørerpropper og så få
hende parret, når hun er 1 år.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-12-01 12:32

>Men nu er hun jo allerede 8 måneder,
> så jeg vil råde jer til at købe ørerpropper og så få
> hende parret, når hun er 1 år.

PS. Det betyder, at det allerede nu, er tid til at
kigge sig om efter en egnet hankat, så I har en
aftale i stand, når det er tid.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 15-12-01 14:17

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message

> PS. Det betyder, at det allerede nu, er tid til at
> kigge sig om efter en egnet hankat, så I har en
> aftale i stand, når det er tid.

Ja
Da vi var i Randers og se på katte talte vi med en dame som havde en
sølvaby-han, der IKKE var i familie med Phumba, så det er nok på tide at
booke herren *S* Godt nok var det i Odense, men så må hun jo ud og køre en
tur.

Venligst

Lisbeth

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-12-01 15:08

Hej Helle

Jeg er ikke tilhænger af tidlige parringer, min holdning er, at de skal være
mindst et år før de parres.

Gentagne løbetider kan give livmoderbetændelse og cyster på livmoderen, så
hverken p-piller eller løbetider uden parring er godt for katten. Det er vel
nærmest et valg mellem pest og kolera.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-12-01 00:41

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse news:WLIS7.4132$Q3.612879@news010.worldonline.dk...
> Hej Helle
>
> Jeg er ikke tilhænger af tidlige parringer, min holdning er, at de skal være
> mindst et år før de parres.

Jamen, jeg skrev jo også, at hun skulle vente med
parring til hunkatten er 1 år.

> Gentagne løbetider kan give livmoderbetændelse og cyster på livmoderen, så
> hverken p-piller eller løbetider uden parring er godt for katten. Det er vel
> nærmest et valg mellem pest og kolera.

Enig.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-12-01 18:17

> [...]
> "kavaler", min burmeserkastrat, som parrede
> hende. Dette er heller ikke helt risikofrit, da det kan
> give infektion, men jeg foretrak så absolut

uh uh... nu må jeg altså lige springe ind med et spørgsmål....
vi får jo denne her søde lille perser pige i morgen..... som ikke er
sterilliseret.... vi har samtidig sweety (huskat-kastrat) og rasmine som er
sterilliseret.....
jeg havde faktisk ikke forestillet mig at hun skulle have p-piller... dels
fordi hun normalt vist ikke kommer i løbetid så tit, og dels fordi at vi har
tænkt på at, hvis vi beslutter at beholde hende alligevel, at vi så gerne
engang ville have killinger i hende....

jeg har så tænkt på om sweety måske kunne agere "kavaler" selvom han er
kastereret og "lindre hendes lidelser" lidt*G*... er der nogen der har
erfaringer med det?
er det en god ide eller skal jeg hellere sætte hende på p-piller når vi nu
lige skal se tiden lidt an?

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-12-01 20:13

Hej Sabina
Lad det komme an på en prøve uden p.piller, der er
nogle kastrater der er "iskolde" selvom der står en
smuk "trængende" hunkat med rumpen i hovedet på
dem, så du kan lade afgørelsen være op til Sweety,
hvis han vil er det fint, hvis ikke så må det være p.piller
eller en parring i løbet af foråret. Jeg har haft kastrater
der har taget sig af det "hårde" arbejde med stor fornøjelse og uden
problemer.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-12-01 01:22

"Marianne Hellemose" <skatkat@telefona.dk> wrote in message
> [...]
> eller en parring i løbet af foråret. Jeg har haft kastrater
> der har taget sig af det "hårde" arbejde med stor fornøjelse og uden

jeg har på fornemmelsen at sweety nok skal hitte ud af det.....
tit når han leger med rasmine finder han på at nuldre ind på hende og gribe
hende i nakken og prøver at stille sig an*G* men det ender altid med at hun
lige vender rundt engang og de tumler.... det må jo bare komme an på en
prøve om han vil......
ihvertfald indtil vi beslutter os for hvad der skal ske

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-12-01 20:05

Der er hunkatte der er blevet psykisk syge af at gå
i den ene løbetid efter den anden, så det er lidt at som
at skulle vælge mellem pest og kolera, men hvis man ved at der skal/vil gå
mere end 6 mdr. så ville jeg vælge
p.piller, hvis man altså ikke lige har en galant kastrat
ved hånden.