Antenne kabel og LAN
Fra : Kjeld

Dato : 14-12-01 13:22

Hej!

Er der nogen, som ved om det er muligt at anvende et eksistrende
antennekabel net i f.eks. en boligforening til LAN? Jeg tænker her på at et
antennekabel anlæg f.eks. via kabelmodem kan give adgang til internet. Hvis
det er muligt, kan der jo spares en masse penge og arbejde, da kablet jo så
er lagt ud på forhånd.

MVH

Kjeld

Fra : Gregers Petersen

Dato : 14-12-01 13:56

"Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
internet. Hvis
> det er muligt, kan der jo spares en masse penge og arbejde, da

Tjah, i teorien jo.
Men hvis kabelnettet ikke er sat op til netværkstrafik (f.eks. skal
der sidde repeatere rundt omkring),
mener jeg ikke det er muligt.

Jeg ved at en sådan opsætning af repeatere, renovering af nettet mm.
koster omkring en halv million for vores antenneforening i Sindal, der
har ca. 1000 tilsluttede husstande.

Please do correct me if i am wrong.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Martin

Dato : 14-12-01 14:46

"Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> wrote in message
> [...]
Hvis
> det er muligt, kan der jo spares en masse penge og arbejde, da kablet jo

Det kræver at der på nettet bliver etableret returvejssystem, samt
installation af
støjfilter hos hvert enkelte bruger samt meget meget meget mere ;)=

Derudkommer alt det tekniske udstyr såsom headend-udstyr, kabelmodems osv.

En stor process ..

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Kjeld

Dato : 14-12-01 15:50

> [...]
Hvis
> det er muligt, kan der jo spares en masse penge og arbejde, da kablet jo

Vi er kun en lille beboelse med 21 lejligheder og afstanden til en evt.
switch/hub vil være inden for 100 meters grænsen, så der skulle ikke være
behov for repeatere.

At jeg nævner kabelmodem er kun for at understrege at det er muligt at bruge
antennekablet. Det jeg kunne tænke mig, er om man kan anvende antennekabelt
til en billig og simpel peer to peer løsning, altså at der simpelthen sættes
en "omformer dims" i begge ender af antennekablet (som fortsat skal bruges
til TV signal også) en ende går til en switch og den anden til NIC i PC'en.

MVH

Kjeld

Fra : Martin

Dato : 14-12-01 16:21

"Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> wrote in message news:9vd3jn$rg$1@sunsite.dk...

> "Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> skrev i en meddelelse
"klip"

> [...]
> en "omformer dims" i begge ender af antennekablet (som fortsat skal bruges
> til TV signal også) en ende går til en switch og den anden til NIC i

Det hurtigst/billigste vil nok være at trække TPkaber til alle lejligheder.
Det koster næsten intet samt at købe en go' switch, en som passer til jeres
behov,
der efter at i op at køre 100% på jeres LAN.

mvh

Martin Damberg

Fra : Kjeld

Dato : 14-12-01 20:16

Tak for svaret

Det ender nok med at blive løsningen og vi har også en plan for trækning af
kabler, men kunne det undgåes uden væsentlige omkostninger ville det da være
smart.

MVH

Kjeld