Plads til pragt smerlinger
Fra : City10

Dato : 14-12-01 18:07

Jeg har fået prob. med snegle, og overvejer derfor at anskaffe mig et par
pragt smerlinger.

Jeg har et 128l. akvarie med 15 røde neon, 10 sorte phantom tetra, 3
sværddragere, en molly og en enkelt siametisk algeæder som kom med i posen
ved en fejl.

Vil der være plads til at par pragt smerlinger i akvariet?

Jeg vil naturligvis helst have dem forholdsvis små så de ikke "fylder det
hele", men vil de så være i stand til at spise sneglene, eller skal de have
en vis størrelse inden de begynder på det? En helt anden ting er i øvrigt
hvor hurtig de vokser??

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 14-12-01 19:41

"City10" <City10@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved en fejl.
>
> Vil der være plads til at par pragt smerlinger i akvariet?

Ja, men jeg ville foretrække mindst tre, da det er en meget udpræget
stimefisk.

> [...]
have
> en vis størrelse inden de begynder på det?

De spiser snegle med det samme, og de er meget efektive til det.

En helt anden ting er i øvrigt
> hvor hurtig de vokser??

De vokser efter forholdende og fodringsmængden.

Torben

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 15-12-01 14:23

> Ja, men jeg ville foretrække mindst tre, da det er en meget udpræget
> stimefisk.

Mindst 5 og masser af rigtige gemmesteder, så har den optimale forhold og de
vil ikke genere dit billede af akvariet dagen igennem. De gemmer sig, næsten
som var det en konkurrence. men når jeg fodrer kommer de villigt frem, og
især til aften fodringen.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-12-01 09:26

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
næsten
> som var det en konkurrence. men når jeg fodrer kommer de villigt frem, og

3 er godt nok.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : thomas schreiber

Dato : 15-12-01 10:35

Men 5+ er bedre.

Til gengæld kræver 5 voksne pragtsmerlinger et riiiiiimlig stort akvarie.
Nok ikke ret meget mindre end 530L.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-12-01 15:36

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Men 5+ er bedre.

ja og 7 er endnu bedre, og 9 er endnu bedre og 11 (you get the point ?)

> Til gengæld kræver 5 voksne pragtsmerlinger et riiiiiimlig stort akvarie.
> Nok ikke ret meget mindre end 530L.

Som nyindkøbte kan du godt have dem i 250 liters.

Fra : City10

Dato : 15-12-01 19:02

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> "thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
>
> ja og 7 er endnu bedre, og 9 er endnu bedre og 11 (you get the point ?)

Hmm. Jeg forsøgte i dag at finde nogle hos de lokale forhandlere, men de var
tilsyneladende alle udsolgt, så jeg har i stedet været i gang med nettet. 35
snegle på meget kort tid, og så snart de igen kom lys på kunne jeg se at der
var flere endnu, men de får lov at blive.

Jeg har dog talt med Futterhaus som har nogle som godt nok kun er ca. 2,5
cm. men har ikke købt nogle endnu. vil disse rimelig huritgt være i stand
til at spise snegle eller er de alt for små? Jeg vil jo helst have dem
rimelig små da det kun er et 128l. akvarie men går det? (Hvis jeg køber dem
hvor lang til kan jeg så regne med at der går inden jeg skal af med dem igen
p.g.a. størrelsen?

Fra : Søren Steffensen

Dato : 15-12-01 19:29

har 4 stk zebra smerlinger på ca 3 cm, de gjorde kål på selv store snegle på
ingen tid....lidt surt da jeg havde regnet at beholde de sstørste så de
kunne lave lidt foder til smerlingerne !
De bliver heller ikke så store som pragtsmerlingerne og er efter min mening
meget pænere :)

--
SOS icq: 102169245
www.hourbabe.com

Fra : news.euroconnect.dk

Dato : 19-12-01 12:04

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> kunne lave lidt foder til smerlingerne !
> De bliver heller ikke så store som pragtsmerlingerne og er efter min

Hvis zebrasmerling dækker over dem der også tit benævnes som leopardsmerling
eller (hos loaches.com) YoYo-smerling (det står der faktisk på siden af dem
, så vil jeg også gerne anbefale dem. De bliver vist kun ca. 7-8 cm mod
pragtsmerlingens op til 30cm (så vidt jeg husker).
Vi har selv et 128l. og vi har lige købt 3 stk. forleden og supplerede
straks dagen efter op med 3 mere, for nej hvor er de hyggelige. De 6 Kuhli
vi købte samtidigt har vi stort set ikke set siden, men YoYo'erne har straks
indtaget hele akvariet og er aktive og underholdende både nat og dag. De
hygger sig fint sammen og alene og ser indtil videre ikke ud til at have
nogen aggresiv adfærd overfor hverken de 4 ancistrus eller vores 2 scalarer.
Jeg kan ikke påstå at vi har nogle langtidserfaringer med dem efter kun 3
dage, men indtil videre klart en positiv oplevelse.
De er alle mellem 3 og 4 cm. lange og i butiksakvariet havde de ihvertfald
gjort kål på en større mængde snegle på ca. 1cm størrelsen.

Julehilsen
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-01 22:07

> [...]
> , så vil jeg også gerne anbefale dem. De bliver vist kun ca. 7-8 cm mod
> pragtsmerlingens op til 30cm (så vidt jeg husker).

Zebra smerlinger er dem der hedder Botia Striata og bliver ganske rigtigt
7,5 cm.

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 15-12-01 23:54

Botia sidthimunki er MEGET mere effektive end pragtsmerlinger er. Prøv dem i
stedet.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-12-01 12:17

> Botia sidthimunki er MEGET mere effektive end pragtsmerlinger er. Prøv dem
> stedet.

Det er nu ikke den erfaring jeg har tværtimod,

Men de kan være nogle særdeles aggresive små smerlinger.

Fra : Plesner

Dato : 16-12-01 23:00

> Botia sidthimunki er MEGET mere effektive end pragtsmerlinger er. Prøv
> dem i stedet.

Jeg ved ikke, om de er mere effektive, men de har en helt fantastisk
stimeadfærd. I et akvarium med B. sidthimunki er der altid gang i den - og
ingen snegle.

Jeg købte selv en flok på 10 stk. for nogle uger siden uden for Halmstad og
glæder mig kun til at komme derop igen, så jeg kan forøge antallet fra 10
til 20-25. I øvrigt er de pænt store (i hvert fald 5 cm) og til 60 S.Kr.
pr. stk. er det jo nærmest en foræring. Jeg ved så ikke, om det er
generelt, at de p.t. sælges i den størrelse og til den pris, for man ser
ofte nogle ynkelige småkravl, som butikkerne endda vil have noget mere for.

Jeg har tidligere haft en lignende stime, men desværre sprang akvariet,
mens jeg ikke var til stede. Hvis man er på udkig efter en spændende
Botia, så er sidthimunki så absolut en af dem.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 16-12-01 10:18

"City10"
som godt nok kun er ca. 2,5
> cm. men har ikke købt nogle endnu. vil disse rimelig huritgt være i stand
> til at spise snegle eller er de alt for små?
no prblemo... og de kan vokse hurtig i starten.

Jeg vil jo helst have dem
> rimelig små da det kun er et 128l. akvarie men går det?
Næ ikke med mere end tre maks fire stk. men det mener jer er for lidt. Det
er selvfølgelig subjektivt hvor mange er nok. Der er andre der kommentere
mit forslag med min5. Det er fordi jeg selv kun har fire og de er ikke nok
til at fungere som en flok i mit akvarie, jeg ville ønske jeg var startet
med 6-7 og så sortere en eller to fra der ikke paasede ind i flokken.
(Hvis jeg køber dem
> hvor lang til kan jeg så regne med at der går inden jeg skal af med dem
igen
> p.g.a. størrelsen?
Giftigt spørgsmål .....Maks 20 år ...!??!?!?

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 15-12-01 19:06

Hej City10,

On Fri, 14 Dec 2001 18:06:51 +0100, in dk.fritid.dyr.akvarium you wrote:

>Jeg har fået prob. med snegle, og overvejer derfor at anskaffe mig et par
>pragt smerlinger.

<snip>

Akvariets størrelse taget i betragtning, så ville jeg istedet købe 5 stk. små
smerlinger, f.eks. rostrata - de spiser også snegle. Se evt.
http://www.loaches.com

-K

Fra : City10

Dato : 22-12-01 11:23

Tak for de mange svar og ikke mindst forslag.

Jeg har nu forsøgt mig med nogle netsmerlinger (Botia lohachata), og håber
så at de vil hjælpe mig lidt af med sneglene.

Grunden til at valget faldt på disse var dels, at de ikke bliver så store
som f.eks. pragtsmerlinger, og ikke mindst at forhandleren havde sat
pragtsmerlingerne i karantæne idet de så sløje ud.

Jeg har nu haft dem i en dags tid, og de ser da meget fornøjelige ud. Jeg
har et par gange været nervøs for om de mon var døde, idet de har lagt
"gravet" ind i en træstamme, hvor de har lagt helt stille på siden, men de
har det tilsyneladende godt nok, så det er nok bare den måde de kan lide at
gemme sig på. (det skal lige siges at jeg ikke tidligere har holdt lignende
fisk, så derfor har jeg ikke de store erfaringer med dem)

Nå men igen tak for forslagene til min julegave til akvariet

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-12-01 16:38

> [...]
lignende
> fisk, så derfor har jeg ikke de store erfaringer med dem)

Smerlinger (og især pragtsmerlinger, men sikkert også netsmerlinger) kan
godt lide at ligge på siden og de kan ligge så stille, at man tror de er
døde. Jeg har flere gange været nødt til at "prikke" til mine
pragtsmerlinger, for at se om de nu også stadig var i live.

Torben

Fra : Jan Krag

Dato : 02-01-02 10:31

Hej
Tillykke med dine nye smerlinger Håber de stadig har det godt efter julen

Det var netop disse smerlinger jeg anbefalede (under navnet YoYo smerlinger
el leopard sm.) i min post fra 19/12.
Vores lever stadig i bedste velgående og er nok det mest livlige bidrag til
vores selskabsakvarie.
Ifølge loaches.com så er Botia Lohachata deres gamle navn og de hedder nu
Botia Almorhae istedet (spørg mig ikke hvorfor). Bliver iøvrigt på
engelsksprogede sider også ofte omtalt som Pakistani Loach.

Nytårshilsener Jan.

Fra : City10

Dato : 02-01-02 12:22

"Jan Krag" <jan@krag.org> skrev i en meddelelse
> Hej
> Tillykke med dine nye smerlinger Håber de stadig har det godt efter julen

Tak skal du ha'. Jeg kan oplyse at de lever endnu, men synes at det er lidt
mærkeligt at den ene er meget bleg i de sorte farver i forhold til den
anden, men det kan selvfølgelig også bare være "naturens" gang.

> [...]
istedet (spørg
> mig ikke hvorfor). Bliver iøvrigt på engelsksprogede sider også ofte

Efter ca. en uge kunne jeg ikke længere se nogen som helst snegle, og har
ikke set nogen siden, så det er virkelig imponerende.

Nå men endnu engang tak for svarene.