P-Piller?
Fra : John Sahl

Dato : 14-12-01 16:56

Hvad er forskellen på de p-piller menneskekvinder får, i
forhold til dem der gives til kattene?

Grunden til at jeg spørger er, at min mor fik de samme, som
dem hun selv brugte da hun skulle have nogen til deres kat.

Men da de var på recept var de skide dyre og hun havde
dog en extra af sine egne der lå. Dem brugte hun så
efterfølgende med stor succes. (De virkede *G*)

Og hvor vil jeg så hen med alt det? Jo, kan man gå ud fra at
en p-pille er en p-pille, uanset hvilken mis den er til

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Gitte

Dato : 14-12-01 17:34

Man burde nok ikke eksperimentere med den slags! Katte bør ikke få
p-piller med mindre man har en ret god begrundelse herfor -
sterilisation er at foretrække (og de færreste har reelt ikke råd til
det). Bare spørg en dyrlæge, så vil du få at vide, at p-piller giver
forandringer i kattens underliv, som man aldrig ville lade kvinder
udsætte sig selv for. Mon ikke der er forskel på pillerne?! Om ikke
andet, så fordi kvinder og kattes hormonsystem næppe er 100% ens.
Jeg fatter iøvrigt ikke helt problemstillingen. Hvis man vil spare penge
på sigt, så tager man en tur til dyrlægen og får misser steriliseret -
længere er den vel ikke. Har man råd til at have kat, så har man også
råd til den engangsforestilling!
Mvh. Gitte

Fra : John Sahl

Dato : 14-12-01 17:51

"Gitte" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message news:3C1A29FF.3010204@hum.auc.dk...
> [...]
> på sigt, så tager man en tur til dyrlægen og får misser steriliseret -
> længere er den vel ikke. Har man råd til at have kat, så har man også

Wow, rolig nu.. Det var den SAMME pille, i samme pakke, med samme
indhold i pillerne.. Jeg ville egentlig bare vide om andre har gjort samme
erfaring og om man derved kan udlede at man godt kan bruge resterne
hvis man tilfældigvis har dem.

Det skal da så siges at grunden til jeg spørger er fordi jeg er nysgerrig.
Intet andet.. Sabina og jeg har INGEN intentioner om at gøre forsøget
med nogen af vores dejlige misser, ej heller den lille ny perser.

Fra : Gitte

Dato : 14-12-01 18:10

OK. Man bruger åbenbart p-piller a la det skidt kvinder engang fik på
recept.
Grunden til jeg reagerer som jeg gør, er alene, at jeg ret ofte har set
hvordan folk forsøger at spare penge ved selv at lege kloge koner/mænd.
En del katte bliver af den grund - jf. min kattebog - hvert år
forgiftet, fordi ejeren lige mener at en panodil eller andet da også
burde virke på en kat. Et andet eksempel; Min mormors hund døjede engang
i flere måneder med en grim øjeninfektion og den eneste behandling den
fik var mormors øjenvand til irriterede øjne - fordi hun er for nærig
til at sende hunden til dyrlæge. Da jeg endelig var hjemme på besøg, og
så at hunden havde øjeninfektion, måtte jeg bøvle en hel del (mildest
talt) før det lykkedes at få familien til at køre vuffen til dyrlæge....
Så undskyld tonen, jeg synes bare ikke man på nogen måde skal
eksperimentere med det, når man ikke VED noget med sikkerhed.
-Gitte

Fra : John Sahl

Dato : 14-12-01 18:13

"Gitte" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message news:3C1A3285.5090606@hum.auc.dk...
> Så undskyld tonen, jeg synes bare ikke man på nogen måde skal
> eksperimentere med det, når man ikke VED noget med sikkerhed.

Jamen vi er da helt enige

Fra : Dorthe

Dato : 14-12-01 18:01

John Sahl skriver:

> Hvad er forskellen på de p-piller menneskekvinder får, i
> forhold til dem der gives til kattene?

Hej John!
Ja, faktisk er de p-piller man får til kattene de selv samme som man
engang gav til kvinder. Jeg tvivler dog på at det er lovligt at ordinere
de piller til kvinder mere, da de er frygtelig farlige. Man giver nu til
dags kvinder en anden form for piller, lavdosis, og dermed mindre
skadelige. Det siger sig selv at de nuværende katte-p-piller også er
meget skadelige for kattene, og man ser da gentagende gange alvorlige
skader, og endda dødsfald. F.eks. døde en tiger i Aalborg Zoo for nogen
tid tilbage af dens p-piller! Tænk så hvad de gør ved en lille huskat!

Altså ingen piller, men afsted til dyrlægen! En operation af en kat med
svulster er mindst lige så dyr, hvis ikke dyrere, og så er der en stor
chance for at man mister sit kæledyr alligevel. Vores ene hunkat havde
udviklet svulster efter kun kort tid på p-piller, men de blev heldigvis
fundet og fjernet ved sterilisationen!

Ak ja, det er ikke nemt at være kvinde nogen steder i dyreverdenen!
Dorthe ( - og Lille-Fie, der atter har det godt)

Fra : John Sahl

Dato : 14-12-01 18:19

"Dorthe" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message news:3C1A3031.D769FF80@hotmail.com...
> [...]
> chance for at man mister sit kæledyr alligevel. Vores ene hunkat havde
> udviklet svulster efter kun kort tid på p-piller, men de blev heldigvis

Jeg har altid tænkt at p-piller er en midlertidig løsning indtil
kirurgen får gjort sit.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-12-01 20:34

Hej John
fornuftigt tænkt, jeg tror at der også kommer lidt
"dobbelt-moral" ind, vi "råber og skriger" kastraktion,
men fakta er jo at hvis der ikke var p-piller ville der
heller ikke være opdræt, ihvertfald kun ganske få, så
kunne hver hunkat få et kuld, så skulle den enten
kastreres eller gå i evindelige løbetider der ville gøre
både kat og ejer sindsyge.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-12-01 20:29

Hej Dorthe
Det er faktisk ikke mere end et 1 år siden at en
af mine naboer fik Perlutex så de er skam stadig i
handelen.

Fra : Dorthe

Dato : 14-12-01 23:17

Marianne Hellemose skriver:

> Hej Dorthe
> Det er faktisk ikke mere end et 1 år siden at en
> af mine naboer fik Perlutex så de er skam stadig i
> handelen.

Hej Marianne!
Jeg troede jeg havde hørt at de forlængst var forbudt, eller i hvert
fald ikke blev brugt mere, der kan man bare se. Pyha, jeg ville godt nok
ikke kunne få mig selv til at tage dem!

Dorthe ( - og de tre hunmisser, der heldigvis er ude over den side af
sagen)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-12-01 20:25

Hej John
Det er rigtigt at nogle af "hormon-pillerne" er
identiske, eks. Perlutex, den eneste forskel er prisen
og at der står vet. på den til dyr, men jeg vil tilføje
som Gitte også siger at kastraktion er langt at foretrække

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-12-01 02:02

d. 14/12/01 16:55 skrev John Sahl på johnsahl@worldonline.dk i artiklen
YjpS7.8138$z4.1021409@news000.worldonline.dk:

> Hvad er forskellen på de p-piller menneskekvinder får, i
> forhold til dem der gives til kattene?

Hej John

Det er nu ikke som p-piller de bruges til kvinder. Perlutex - og deres
synonymer - bruges mod deciderede sygdomme i underlivet.
Citat fra "lægemiddelkataloget-online":
"ANVENDES
til behandling af blødningsforstyrrelser, når disse skyldes mangel på
svangerskabshormon. Midlet bruges endvidere mod endometriose
(livmoderslimhinde, der vokser uden for livmoderen, f.eks. i æggestokkene og
æggelederen). "

Og ja, det er noget biks til katte. Min kat udviklede livmoderbetændelse i
løbet af bare 3 mdr.s brug...
--
Mange hilsner fra Ann R
Ditte & Donnas katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : John Sahl

Dato : 15-12-01 03:55

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> wrote in message news:B8405FAF.1153%ann_rudbeck@mac.com...
> Det er nu ikke som p-piller de bruges til kvinder. Perlutex - og deres
> synonymer - bruges mod deciderede sygdomme i underlivet.

Det er ikke ovennævnte piller min mors kat blev ordineret ved
dyrlægen, det er dem der hedder Minulet, altså ret almindelige
p-piller efter hvad jeg ved om emnet

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-12-01 14:13

d. 15/12/01 3:54 skrev John Sahl på johnsahl@worldonline.dk i artiklen
MXyS7.3779$Q3.572149@news010.worldonline.dk:

> Det er ikke ovennævnte piller min mors kat blev ordineret ved
> dyrlægen, det er dem der hedder Minulet, altså ret almindelige
> p-piller efter hvad jeg ved om emnet

OK - ja det er de almindelige, lavdosispiller. Jeg vidste ikke at man brugte
dem til katte også - vores fik Perlutex. Det er da egentlig sært at man
bruger begge slags til katte - så vidt jeg kan tyde har de slet ikke samme
indhold...

Fra : Trine Piltoft

Dato : 17-12-01 23:03

> [...]
man
> bruger begge slags til katte - så vidt jeg kan tyde har de slet ikke

Jeg har heller aldrig hørt om at man kunne bruge andet end Perlutex til
katte, men jeg vil da lige prøve at forhøre mig hos min dyrlæge næste
gang jeg kommer derud.

Hilsen Trine P.
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-12-01 23:58

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev...
> Jeg har heller aldrig hørt om at man kunne bruge andet end Perlutex til
> katte, men jeg vil da lige prøve at forhøre mig hos min dyrlæge næste
> gang jeg kommer derud.

Vi får Promon Vet. til vores katte - de indeholder, så vidt jeg har fået
oplyst (er ikke 100% sikker) præcis det samme som Perlutex, men de er
lyseblå istedet for hvide = meget lettere at spotte på køkkengulvet, når
kræet har spyttet den ud...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Birgitte

Dato : 15-12-01 10:09

Og min havde hunkat fik dem fra hun var 4 måneder da hende far sprang på
hende....ikke så smart.
Hun blev parret da hun var 1 år gammel og aborterede i 3-4 uge, blev igen
ved nr. 2 løbetid, hvor hun havde komplikationer med at føde den sidste
killing.
Jeg har ikke særlig tiltro til p.piller og er stoppet med det skidt.
Det er faktisk rigtig, at mange hunkatte får livmorbetændelse af at gå på
p.piller.
Miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

---