RAM, Grafikkort eller hvad?
Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 17:02

HEJ NG!
Min maskine er underlig. Følgende faser ridser problemet op:

1 - maskinen crashede ved opstart - død skærm, og uvirksom powerknap på
kabinettet - og gav en fæl sirenelyd fra sig. Jeg nulstillede BIOS'en via
jumperen på MB uden det hjalp. Jeg søgte hjælp og fik at vide, at det kunne
skyldes overophedning af CPU'en, en kortslutning, en RAM-fejl eller en
Grafikkort-fejl.

2. Tanken om overophedning udelukkes, da det er ved 'koldstart', problemet
opstod, da CPUen ikke er varm og da køleren fungerer som den skal. Derfor
forsøger jeg 'RAM ud - RAM i' metoden - med det resultat at maskinen nu
hænger med et nyt bip-signal: et langt og tre korte bip. Jeg søgte hjælp og
fik at vide, at det enten kunne skyldes en RAM-fejl eller en
grafikkort-fejl. (Det skal siges at jeg har en AWARD-bios).

3. Jeg har sat mine RAM-blokke, som motherboard-manualen foreskriver med
samme resultat: et langt og tre korte bip. Jeg har forsøgt at sætte rammen i
anderledes: samme resultat - et langt og tre korte. Altså, vi prøver med
skærmkortene: Jeg har et AGP-kort og et Voodoo-kort i maskinen. Først
prøvede jeg at fjerne AGP-kortet: samme resultat - et langt og tre korte. Så
ud med Voodoo-kortet og tilbage med AGP-kortet: samme resultat - et langt og
tre korte. Begge kort i igen - surprise - samme resultat. Jeg har testet
skærmen på en anden maskine, og den fejler intet.

Er der nogen, der kan gennemskue hvad der er galt?
Sune

Fra : Bachelor

Dato : 14-12-01 17:19

"Sune Spang-Thomsen" <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse news:HqpS7.8142$z4.1022224@news000.worldonline.dk...
> HEJ NG!
> Min maskine er underlig. Følgende faser ridser problemet op:

Hvad gik forud med maskinen aller første gang den viste
problemer. Du har så vidt jeg kan se, ikke fortalt om du havde
været ved at foretage dig noget af en eller anden art.
Ingenting er det samme som kun at røre ved tænd og sluk
knappen og ej heller have forsøgt installere noget.

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 17:49

Jeg har intet ændret på min hardware i umindelige tider, og det eneste jeg
har installeret i månedsvis (for nu godt en uge siden) er Settlers III.
Ellers har jeg vitterligt intet foretaget mig...
Bachelor <not.valid@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vd92h$2j5j$1@news.cybercity.dk...

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 18:32

Eller det vil sige - jeg har selvfølgelig også spillet spillet, hvilket er
det seneste jeg foretog mig, inden jeg startede computeren med problemet...

En ting mere: når jeg trykker ctrl+alt+delete, når maskinen har givet
fejlkoden genstarter den, men giver nu fejlkoden: et langt og kun to korte
bip....
?

Sune Spang-Thomsen <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c6qS7.3473$Q3.519538@news010.worldonline.dk...

Fra : Bachelor

Dato : 15-12-01 00:19

"Sune Spang-Thomsen" <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse news:IKqS7.3479$Q3.522499@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> En ting mere: når jeg trykker ctrl+alt+delete, når maskinen har givet
> fejlkoden genstarter den, men giver nu fejlkoden: et langt og kun to korte

Har du være inde og loade defaults bios opsætning
og evt. kigge på bios indstillinger for grafikkort mht.
hvad du har. Skal nok stå til AGP først.

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 15-12-01 11:25

Noget af det første, jeg forsøgte var at nulstille bios via jumperen på mit
motherboard. Det burde gøre det samme ved bios som at loade defaults i
biosen. Min skærm viser, som jeg skrev intet, hvorfor det ikke er mig muligt
at ændre på min bios på nogen anden måde...

Bachelor <not.valid@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ve1r7$mi3$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bachelor

Dato : 16-12-01 05:22

"Sune Spang-Thomsen" <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse news:4BFS7.8451$z4.1071275@news000.worldonline.dk...
> Noget af det første, jeg forsøgte var at nulstille bios via jumperen på mit
> motherboard. Det burde gøre det samme ved bios som at loade defaults i
> biosen.

Nej, du skal selv loade defaults via BIOS menuen, som
du kommer til ved typisk at trykke Del under opstart.
Jeg vil tro at der på forsiden står en punkt med at
load defaults eller optimal - what ever.
Derefter tjek instilliner omkring grafik.

Fra : dena

Dato : 15-12-01 19:42

On Sat, 15 Dec 2001 00:18:48 +0100, Bachelor wrote:

> [...]
>
> Har du være inde og loade defaults bios opsætning og evt. kigge på bios
> indstillinger for grafikkort mht. hvad du har. Skal nok stå til AGP

Det er grafik-kortet.
Et langt og tre korte er signal om at der ikke er skærm tilsluttet.

Tjek alle forbindelser: skærm -> grafikkort -> bundkort.
Og _husk_ at rive power-stikket ud først, så du er helt sikker på at
ATX'en har sluppet alt strøm..

Hvordan har din skærm det?

- dena

--
"I didn't expect the Spanish Inquisition!"