Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Købeloven!
Fra : bj

Dato : 14-12-01 10:51

Jeg købte for 10 mdr. siden et IBM 340 Mb Microdrive. Forleden gik det i
stykker og jeg indleverede det til min fotoforhandler. Et par dage efter var
jeg tilbage og han fortalte at jeg havde fået den ombyttet til en ny, men
kun fordi jeg var en gammel kunde - ellers havde han ikke gjort det.
Hmm - jeg blev noget forbavset, men da jeg jo fik et nyt drive droppede jeg
yderlig diskussion.

MEN - gælder købeloven (1 års garanti) ikke for IBM`s Microdrive ?
Og hvad med det nye drev - her gælder garantien vel også 1 år (måske endda 2
år) frem ?

Hilsen Bo

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-12-01 11:56

"bj" <bo@pc.dk> wrote in message news:9vcifu$184e$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
>
> MEN - gælder købeloven (1 års garanti) ikke for IBM`s Microdrive ?
> Og hvad med det nye drev - her gælder garantien vel også 1 år (måske endda

Joh da, det ville jeg da hævde i samme situation. Men nu skal man lige være
opmærksom på, at der pr. 1.1.2002 træder en ny købelov i kraft, hvor der
tales om 2 års garanti. På en række områder er der samtidig indfør omvendt
bevisbyrde til skade for sælger. Nu får vi se, om det lykkes fagfolk at få
de paragraffer elimineret igen.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-01 12:55

On Fri, 14 Dec 2001 11:56:22 +0100, "Karsten Jensen" <bito@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> bevisbyrde til skade for sælger. Nu får vi se, om det lykkes fagfolk at få

   Det er nu kun tale om 2 års reklamationsret og ikke 2 års
garanti, hvor der i dag gælder 1 års reklamationsret. Og det er kun
det første halve år, bevisbyrden er omvendt. Men alt i alt er det
selvfølgelig en meget stor forbedring for os forbrugere, og
detailhandelen skummer af raseri.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-12-01 12:02

bj wrote:

> MEN - gælder købeloven (1 års garanti) ikke for IBM`s Microdrive ?

Jo selvfølgelig - købeloven garanterer dig minimum 1 års garanti på alle
varer, den regel kan kun fraviges når man køber en brugt vare, og så
skal det meget tydeligt oplyses på regningen/fakturaen.

Fra : ab

Dato : 14-12-01 21:18

> ........ den regel kan kun fraviges når man køber en brugt vare, og så
> skal det meget tydeligt oplyses på regningen/fakturaen.

Iflg. købeloven er der ikke noget der hedder "brugt"

ab

Fra : Morten

Dato : 15-12-01 10:42

> Jo selvfølgelig - købeloven garanterer dig minimum 1 års garanti på alle
> varer

Som anført i Henrik Münsters indlæg, skal man skelne mellem reklamationsret
og garanti. En garanti er bedre end en reklamationsret, da den per definition
dækker mere.

> den regel kan kun fraviges når man køber en brugt vare, og så
> skal det meget tydeligt oplyses på regningen/fakturaen.

Såfremt man køber brugt hos en erhvervsdrivende, der netop handler i sit
erhverv, dækker reklamationsretten i købeloven stadig. Dette er ikke tilfældet,
hvis man køber brugt hos en privatperson.
Eks.: En brugtvognsforhandler sælger dig sit kamera. Du har ikke reklamationsret.
Dette kan naturligvis aftales, men opstår ikke automatisk.
Sælger han dig en brugt bil, så har du 1 år (fra 1.1.02 2 år). Dertil kan han også
give dig en garanti.

Mvh.
Morten

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 15-12-01 11:26

> [...]
tilfældet,
> hvis man køber brugt hos en privatperson.

Dvs. at de tre måneders garanti fotohandleren prøvede at spise mig af med da
jeg købte et brugt kamera ikke er nok?
Han skal rent faktisk give mig et års reklamationsret?

Tue

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-12-01 18:54

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> wrote in

> Dvs. at de tre måneders garanti fotohandleren prøvede at spise mig af
> med da jeg købte et brugt kamera ikke er nok?
> Han skal rent faktisk give mig et års reklamationsret?

Som det også er skrevet i denne tråd, så behøver han ikke at skrive det på
regningen eller "give" dig det - du har et års reklamationsret på både
brugt og nyt udstyr, med mindre udstyret er solgt som defekt, hvorved du
kan have kortere eller ingen reklamationsret på de dele af udstyret der er
defekt eller eventuelt på al udstyret. Jeg har også købt brugt hvor der
stod "3 måneders garanti" på regningen, men der er ingen grund til at
diskutere det med forhandleren indtil du har problemer med udstyret, det er
jo slet ikke sikkert at der bliver nogen problemer.

Bemærk at forbrugere i de fleste situationer vil vælge at klage til
forbrugerstyrelsen (forbrugerklagenævnet) og få deres afgørelse i sagen.
Ganske vist skal virksomheder ikke efterkomme afgørelser fra FS men for det
første er der mange eksempler på præcedens inden for dette område, dels
justerer FS deres afgørelser efter de domme, hvor deres udtalelser er
blevet nedstemt af domstolene. Bemærk at prisen på varen skal være over
500,- for at man kan klage hos FS.

Der findes tonsvis af tråde om dette emne i dk.videnskab.jura.

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-12-01 13:20

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Dette kan naturligvis aftales, men opstår ikke automatisk.
> Sælger han dig en brugt bil, så har du 1 år (fra 1.1.02 2 år). Dertil kan

Generelt må man slå fast, at det er en gang fis i en hornlygte at skrive om
reklamationsret. Man kan da aldrig fratages retten til at reklamere, man kan
da reklamere lige så tosset, man finder anledning til fra nu af og til
helvede fryser til is.

Spørgsmålet er selvfølgelig så, om ,man får noget ud af sin reklamation, og
det melder "retten til reklamation" jo absolut ingen ting om.

Ja, endnu en gang må man konstatere, at den danske sprog, den er en grov
svær én.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 15-12-01 15:50

> [...]
og
> det melder "retten til reklamation" jo absolut ingen ting om.

Æh hva'?
Er du sikker på vi taler om helt det samme?
Der er sikkert forskel på reklamationsret som du ser det og det juridiske
udtryk "reklamationsret".

Der er altid et års reklamationsret på nye produkter man køber og forhandler
kan derudover vælge at smide en garanti med i købet, som _skal_ stille
køberen væsentligt bedre end reklamationsretten.

Mit spørgsmål går på om det også gælder ved brugtkøb.

M.v.h.
Tue

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-12-01 16:11

Tue Vestergaard wrote:

> Der er altid et års reklamationsret på nye produkter man køber og
> forhandler kan derudover vælge at smide en garanti med i købet, som
> _skal_ stille køberen væsentligt bedre end reklamationsretten.

Det er korrekt iflg. Lov om markedsføring, så må der slet ikke
annonceres, skiltes eller på anden måde reklameres med ordet GARANTI,
hvis der ikke ydes forbrugeren en garanti, der er væssentlig bedre
end den man har krav i.h.t. købeloven.

Fra : KASO

Dato : 14-12-01 13:46

"bj" skrev d. 14-12-01 10:51 dette indlæg :
> [...]
>
> MEN - gælder købeloven (1 års garanti) ikke for IBM`s Microdrive ?
> Og hvad med det nye drev - her gælder garantien vel også 1 år (måske

Med mindre du selv har øvet vold, har du naturligvis garanti! Nu hvor du
har fået byttet, har du en nyt år, fra den dag du fik den nye!

http://www.kandu.dk/

Fra : Soren Pedersen

Dato : 14-12-01 14:04

Hvis en vare der indsendt til reperation ombyttes, er der 1 års garanti på
den ombyttede del. - Derfor er det vigtigt at du får en kvittering på
ombytningen.

Mvh
/Søren

Fra : Per Madsen

Dato : 15-12-01 18:27

Hej Bo
[..]
Et par dage efter var
jeg tilbage og han fortalte at jeg havde fået den ombyttet til en ny, men
kun fordi jeg var en gammel kunde - ellers havde han ikke gjort det
[..]

Der kan udmærket være tale om en venlig gestus fra sælgers side.
Han havde valget mellem at sende varen til garantireparation eller
bytte den.

mvh
-Per

Fra : Jan

Dato : 21-12-01 23:15

Hej Bo

Hvis udstyret er defekt, gælder garantien, men det betyder ikke
nødvendigvis, at du får ombyttet til nyt. Der er faktisk ingen faste regler
for hvor mange gange en forretning må foretage reparationer, men det kan
være, at det kommer i en ny lov, da det er et særdeles gråt område.

Mvh
Jan Christensen

Fra : Klaus

Dato : 22-12-01 08:29

"Jan" <janchr@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| for hvor mange gange en forretning må foretage reparationer, men det kan
| være, at det kommer i en ny lov, da det er et særdeles gråt område.

Prøv at søg dette emne under dk.videnskab.jura. Der kører spørgsmålet ofte.
Der er kommet retningslinier fra forbrugerstyrelsen, så der er fastlagt en
tidsfrist.
Klaus