Asus a7v266-e
Fra : Jan Buchholz

Dato : 14-12-01 16:24

Hej med jer.

Jeg har lige købt overnævnte bundkort med en 1.7 AMD XP cpu med 512 DDR ram
Daytona grafikkort 64MB ram jeg har ikke andet end problemer med det, jeg
vil lige høre om der er om der er nogen der har nogle små stal tips som skal
overholdes under installation af bundkortet.

Jeg kører med Windows ME og ikke meget andet for lige så snart der kommer
for mange programmer ind i maskinen så går den ned.
SoundBlaster lydkort har vist sig at være gift til maskinen.
Norton får også maskiner til at gå i sort.

Jeg håber på at i kan hjælpe mig

MVH Jan

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-12-01 16:35

"Jan Buchholz" <j.buchholz@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> overholdes under installation af bundkortet.

Vigtigst af alt, når du har en XP processor, er at sørge for at ændre
PALO_FREQ jumperen (side 20 i manualen) så den står på Palomino.

Læg desuden mærke til at manualens billede på side 20 af
default-indstillingerne for spændingen på ram'en ikke stemmer overens med
hvordan bundkortet rent faktisk er jumpet fra fabrikken. Du kunne evt.
prøve at jumpe den til 2.5 volt efter manualens foreskrifter. (Det virker
i hvert fald med mit Apacer ram)

Check også at CPU Voltage ikke er højere end de 1.75V. (Mål efter i Bios)

> SoundBlaster lydkort har vist sig at være gift til maskinen.

Det har jeg også erfaret

En mulighed er dog også, at det er dit Daytona grafikkort, der er
ballademageren. Jeg har i hvert fald hørt én anden her i gruppen, som
havde problemer med dette grafikkort - i både A7V266-E og et andet
bundkort. Prøv derfor evt. med et andet grafikkort.

Håber det bringer dig på stabil kurs,

mvh
Peter

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 14-12-01 20:30

Jeg har noget lign. samme konfiguration..samme motherboard, med ½ Gb Crucial
Ram.
Og en 1800+ cpu.

Mit problem er at maskinen lader til at løbe varm...men umiddelart melder
AsusProbe ingen problemer. Min køler er en Zalmantech 5005, der følger en
lille dims med, så man selv kan regulere hastigheden, trinløst. Men på trods
af at køleren kører med næsten 5000 omdrejninger, så er min cpu 54 grader
varm i idle tilstand..og motherboard temp. er ca. 40.

Nogle ideer om dette er for højt? Bemærk at det er et NoiseControl kabinet,
så kabinettet er "foret".
--
Johnny J. Andersen - Andedammen.dk

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-12-01 21:03

"Johnny J. Andersen" <Andersen@elgsdyrland.com> skrev
> [...]
grader
> varm i idle tilstand..og motherboard temp. er ca. 40.

Kører din maskine stabilt? Så er den ikke for varm.
De 54 grader ved idle er stort set det samme som min XP1600+, på samme
MB, med en Volcano 6Cu møgkøler - det hele i et Aopen HX08 kabinet.

Husk, at Asus bundkort som regel måler lidt mere end andre mærker, da der
lægges et par grader til for at estimere den reelle core-temperatur.

Se www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq100_cooling.htm og
sammenlign i øvrigt dine temperaturer med screendumps'ne i manualen til
bundkortet, side 73 og 96. Så vil du se, at en temperatur omkring 54
grader er helt normalt for dette board.

Jeg kan berolige dig med, at jeg har set en maskine køre klippestabilt
med dette motherboard, en XP1600+ og en idletemperatur på 58 grader.

mvh
Peter

Fra : J.F.K

Dato : 16-12-01 13:14

min temp siger 50 grader på cpu og 31 på moboard ved fuld load!
System:
Asus A7V266-E m. Raid, AMD XP 1800+, Volcano 6cu+, Crucial pc2100 (256mb x
3), WD 100GB disk!
Og det er sådan set lige meget om jeg kører 1533MHz eller 1667MHz, så
forbliver temperaturen den samme. Jeg har god luft gennemstrømning i mit
kabinet ved at have blæser forneden foran som suger luft ind og oppe på
bagsiden blæser der så den varme luft ud!
Og mit system er det mest stabile system jeg endnu har haft, og jeg har godt
nok haft mange...!!! Selvom jeg kører med winME!!!

mvh. John

Johnny J. Andersen <Andersen@elgsdyrland.com> skrev i en

Fra : Otto Haue

Dato : 15-12-01 11:06

Hej Peter

Hvorfor er det lige at PALO_FREQ jumperen skal stå på "Palomino" i stedet
for på Athlon/duron ??

Jeg har haft a7v266-e i over en måned og har først nu skiftet den over på
Palomino.
Jeg kan ikke mærke nogen forskel på hastighed. Hvad er forskellen på de 2
indstillinger ??

--
Mvh Otto Haue

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-12-01 18:49

"Otto Haue" <haue@bispeengen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Palomino.
> Jeg kan ikke mærke nogen forskel på hastighed. Hvad er forskellen på de

Hej Otto

Hvad den helt eksakte forskel er, ved jeg ikke, men ifølge en test jeg
læste, gav boardet nogle underlige benchmarks med XP processoren, hvis
det var jumpet til Athlon/Duron. Stabiliteten var ifølge testen heller
ikke i top, før jumperen stod på Palomino. Jeg kunne forestille mig, at
XP processorens specielle features kun udnyttes hvis boardet jumpes til
Palomino, og at funktioner som SSE derfor ikke fungerer før dette sker.

Jeg har ledt som en gal efter det pågældende link, men desværre uden
held, så du må tage mine ord for anmeldelsens udsagn. Om det er sandt,
hvad den skriver, ved jeg ikke - jeg jumpede mit board til Palomino fra
dag 1.

http://www.teccentral.de/asus_a7v266_guide/index3.php skriver i øvrigt
også at THEMCPU jumperen skal sættes på Reserved, men det holder ikke i
virkeligheden, da min processortemperatur derefter befandt sig på 49
grader under såvel full load som idle. Meningen med denne jumper er
ellers at udnytte den indbyggede temperaturmåler i XP processoren.

mvh
Peter

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-12-01 12:39

> [...]
> grader under såvel full load som idle. Meningen med denne jumper er
> ellers at udnytte den indbyggede temperaturmåler i XP processoren.
Asus teknikere siger også at denne jumper IKKE skal sættes til reserved
og palomino jumperen skal sættes til athlon/duron hvis man låser
multiplieren op

Dennis E

Fra : Jan Buchholz

Dato : 15-12-01 12:51

Hej igen
Jeg har prøvet at stille på Voltage på cpu så nu skulle den stå til
1,7/1,675 side 21 i manualen men når jeg så kigger i bios så er aflæsningen
1,8 men kan disse ændringer først fortages når bundkortet er sat til jumper
mode side 18.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-12-01 18:52

> [...]

aflæsningen
> 1,8 men kan disse ændringer først fortages når bundkortet er sat til

Ja. Jumpermode er krævet for at kunne indstille Vcore ved hjælp af
jumpere. Du kan dog også prøve at indstille den på 1.75V fra Bios, men på
nogle boards er 1.8 Volt det laveste, man kan vælge. (Muligvis, i de
tilfælde hvor PALO_FREQ jumperen ikke står på Palomino??)

mvh
Peter

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-12-01 12:40

> [...]
> nogle boards er 1.8 Volt det laveste, man kan vælge. (Muligvis, i de
> tilfælde hvor PALO_FREQ jumperen ikke står på Palomino??)
nej, desværre ikke, men håbes at blive rettet i en senere bios version,
faktisk
vil de fleste opeve at kunne vælge 1,75v hvis de ikke sætter den på palomino

Dennis E

Fra : flemsus

Dato : 14-12-01 16:45

Jeg kører med både Soundblaster, Norton antivirus og Daytona uden problemer,
mon ikke det er ME der er det svage led.
Mvh. Flemming Sørensen.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-12-01 17:08

"flemsus" <flemsus@hotmail.com> skrev

> Jeg kører med både Soundblaster, Norton antivirus og Daytona uden
problemer,
> mon ikke det er ME der er det svage led.

Jeg kører også med Norton Antivirus og Soundblaster. Norton har aldrig
givet mig problemer, mens Soundblaster-kortet godt kan drille windows,
hvis ikke man får disablet onboard-lyden *begge* steder i Bios -
Omkring Daytona kortet, så har jeg hørt at det har en forholdsvis høj
fejlprocent.

Maskinen burde kunne køre stabilt med WinME (selvom jeg ynder at kalde
den for Windows Bluescreen), og selv kører Win2K og 98se.

Og til Jan:

Nu har du vel installeret de nyeste Via4in1drivere (eller bare dem, der
lå på den medfølgende CD til bundkortet)?

mvh
Peter