Tabel i 100 %
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 14-12-01 15:03

Hej

Hvordan tvinger jeg en tabel til, at være 100 % af browserens bredde ?

--
Hilsen AHJ

Fra : Søren Blom

Dato : 14-12-01 15:17

"Anders Holm Jensen" <ahjmw@stofanet.dk> skrev
> Hvordan tvinger jeg en tabel til, at være 100 % af browserens bredde ?

ved at angive at Tabellen skal være 100 % i Bredden istedet for X antal
pixel.

du kan bare skrive

<TABLE BORDER="0">
<TR>
<TD></TD>
</TR>
</TABLE>

Så vil din tabel være 100% i bredden
--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-12-01 16:55

> du kan bare skrive
> <TABLE BORDER="0">
> <TR>
> <TD></TD>
> </TR>
> </TABLE>
> Så vil din tabel være 100% i bredden

Jaså?
Du mener altså ikke det er nødvendigt at skrive <TABLE ... WIDTH=100%> ?

mvh
Kim Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-12-01 16:36

Søren Blom <soren@blom.dk> skrev

> <TABLE BORDER="0">
> <TR>
> <TD></TD>
> </TR>
> </TABLE>
>
> Så vil din tabel være 100% i bredden

Nå!
Hvilken browser bruger du? I de browsere jeg bruger, bliver
tabellen samme bredde som indholdet i <td> - og det er det
normale indtil en bredde bliver defineret.

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 00:25

> [...]
> "Anders Holm Jensen" <ahjmw@stofanet.dk> skrev
>
> ved at angive at Tabellen skal være 100 % i Bredden istedet for X antal

[SNIP]
> Så vil din tabel være 100% i bredden

Som andre allerede har været inde på, så bliver tabellen ikke 100% bred, men
du undgår blot at få kanter på din tabel.

Lad os være lidt moderne og bruge css:

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Thomas H.

Dato : 15-12-01 11:12

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev i en meddelelse

Ja fint nok, men hvorfor er der ingen der kan hjælpe mig så?
Hvis man nu har en "margin" i sin stylesheet, kan denne så ikke
'overrules' på en eller anden måde, sådan at f.eks. en tabel kan
laves 100% uden at kigge på hvad den overordnet margin står til?
http://www.thhe.dk/test.htm

Thomas H.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-12-01 11:47

Thomas H. <thhe@sol.dk> skrev

> 'overrules' på en eller anden måde, sådan at f.eks. en
> tabel kan laves 100% uden at kigge på hvad den overordnet
> margin står til?

Her er det bedst at sætte margin for body til 0 - og så sætte den
margin du skal bruge på alle dine elementer.

--
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 15-12-01 12:12

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Her er det bedst at sætte margin for body til 0 - og så sætte den
> margin du skal bruge på alle dine elementer.

huuuuulk ;o( Det var det jeg ville undgå jo....
Og det undrer mig, at bjælken ikke også
ligger "top-margin" længere nede så, hvorfor ikke?

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 13:25

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> huuuuulk ;o( Det var det jeg ville undgå jo....
> Og det undrer mig, at bjælken ikke også
> ligger "top-margin" længere nede så, hvorfor ikke?

Der er som sagt ikke meget at gøre ved det på den led.

Metoden du skal bruge er at opbygge din side i <div> 's, og bestemme margin
ud fra det. Herunder har jeg faktisk opbygget hele eksemplet til dig.

F.eks.:

#top {
margin: 0px 0px 0px 0px;
width: 100%;
}
#venstre-menu {
margin: 10px 10px 0px 10px;
width: 300px;
float: left;
}
#indhold {
margin: 10px 10px 0px 10px;
}
(...)

Så vil din top fylde hele bredden:

Her er min top

Min menu til venstre

Indholdet på min side

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Thomas H.

Dato : 15-12-01 15:35

> Der er som sagt ikke meget at gøre ved det på den led.

øv

> Metoden du skal bruge er at opbygge din side i <div> 's, og bestemme
margin
> ud fra det. Herunder har jeg faktisk opbygget hele eksemplet til dig.

Okey, jeg kigger på det....men det er bare brandærgerligt, for så skal
jeg jo lave alle siderne helt om ...og det er KUN i IE 5,0 og før, at
problemet er synligt på den rigtige side www.thhe.dk fordi hjørne GIF'en
dækker over det ..

Fra : Thomas H.

Dato : 15-12-01 19:08

> Metoden du skal bruge er at opbygge din side i <div> 's, og bestemme
margin
> ud fra det. Herunder har jeg faktisk opbygget hele eksemplet til dig.

Øv, har lige forsøgt!
Jeg får problemer med mine tabeller, hvis jeg laver det sådan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 19:12

> "Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev i en meddelelse

> margin
>

> Øv, har lige forsøgt!
> Jeg får problemer med mine tabeller, hvis jeg laver det sådan

May i have a look?

Du skal ikke opbygge din side med tabeller - det bruger du div'sne til.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Thomas H.

Dato : 15-12-01 19:38

> May i have a look?

www.thhe.dk/nyt_forsøg.htm
og jeg har også prøvet at kopiere min forside ind,
så kommer hele link-tabellen helt uden for siden, i højre side *G*

> Du skal ikke opbygge din side med tabeller - det bruger du div'sne til.

Nej, men efter at have prøvet, også med hjælp herfra, blev jeg enig med
mig selv og en herfra, at det var lettest på denne måde, og jeg kunne ikke
får det til at se ud som jeg ville, med div's :o|

Fra : J. C. Voss

Dato : 15-12-01 19:47

Thomas H. <thhe@sol.dk> wrote:

> www.thhe.dk/nyt_forsøg.htm

det ville nok hjælpe at omdøbe filen, www er endnu ikke så tolerant
overfor minoritetsalfabeter.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Thomas H.

Dato : 16-12-01 11:54

"J. C. Voss" <jc.ugyldig@voss.tf> skrev i en meddelelse

> det ville nok hjælpe at omdøbe filen, www er endnu ikke så tolerant
> overfor minoritetsalfabeter.

Arrh come on!
Jeg har lagt den ud, så Kasper kunne se problemet, værre er det vidst heller
ikke hva'?
Jeg undskylder samtidig hvis min testfil ikke overholder html4.01 osv...

Fra : J. C. Voss

Dato : 16-12-01 13:21

Thomas H. <thhe@sol.dk> wrote:

> Arrh come on!
> Jeg har lagt den ud, så Kasper kunne se problemet, værre er det vidst heller
> ikke hva'?

Jo, hvis du vil have at Kasper skal kunne se din testside så er det.
Kasper får nemlig, ligesom jeg, nedenstående besked når man prøver at
hente din www.thhe.dk/nyt_forsøg.htm side, da man endnu ikke kan benytte
danske bogstaver (minoritetsalfabet - get it?) i http-adresser (:

"The page cannot be found

The page you are looking for might have been removed, had its name
changed, or is temporarily unavailable.

Please try the following:

* If you typed the page address in the Address bar, make sure that it
is spelled correctly.

* Open the www.thhe.dk home page, and then look for links to the
information you want.
* Click the Back button to try another link.

HTTP 404 - File not found
Internet Information Services

Technical Information (for support personnel)

* More information:
Microsoft Support

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.net/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-12-01 13:38

On Sun, 16 Dec 2001 13:21:19 +0100, jc.ugyldig@voss.tf (J. C. Voss)
wrote:

> [...]
>hente din www.thhe.dk/nyt_forsøg.htm side, da man endnu ikke kan benytte
>danske bogstaver (minoritetsalfabet - get it?) i http-adresser (:

Hvordan kan det egentlig være, at I gør det, når (fx ?) jeg ikke gør??
Jeg kan sagtens se siden - med billeder og CSS osv.

En 404 kommer fra serveren, ikke?
Altså sender I tilsyneladende en anden request end jeg??
Jeg fatter ikke en disse :-/

Ër du sikker på, at du har underscore mellem "nyt" og "forsøg" ?

Derudover er jeg enig i, at hvis Thomas vil have hjælp, skal han
selvfølgelig overholde standarderne :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : J. C. Voss

Dato : 16-12-01 13:45

Jørn Andersen <jorn.a@email.dk> wrote:

> Hvordan kan det egentlig være, at I gør det, når (fx ?) jeg ikke gør??
> Jeg kan sagtens se siden - med billeder og CSS osv.

Forunderligt...

> En 404 kommer fra serveren, ikke?
> Altså sender I tilsyneladende en anden request end jeg??
> Jeg fatter ikke en disse :-/

Heller ikke jeg :/

> Ër du sikker på, at du har underscore mellem "nyt" og "forsøg" ?

Screenshot af synderen:
<http://verture.net/images/thhe.jpg>

> Derudover er jeg enig i, at hvis Thomas vil have hjælp, skal han
> selvfølgelig overholde standarderne :)

(:

Fra : Thomas H.

Dato : 16-12-01 14:39

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg fatter ikke en disse :-/
>
> Ër du sikker på, at du har underscore mellem "nyt" og "forsøg" ?

Han bruger sikkert en engelsk browser eller engelsk styresystem!

> Derudover er jeg enig i, at hvis Thomas vil have hjælp, skal han
> selvfølgelig overholde standarderne :)

Ja ja ja, jeg skulle bare vise ET enkelt eksempel til en der spurgte!
Jeg beklager min fejl, og håber også i retter stavefejl for mig, hvis
sådanne er inkluderet!

www.thhe.dk/test2.htm
www.thhe.dk/test2.htm
www.thhe.dk/test2.htm
www.thhe.dk/test2.htm

bedre?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-12-01 14:57

Du bruger IE. Den er så venlig at automatisk oversætte Ø'et til den
korrekte entitet. Alle andre vil være nødt til at manuelt editere
linket så det virker.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-12-01 15:33

On Sun, 16 Dec 2001 14:57:18 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Du bruger IE. Den er så venlig at automatisk oversætte Ø'et til den
>korrekte entitet. Alle andre vil være nødt til at manuelt editere
>linket så det virker.

Det var nu godt nok Opera (5 + 6) jeg brugte først, så den gør sikkert
det samme som IE.

Tak for forklaringen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Thomas H.

Dato : 16-12-01 16:19

> Du bruger IE. Den er så venlig at automatisk oversætte Ø'et til den
> korrekte entitet. Alle andre vil være nødt til at manuelt editere
> linket så det virker.

Alle andre?
Opera og Netscape klarer den også helt uden problemer....

Ok! Jeg tænkte ikke lige på det, men prøvede dog tre forskellige browsere,
til
det som var selve problemet, nemlig bjælken der ikke virkede!
At der så sidder nogle med en helt fjerde browser eller engelske versioner,
var ikke noget jeg tænkte på, da Kasper spurgte om han måtte se !

Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 16-12-01 14:39

> Jo, hvis du vil have at Kasper skal kunne se din testside så er det.
> Kasper får nemlig, ligesom jeg, nedenstående besked når man prøver at
> hente din www.thhe.dk/nyt_forsøg.htm side,

Det har Kasper da ikke sagt noget om !

da man endnu ikke kan benytte
> danske bogstaver (minoritetsalfabet - get it?) i http-adresser (:

Ja jeg forstod den udemærket, men at man ikke kan bruge
danske bogstaver passer ikke helt, da jeg og mange andre sagtens kan!

www.thhe.dk/test2.htm
www.thhe.dk/test2.htm
www.thhe.dk/test2.htm

Bedre ?

Fra : J. C. Voss

Dato : 16-12-01 15:20

Thomas H. <thhe@sol.dk> wrote:

> Det har Kasper da ikke sagt noget om !

Nej, der er rigtigt, jeg antog blot at han fik samme fejl som jeg, men
det viste sig jo at være anderledes. Sorry.

Så er det nok fordi min browser laver ged i den [IE5@mac].

> www.thhe.dk/test2.htm
>
> Bedre ?

Uha, ja (:

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 15-12-01 01:40

Hmmmmmmm

Det har jeg skrevet !

Her er mit table tags
height="100%">

Det burde jo virke, men det gør det ikke !

Hilsen AHJ

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 13:19

"Anders Holm Jensen" <ahjmw@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmmmmmm
>
> Det har jeg skrevet !
>
> Her er mit table tags
> height="100%">
>
> Det burde jo virke, men det gør det ikke !

Så bliver vi nok nødt til at få et link til din side...

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'