k^k = 5, k=?
Fra : E

Dato : 14-12-01 13:41

Hej,

Jeg har en funktion, der ser således ud:

y = (k ln k) (x ln x)

derudover har jeg 10 tal-par. Opgaven er så at finde k for hvert talpar og
derefter finde regressionen(?) af k over de ti talpar.

Jeg er nået hertil:

a = y/(x ln x), (dette er gjort for alle ti talpar)

e^a = k^k, (e^a er som sagt kendt)

hvis fx. e^a = 5, hvordan finder jeg så k (5 = k^k)?

Endelig, hvorledes laves en regression over talpar, ved en formel af typen y
= a x ln x ?

PFT.

Mvh
Emil

Fra : E

Dato : 14-12-01 14:29

Rettelse:

Min funktion ser således ud:

y = kx ln (kx),

hvilket jeg kan kommer videre med....

et af talparene er: (70000 , 0.77)

Mvh
Emil

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-12-01 10:56

E wrote:

>[...] hvordan finder jeg så k (5 = k^k)?

Uden at tage stilling til den øvrige del af din konkrete sitution:

Man kan *numerisk* løse en ligning af typen

x^x = c

hvor løsningen x søges i [0;oo[.

En analyse af funktionen f(x)=x^x viser at vores ligning har

én løsning x hvis c > 1
to løsninger x1 og x2 hvis M < c <= 1
én løsning (nemlig x=1/e) hvis c = M
ingen løsninger hvis c < M

Her er M tallet M = (1/e)^(1/e) = exp(-exp(-1)) = 0,692... .

Den numeriske løsning kan fx ske på en regnemaskine eller en computer.
I dit tilfælde, c=5, får man altså én løsning, nemlig x=2,12937...

Hvis du har en gymnasie-grafregner, kan dette findes ved at plotte
udtrykket X^X-5 og finde nulpunkt (tryk "CALC", vælg "zero").

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)